Review: The Elder Scrolls V: Skyrim VR PlayStation 4

Geplaatst: 18 november 2017 18:15
Aangepast: 17 maart 2024 20:25

Sinds de E3 van 2017 kan ik eindelijk door het leven als een geluksvogel in plaats van een loser. Bethesda kondigde namelijk drie VR-titels aan, waaronder Skyrim VR die exclusief voor de PlayStation VR zou verschijnen. Met het schaamrood op de kaken moet ik toegeven dat ik Skyrim nooit langer dan 'n uur gespeeld en dat werd mij door menig gamer niet in dank afgenomen. Met de release van Skyrim VR veranderde dit echter compleet, want hoe vet is het om nu nog "onwetend" de wereld van Skyrim in te kunnen stappen en dan ook nog eens in VR.

De inhoud kennen we nu wel

Dat het verhaal goed is, weten we onderhand allemaal wel. Dat stukje kunnen we dus lekker overslaan in deze review. Dat goede verhaal is ook de reden dat Bethesda deze game na zes jaar nog steeds uitbrengt, hij is gewoon legendarisch goed. De inhoud van Skyrim VR is als volgt, het bevat de basegame en daarnaast de drie DLC's Dawnguard, Hearthfire, en Dragonborn. In totaal zorgt Skyrim VR dus voor tientallen, zo niet honderden, uren aan content en dat maakt het meteen 'n van de langste en grootste VR-games op dit moment. De VR-versie is zeker geen simpele port. Even technisch beschreven, polygons van characters, effecten, textures en ga zo maar door, zijn aangepast om te werken in VR. Of de game net zo goed is in VR en net zo fijn werkt, is natuurlijk de vraag. Om die vraag te kunnen beantwoorden gaan we het hebben over de eerste grote verandering, de controls!

Fus Ro Dah!, uh sorry verkeerde knopje

Skyrim VR is met twee verschillende controllers te spelen, de DualShock 4-controller en de Move controllers. Eigenlijk is het gebruik van de DualShock 4 vrijwel hetzelfde als in Skyrim Remastered. Je hebt gewoon de normale vrije beweging met als enige verschil dat je kijkt en richt met je hoofd. Ik gebruik deze manier van spelen vooral wanneer ik even rustig wil zitten of wanneer mijn armen te moe zijn, want bij het gebruik van de Move controllers is Skyrim VR pas echt intens!

Een pijl met je schild afweren, de pijl van je schild aftrekken en vervolgens diezelfde pijl langs je boog spannen en volop in het gezicht van de vijand schieten, de Move controller maakt het allemaal mogelijk en trekt je nog eens dubbel zo erg de wereld van Tamriel in. Dat je daadwerkelijk met je eigen handen alles doet, maakt de ervaring echt zoveel vetter. Dat maakt Skyrim VR dan ook zeker de moeite waard voor mensen die de wereld al meerdere keren bezocht hebben. Het geeft zelfs nieuwe wendingen aan de gameplay. Zo kan je spells alle richtingen op vuren, waardoor je meerdere vijanden tegelijkertijd met verschillende spells kunt doden. Een punt waar je dan wel rekening mee moet houden, is dat de game toch wel iets moeilijker is met Move. Je speelt de game met Move dan ook sneller op Apprentice of Adept. Legendary of Master is simpelweg niet te doen, daar moet je dus echt de Dualshock voor gebruiken.

De keerzijde van de Move is dat de controllers geen analoge sticks hebben. Dit produceerde dan ook de grootste vraag sinds de aankondiging, hoe loop je? De eerste optie is een teleportatie systeem. Je richt waar je heen wil en teleporteert er direct naartoe. Dit is naar mijn idee de meest vervelende manier van spelen, de wereld is zo groot en al helemaal in een gevecht heb je echt geen tijd om te markeren waar je heen wil. Ik ben daarom ook blij dat Bethesda een andere optie heeft toegevoegd. Ze hebben namelijk vrije beweging mogelijk gemaakt zonder de analoge stick. Je klikt simpelweg op de linker move button om te lopen en als je dubbelklikt ren je. Kantel je de Move voorzichtig naar achter of links, dan loop je die richtingen op. Je kan een beetje sturen met je hoofd, maar voor een echte draaibeweging naar rechts of links gebruik je rondje en vierkantje op de rechter move. Deze manier van besturing werkt verassend goed en is dan ook mijn favoriet. Het is echter wel even wennen aan de functies van de knoppen. Ik heb het eerste uur dan ook nogal wat onschuldige mensen pijn gedaan, maar daar heb ik netjes mijn straf voor uitgezeten.

