Review: Rocket League Nintendo Switch

Aangepast: 17 maart 2024 20:25

Na de nodige uren in de pc-versie van Rocket League te hebben gestoken, heb ik me deze week eindelijk kunnen amuseren met de mobiele versie van deze game. Goed in Rocket League ben ik nooit echt geweest als ik kijk naar de mensen waarmee ik speel, maar flink vermaken kan ik me wel met deze, uhh, sport game, race game? Wat het is maakt eigenlijk niet uit, als het maar leuk is, toch?

Voor ieder wat wils

Rocket League is wat je krijgt als je een drie tegen drie voetbalwedstrijd hebt, het veld vervangt door een kooi, de voetballers vervangt door vliegende auto's en de scheidsrechter ontslag heeft genomen. In de eerste instantie klinkt dit als gekkenwerk; waarom zou iemand dat ooit willen spelen? Zodra je de eerste beelden van deze game ziet, wil je toch wel een poging wagen. Daar zit je dan, tweehonderd uur Rocket League later en nog steeds ben je teleurstellend slecht. Toch gaat Rocket League niet vervelen, de game blijft amusant en er zijn altijd verbeterpunten, zo blijft het leuk voor zowel casual gamers als de hardcore gamers.

Rocket League is gebaseerd op een PlayStation 3-game, genaamd: Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars die in 2009 uitgekomen is in Europa. De game, die ook ontwikkeld is door Psyonix, kreeg toen niet veel aandacht en had moeite met boven water blijven. Toen Rocket League in 2015 uitkwam voor zowel de PlayStation 4 als pc bleek de game zich veel beter te redden, mede dankzij streamers en social media zoals Reddit. Vandaag de dag is Rocket League uitgegroeid tot een succesvolle casual en competitieve game. De game verscheen een dik half jaar later op de Xbox One en afgelopen week ook voor de Nintendo Switch.

Het compromis van portable

De port van Rocket League naar de Switch is gemaakt door een studio genaamd Panic Button. Dit is de tweede keer dat ik een port van Panic Button review, vorige week had ik ook al het genoegen om DOOM te spelen op dezelfde console. Panic Button is ontzettend druk bezig geweest met het porten van games, maar niks voelt overhaast aan, want deze port is weer net zo goed gedaan. Rocket League draait op zestig fps en ik heb zelfs in splitscreen geen drops in framerate ervaren. Dat op zich is al een ongelofelijke prestatie en het enige dat echt aanwezig moest zijn in de game. Daarnaast ziet de game er ook niet slecht uit, anti-aliasing (anti-kartelvorming) is zo goed als niet aanwezig en alles ziet er nogal blokkerig uit, maar het is wel duidelijk welke auto's van de tegenstanders zijn en waar de bal zich bevindt en dat is het belangrijkste.

Rocket League heb ik voornamelijk in portable mode gespeeld, maar meenemen zat er niet echt in. De game heeft namelijk zo goed als geen singleplayer modus. Wel kun je je flink amuseren met de trainingsmodus die aanwezig is, een goede toevoeging aan het spel. Rocket League is een game die je thuis op de bank wil spelen, slechte WiFi gaat je ervaring met de game namelijk niet verbeteren.

Het eindoordeel van Giel Janssen

Rocket League is de tweede geslaagde game die Panic Button naar de Switch brengt. Zo hebben ze alles dat belangrijk is bij het spelen van Rocket League weten over te brengen op de nieuwe console. Grafisch is het in orde, maar verwacht hier geen Breath of the Wild of DOOM, want zoals ik al vertelde is er flink wat aan de kant gezet om die zestig fps consistent te halen. Het enige wat ik me nog steeds een beetje afvraag is of ik deze game wel op de Switch wil spelen, want als je een andere console tot je beschikking hebt, waarom zou je die dan niet gebruiken om deze game met meer luxe te ervaren. Dit komt mede doordat ik geen vrienden kan toevoegen op andere consoles, anders bestond de mogelijkheid er namelijk om samen in dezelfde kamer met twee verschillende consoles te spelen. Als je geen mogelijkheid hebt om Rocket League op een andere console te spelen zou ik je absoluut aanraden om deze game op de Nintendo Switch te spelen. Een kwaliteitsgame als deze vind je namelijk niet snel voor twintig euro.

• Zestig fps
  • Multiplayer werkt perfect
  • Multiplatform