Review: Rayman Legends: Definitive Edition Nintendo Switch

Geplaatst: 29 september 2017 10:00
Aangepast: 17 maart 2024 21:13

Ruim vier jaar na de release van Rayman Legends op de Playstation 3, Xbox 360 en Wii U, keert Rayman terug in de Definitive Edition voor de Nintendo Switch. De actievolle en kleurrijke 2D-platformer was al een fantastische game voor de Wii U, en heb ik daarom ook menigmaal met vrienden gespeeld. Gaat deze versie voor de Switch echter nog iets toevoegen aan de ervaring?

[Kopje]Ledemaatloze held in actie[/Kopje]
De Teensies zijn gevangen genomen en het is aan Rayman en zijn vrienden om deze kleine blauwe beestjes te redden van de boosaardige wezens. Zo werk je je een weg door vijf verschillende werelden en ren, spring, en zwem je door de originele levels. Origineel zijn ze zeker, want elke wereld heeft zijn eigen thema. Zo is er een Mexicaanse wereld waar Rayman over kloven gevuld met hete saus springt, of zich een weg baant door de verscheidene etenswaren. Of de mysterieuze onderwaterwereld, gevuld met buitenaardse waterwezens. In elk level zijn tien verschillende Teensies te vinden die Rayman kan redden. Twee daarvan geven je daarbij een soort mini-game voordat de speler bij de Teensies kan komen. Daarnaast kun je in elke wereld twee nieuwe personages vrijspelen door eerst het minimale aantal Teensies te redden, waarna je een extra level vrijspeelt waar je het nieuwe personage kunt bemachtigen.

Aan het eind van elke wereld bevecht je een eindbaas en speel je een muzieklevel vrij om het thema van de wereld af te sluiten. In deze levels spring je, op de maat van de muziek, over de vijandige wezens en vecht je, ook weer op de maat van de muziek, tegen de vijanden. Deze muzieklevels zijn gemaakt in Rayman-stijl en horen bij de desbetreffende wereld. Zo komt bijvoorbeeld 'Eye of the Tiger' voorbij met een Mexicaans tintje en 'Black Betty' wordt gezongen door de vijanden. Deze levels zijn ontzettend leuk en ik kon dan ook regelmatig niet wachten om deze te voltooien. De zesde wereld, die je vrijspeelt zodra je alle andere werelden hebt voltooid, is gevuld met alle muzieklevels in 8-bit stijl. Deze levels zijn een stuk lastiger, maar zijn een fantastische toevoeging aan dit spel.

[Kopje]Snelle gameplay, kleine controllers[/Kopje]
Qua gameplay lijkt Rayman Legends: Definitive Edition erg op Rayman Origins. Door snel knoppen in te drukken, rent Rayman soepel door het level. Je speelt daardoor in een hoog tempo de levels door. Dit was bij de Wii U-versie van Rayman Legends geen enkel probleem, maar met de Joycons van de Switch kan dit nog weleens problemen veroorzaken, met name bij de latere (lees: moeilijkere) levels. Deze game is gezellig om met vrienden te spelen, zo kun je de twee Joycons van de Switch horizontaal gebruiken om met twee spelers de levels te trotseren. Echter kan dit met het hoge tempo dat deze game aanhoudt, problematisch worden. Knoppen zijn op deze manier niet snel genoeg in te drukken waardoor Rayman regelmatig in een ravijn valt of tegen een vijand oploopt. Vrij snel stapte ik in de multiplayer modus over naar de Nintendo Switch Pro Controller om zo de gameplay net zo soepel te houden als in de singleplayer modus.

[Kopje]Meer nieuwe en oude uitdagingen[/Kopje]
De Wii U-versie heeft een aantal levels waarin het personage Murphy, Rayman helpt bij het redden van de Teensies. In deze levels raakt de speler het touchscreen aan om zo vijanden tegen te houden of obstakels uit de weg te halen. Deze levels zijn ook aan de Switch-versie gehangen onder de naam Murphy's Touch, die te spelen zijn in de handheld modus. Daarnaast keert ook Kung Foot weer terug in de Definitive Edition. Hier nemen spelers het tegen elkaar op en proberen ze al springend en rennend een bal in de goal van de tegenstander te krijgen. Ook heeft de Definitive Edition naast deze modus een Kung Foot Tournament-modus toegevoegd, hierin kunnen spelers lokaal, in de vorm van een toernooi, tegen elkaar een potje Kung Foot spelen.

De speler kan ook deelnemen aan Daily Challenges en Weekly Challenges. Deze uitdagingen verschillen van het zo snel mogelijk verzamelen van Lums, de valuta van deze game, tot het bereiken van een afstand in een zo kort mogelijke tijd. Hoe hoger de score, hoe meer Lums je aan het eind van de dag of week krijgt. Met deze Lums speel je ook weer meer personages vrij. Daarnaast heeft de Definitive Edition, net zoals de voorgaande editie, de Back to Origins levels toegevoegd. In deze modus zijn levels van Rayman Origins te spelen en ook hier draait het weer om het redden van de Teensies.

Het eindoordeel van Laura van Dongen

Rayman Legends: Definitive Edition is een ijzersterke 2D-platformer en komt op de Nintendo Switch helemaal tot zijn recht. De fantastische muziek, originele levels en unieke eindbazen blijven geweldig en zijn in de Definitive Edition nog mooier en beter dan voorheen. Ik heb met name van wereld zes genoten, hierin zijn de 8-bit muzieklevels echt een uitdaging maar zijn hierdoor absoluut niet minder leuk. Erg jammer dat de Joycons eigenlijk net iets te klein zijn voor de multiplayer modus, maar deze kleine tekortkoming is zeker te overzien. Het feit dat ik nu ook onderweg Rayman Legends in de handheld modus kan spelen, vind ik echt fantastisch en dit is daardoor ook d' ideale game om gezellig tijdens een vriendenavondje te spelen met een goed glas wijn. Als je de volledige potentie uit de game wil halen, koop dan zeker de Definitive Edition voor de Switch (tenminste, als je die bezit).

• Goede Soundtrack
  • Mooie visuals
  • Sterke gameplay