Geen toeschouwer meer

Hoe zit het met de graphics en de immersie? Eerlijk gezegd schrok ik even toen ik gedurende de opening werd gevraagd wat mijn naam is. De meneer voor mij zag er niet al te best uit. Ik kon van een afstand niet zien hoe deze meneer eruit zag en rondom zijn hoofd zat flinke aliasing (kartelrand). Maar eerlijk gezegd lijkt het wel alsof het naarmate de speelsessie vorderde enkel beter werd. Na de introductie startte ik de welbekende Golden Claw quest en vanaf dat moment besefte ik dat dit misschien wel eens een van de beste vr-games van dit moment kan zijn. De skeletons (waarvan ik altijd de naam vergeet) hebben voor serieuze jump scares gezorgd en de grotten zijn werkelijkwaar prachtig in VR. Ik ben zelfs in mijn kamer gaan zitten terwijl ik in-game in een caf' zat. Rustig de Npc's hun ding zien doen en genieten van alles om mij heen, het is niet te verwoorden, je bent er gewoon echt. De weer effecten zien er top uit, de steden leven en in VR besef je pas de grootte van alles, waarbij de gigantische draken angst inboezemen. Als je buiten over de bergen kijkt, ziet het uitzicht er fantastisch uit. De view distance is dan ook groot, maar de draw distance van bosjes en Npc's is opmerkelijk kleiner. Die faden vanaf een bepaalde afstand dan ook uit. Grafisch is het naar mijn idee gewoon zoals de PlayStation 3-versie, maar het maakt allemaal niet uit, want na enkele minuten zit je er zo ingezogen dat je niks meer van de kleine kwaaltjes merkt. Oja, voordat ik het vergeet, voor de mensen die wat sneller last hebben van motion sickness biedt de game genoeg opties om dit te verminderen. Van een "mask" tijdens bewegingen tot aan "snap turning", je kunt de game helemaal naar jouw comfort aanpassen.

Foei Bethesda!

De game lijkt tot nu toe perfect, maar er zijn zeker punten van verbetering. De game bevat bijvoorbeeld nog altijd de welbekende bugs, je zou zeggen dat die na vijf jaar wel gepatched zouden zijn, maar dat is nog steeds niet het geval. De bugs hebben trouwens vrijwel geen invloed op de gameplay, het zijn vooral Npc'S die vastzitten of mammoeten die op elkaar staan. Ergens best komisch. Ik heb ook twee keer meegemaakt dat de map niet helemaal was geladen. Ik stond dan bij een gebouw met extreem lage textures en zelfs houten deuren die zwart waren doordat de textures niet geladen waren. Gelukkig heb ik dit niet vaak teruggezien.

De UI/lay-out van de game is deels aangepast aan VR en deels niet. Zo is het heel tof dat het kompas om je middel heen zit. Het kompas is daarnaast ook nog eens een halve cirkel waarvan het midden naar de PlayStation Camera wijst, erg handig. Ook de map en de skill-trees zijn volledig aan VR aangepast en geven je nu een 360 graden ervaring. De menu's in bijvoorbeeld de winkels zijn echter simpelweg een zwevend menu uit de normale versie. Het kan er mee door, maar soms plaatst dit menu zich precies tussen in-game items waardoor stukken tekst erachter staan en dus niet leesbaar zijn. Dit kan ik niet echt een probleem noemen en het is eerder een klein stukje smaak. Wat ik echter wel matig vind, is het gebrek aan 3D-audio. Dat is het geen wat VR juist nog eens extra versterkt. De audio in de game is stereo. Het lijkt erop dat links en rechts van die stereo gebaseerd is op je lichaamspositie en niet op die van je hoofd. Wanneer je dus met je hoofd draait, blijft het geluid hetzelfde en wanneer je met rondje of vierkantje je karakter fysiek draait gaat het geluid wel mee. Dit klopt natuurlijk niet. Gelukkig is Bethesda heel close met de community op bijvoorbeeld Reddit. Zo is de meest vloeiende manier van roteren met de moves nog steeds in stappen, maar hebben ze na de release al meteen laten weten bezig te zijn om deze volledig vloeiend te maken in een update. Een 3D-audio update is dus ook nog zeker mogelijk, maar helaas is dat tot nu toe nog niet genoemd.

Het eindoordeel van Devin de Groot

Met Skyrim VR heeft Bethesda een ongelooflijk sterke VR-game neergezet. Als je eerder in Tamriel bent geweest, vergelijk je het na een VR-sessie met Google Street View. De normale versie is dan alsof je naar je straat kijkt in Street View en in de VR-versie ben je er echt. Vooral in combinatie met de Move controller is Skyrim VR een ervaring die geheel uniek is in vergelijking met de normale versies van de game. Dit is naar mijn mening de "killer-app" die PlayStation VR nodig had en ik ga er dan ook zeker nog veel uren aan spenderen.

• Honderden uren aan VR-plezier
  • Geniaal gebruik van Move controllers
  • Immersie is uitstekend