Review: Yo-kai Watch 2: Psychic Specters Nintendo 3DS

Aangepast: 17 maart 2024 21:07

Toen ik hoorde dat Yo-kai Watch 2: Psychic Specters opnieuw een game is waarin je samenwerkt met fantasie-wezens, in dit geval de Yo-kai, vroeg ik mij in eerste instantie af of dit weer een game zou worden die qua speelstijl heel veel op Pok'mon zou lijken. Gelukkig wist het spel mij te verbazen en was dit dus niet het geval. De game heeft overeenkomsten, maar is in essentie helemaal anders.

Raak bevriend met een Yo-kai

Yo-kai Watch 2: Droomfantomen (Psychic Specters op z'n Nederlands) is een vervolg op de eerste Yo-kai Watch. De game begint met een deel dat draait om een apparaat, genaamd: de Yo-Kai Watch. Met dit apparaat kun je de monsters zien die in jouw wereld leven, de Yo-Kai. Iedere Yo-kai heeft zijn eigen vaardigheden en is gebaseerd op een situatie in het echte leven. Samen met deze Yo-Kai beleef je een avontuur dat is uitgestippeld door middel van duidelijke hoofdstukken. Zo kan je dus vrij rondlopen door de dorpjes en steden, maar zit er wel een rode draad door het verhaal heen zodat je sowieso wat te doen hebt. Tijdens je avonturen kun je bevriend raken met steeds meer nieuwe Yo-kai, waardoor er meer en meer opties vrijkomen waar je gebruik van kunt maken. Denk bijvoorbeeld aan handige mogelijkheden zoals tijdreizen of teleporteren.

Hoe meer vriendschappen je sluit, hoe verder je komt in het verhaal. Het is echter niet mogelijk om bevriend te raken met alle Yo-kai. Zo heb je speciale eindbaas Yo-kai waar je tegen moet vechten, deze zijn te sterk of te slecht om bevriend mee te raken en moet je dus verslaan met behulp van de Yo-kai waar je wel mee bevriend bent geraakt. Om bevriend te raken met Yo-kai, of juist tegen ze te vechten, moet je ze vinden met de Yo-kai Watch. Op deze manier kun je er dus voor kiezen of je je tijd gebruikt om op zoek te gaan naar Yo-kai en je huidige Yo-kai te trainen, of juist verder te gaan met het verhaal.

Maak je eigen team

Het gevechtssysteem is op zo'n manier opgesteld dat een gevecht niet te lang duurt, maar wel interessant en uitdagend blijft. Je hebt een Yo-kai wiel, waar je in totaal zes Yo-kai op kunt zetten. Iedere Yo-kai heeft zijn eigen groep, bijvoorbeeld 'strong' of 'brainy'. Wanneer je de Yo-kai met elkaar matcht op basis van hun groep, krijg je een speciale boost. Tijdens het gevecht hoef je in principe niet heel veel te doen, de Yo-kai vechten namelijk automatisch. Wel heeft iedere Yo-kai zijn eigen speciale aanval, die je kunt activeren door de opdracht uit te voeren die de game je geeft zodra je deze selecteert. Deze opdrachten verschillen, waardoor de gevechten dus niet eentonig worden. Ook kun je heel makkelijk van Yo-kai wisselen door het wiel te draaien. De battle is afgelopen wanneer alle Yo-kai van jouw team, of het team van de tegenstander verslagen zijn. Als je de battle wint, krijgen de Yo-kai vaardigheidspunten en worden ze sterker.

Het opdrachtenmechanisme komt vaker voor in de game. Door het verhaal heen komen er meerdere momenten waarop je kleine minigames moet doen. Voltooi je deze, dan krijg je een beloning die op een later moment wellicht van pas komt. Ook heb je een kans op een speciale bonus-video na het voltooien van een quest of opdracht, dit zijn kleine video's met een tekenfilm-achtige stijl, waarbij je na afloop opnieuw kans maakt op een item.

Het eindoordeel van Naomi Veldhuis

Persoonlijk ging ik er in eerste instantie vanuit dat Yo-Kai Watch 2: Psychic Specters een game ging zijn die snel zou vervelen. Het tegendeel was echter waar, ik heb echt genoten van de uren die ik in de game gestopt heb. Doordat je zelf kan kiezen of je een gevecht aan wil gaan, in plaats van op willekeurige momenten in het spel opeens aangevallen wordt door een monster, speelt het verhaal lekker door en raak je (tenminste, ik) dus niet geïrriteerd door alle vechtsegmenten. Daarnaast kan ik ook echt genieten van de personages en de korte filmpjes door het spel heen. Ook hebben ze erg veel aandacht besteed aan kleine details, die niet super belangrijk zijn, maar wel leuke momenten van besef toevoegen tijdens het spelen.

• Leuke filmpjes
  • Afwisselend gevechtssysteem
  • Aandacht voor kleine details