Review: Sonic Forces Nintendo Switch

Geplaatst: 14 november 2017 10:30
Aangepast: 17 maart 2024 20:24

Sonic is 'n van de game characters die sinds ik kind was al deel uitmaakt van mijn leven, van korte games op het internet tot langere games op de GameBoy Advance en Nintendo DS. Om deze reden was ik dan ook erg enthousiast om weer even terug te kunnen gaan naar mijn jeugd en deze stijl van leveldesign vol met avontuur en snelheid opnieuw te beleven. Nu is de vraag, hebben ze het gevoel van de oudere games weer terug weten te brengen in deze moderne versie van Sonic?

Waar is Sonic?

De game begint met een toffe inleiding waarin je met Sonic super snel door een level racet en alvast de basics leert die je nodig hebt voor de rest van de game. Ook ontdek je het duivelse plan van Dr. Eggman om Sonic te verslaan. Na het level gebeurt het ondenkbare en blijkt het plan van Dr. Eggman na al die jaren van mislukkingen daadwerkelijk te werken. Hij verslaat Sonic door middel van een nieuw personage die gebruik maakt van, op dat moment nog, onbekende krachten. Er gaat veel tijd voorbij en iedereen is ten einde raad. Dr. Eggman en zijn onderdanen hebben de wereld overgenomen, de hoop is verloren en Sonic is nog altijd verdwenen.

Creëer je eigen personage

Om niet weer een 'standaard' Sonic-game te creëren, is er dit keer gekozen om een nieuw character toe te voegen aan groep van Sonic. Je moet namelijk een eigen personage samenstellen. Hierbij kun je kiezen uit de verschillende dieren met ieder hun eigen speciale kracht. De vogel krijgt een extra sprong, de kat houdt ringen over op het moment dat je geraakt wordt, en bij de hedgehog blijven de ringen langer liggen zodra je geraakt bent. Naast deze verschillende opties heeft je personage een speciaal wapen die ieder weer eigen mogelijkheden heeft. Zo heb je een Wispon waar je vuur mee schiet, of juist 'n die elektriciteit gebruikt. Met deze Wispies gaan er weer verschillende wegen in de levels open. Tijdens het spelen van de levels zijn er opdrachten die je kunt voltooien, zoals het behalen van een hoge score, waarmee je weer kleding vrijspeelt voor je personage.

Naast de moderne Sonic en je eigen personage, is er ook een tweede Sonic uit vorige games aanwezig in het spel. Met deze 'ouderwetse' Sonic speel je levels in 2D, waardoor er een frisse afwisseling is tussen de 2D- en de 3D-levels. Persoonlijk vind ik de 2D-levels fijner spelen dan de 3D-levels, ondanks het feit dat de besturing voor mij niet altijd even soepel verlopen is. Zo maakt het personage bijvoorbeeld geen snelheid op het moment dat ik dit wel wil. De 3D-levels zijn dan weer eigenlijk net iets te snel, waardoor het regelmatig voor is gekomen dat ik van een platform ben gevallen of tegen vijanden aanrende die ik onmogelijk had kunnen ontwijken. Dat komt omdat het personage niet mobiel genoeg is om deze beweging te maken op de snelheid van het level.

Episode Shadow

Naast de avonturen die je beleefd als eigen personage, is er ook een DLC-deel waarin je meer ontdekt over Sonic's nieuwe tegenstander. Die DLC heeft de game wel echt nodig. Het basisverhaal is namelijk met ongeveer vier à¡ vijf uurtjes spelen wel uitgespeeld, zelfs m't de nieuwe levels uit de DLC. Ondanks dat voegt het wel wat extra's toe. Zo krijg je naast het verhaal achter de nieuwe slechterik ook een aantal nieuwe levels om te spelen en zijn er tien moderne Sonic-levels te spelen met Shadow the Hedgehog als hoofdpersonage.

Het eindoordeel van Naomi Veldhuis

Ondanks mijn eerste enthousiasme is de game niet wat ik gehoopt had dat het zou zijn. Het verhaal is erg kort en het leveldesign is niet geweldig. Naar mijn mening hebben ze te hard hun best gedaan om zoveel mogelijk variatie in een level te proppen waardoor het besturen van je personage lastig is. Ook is de switch tussen 2D en 3D niet altijd zoals het zou moeten zijn. Wel is het een game die ik zou spelen als ik me verveel, al is het alleen maar om alle kledingstukken te kunnen verzamelen voor mijn eigen personage.

Aardig
  • Eigen personage met aankleed-opties
  • Episode Shadow DLC is gratis