Platform:
    • Groot, sfeervol en uitdagend
      Geweldige grootse bossfights
      Pawnsysteem is uniek bedacht
    • Script en acting geregeld een lachertje
      Menu- en itemsysteem onnodig complex
    Vijf jaar nadat Dragon’s Dogma vurig ten tonele verscheen, is er nu een final remaster uitgekomen op de Xbox One en PlayStation 4. Is het nog echt wel de moeite waard om als de letterlijk harteloze held op zoek te gaan naar de draak die jouw hart wist te stelen? Gaat Capcom voor een laatste uitmelk-actie, of is dit een mooie springplank naar Dragon’s Dogma 2? Ik ging er eens voor zitten, benieuwd of de draak mijn hart ook zou weten te veroveren.

Duister Her-herrijzen

Toen mij werd gevraagd om Dragon’s Dogma Dark Arisen te reviewen, plopte direct de volgende gedachte in mijn hoofd: oooooow ja, die game is er ook nog. Ik heb hem al een paar jaar in de kast liggen, maar kom er alsmaar niet aan toe. De eerste versie van deze duistere Capcom-game kwam eerst uit ten midden van de zonnige zomer in 2012. Ongeveer een jaar later kwam Dragon’s Dogma opnieuw uit, dit keer met de subtitel Dark Arisen. Bij deze versie had men de game een stuk verder uitgebreid, alle DLC toegevoegd en een hoop positieve aanpassingen toegepast op de gehele game. Nu ligt vier jaar later opnieuw Dragon’s Dogma Dark Arisen vers in de schappen, maar dan voor de huidige generatie consoles, de PlayStation 4 en de Xbox One. Is er een verschil en is het wel de moeite waard? Ik was reuze benieuwd, en hanteerde Peter’s Dogma’s: Verschil moet er zijn, en iemand moet het doen. Met deze logica is alles te verklaren.

Oude review en versies

Laat ik eerst beginnen met iedereen aan te raden om even van onze oud-redacteur Robbert te lezen. Ik ben het erg eens met zijn uiteenzetting. Dragon’s Dogma Dark Arisen speelt als een Westerse RPG met zware invloeden van Dark Souls en Shadow of the Colossus. Zo heb je de grote gebieden en vrijheden van een moderne RPG met de uitdaging en grimmigheid van Dark Souls. Daarbij komen de grote bazen die je kunt beklimmen in de stijl van SOTC ook nog eens om de hoek kijken. Dat klinkt natuurlijk als absoluut goud, en met die omschrijving staat menig persoon nu al in de startblokken om naar de winkel te rennen. De game is ook echt goed, zeker sinds de Dark Arisen-versie. Besef echter wel: niet alles is even geslaagd. Ren dus met een gerust enthousiast kloppend hart naar de winkel, maar stel je verwachtingen ook weer niet té hoog in.

Een draak van een game?

De game heeft inmiddels wel minder gebreken met de Dark Arisen-versie in tegenstelling tot de versie van vijf jaar geleden. Zo is onder andere fast-travel een fijne toevoeging en de menustructuur heeft een meer logische opbouw gekregen, al is dit allemaal nog niet perfect te noemen. Dragon’s Dogma Dark Arisen zit eigenlijk vol met gebreken, van een matig script en voice acting tot verwarrende menu’s en wisselende graphics. Op den duur zitten er ook langdradige stukken in omdat je erg veel hetzelfde moet doen. Toch is de game zoals vele reviewers destijds ook al zeiden 'better than the sum of its parts'. Je hebt als metgezellen 'pawns', die gegenereerd worden uit andere characters van spelers online en je vriendenlijst. Het is een simpele, originele en leuke toevoeging, waarbij het ook erg belangrijk is qua tactiek welke pawns je in je team opneemt. Wanneer je dan vervolgens door de prachtig grote gebieden loopt, om verrast te worden door een aanvallande gigant, besef ik pas echt dat weinig games zulke gave gameplay hebben.

Dragon’s Dogma Dark Arisen is met deze versie op de Xbox One en PlayStation 4 op zijn best. De enige grote verschillen met de Xbox 360- en PlayStation 3-versie zijn de scherpere graphics en dat alles vloeiend blijft lopen. Capcom heeft de neiging om zijn oude games steeds opnieuw uit te brengen en dit is te zien als uitmelken, maar ook als service. Voor 25 euro kun je nu voor de huidige consoles een hele grote unieke RPG in huis halen, en dat kun je toch niet zien als een slechte deal. De game heeft wel zo zijn gebreken, maar er is ook vooral veel goeds te vinden in Dragon’s Dogma Dark Arisen. Ik hoop daarom ook dat Capcom besluit om een tweede deel te maken, waarbij ze alles naar een hoger niveau tillen. De potentie tot grootheid is er in ieder geval wel.