Review: Agents of MAYHEM PlayStation 4

Geplaatst: 15 augustus 2017 09:00
Aangepast: 17 maart 2024 21:16

Agents of Mayhem. Het suggereert dat je een game gaat spelen vol extreme actie. Het woord Mayhem doet mij gelijk denken aan de meest uit de hand gelopen sessies met GTA en andere met, name multiplayer ervaringen, welke allemaal behoren tot onvergetelijk leuke avonden. Er werd mij door de hoofdredacteur gevraagd of ik Agents of Mayhem wilde checken. Het klinkt als een 80's glam-metalband (Agents of Mayhèèèèèmmmah!), maar dat bleek het niet te zijn.

Gade gij mayhaar of mayhem?

Agents of Mayhem is de nieuwe game van developer Volition, die bekend is om zijn Red Faction- en Saints Row-games. Ik heb wel een hoge (politie-)pet op van Volition, omdat ze erg hun eigen gang lijken te gaan, nieuwe dingen durven en altijd kwaliteit leveren. De Red Faction-games wisselen gigantisch af qua speelstijl, maar helaas is deze serie in de ijskast beland. Saints Row is minder mijn ding, maar wel veel succesvoller. Het lijkt erop dat Volition graag iets wil vernieuwen aan deze wereld van Saints Row. Agents of Mayhem is namelijk een spin-off op de Saints Row-games, waarbij het zich afspeelt na de DLC van Saints Row IV. Het lijkt erop dat men heel bewust de term Saints Row nergens in laat terugkomen, om hiermee duidelijk aan te tonen dat Agents of Mayhem ook echt een ander soort game is. Wat is er dan allemaal zo anders? Ik ging er eens mee aan de gang.

Eighties verantwoord

Het verhaal is simpel: Evil corporation LEGION (a la COBRA van G.I. Joe) heeft snode plannen en bouwt hele basissen onder de grond in Seoul te Zuid Korea. Het is aan de bad (dit keer good) guys organisatie MAYHEM om deze snode plannen te dwarsbomen. Het verhaal zit expres vol clich's, en vol humor. Agents of Mayhem is qua stijl in ieder geval al gelijk heel anders dan Saints Row, want het heeft een cartooneske stijl met handgetekende animaties tussendoor, wat het echt een 80's gevoel geeft. Op veel vlakken lijkt het nog steeds wel op Saints Row: het is namelijk nog steeds een third-person sandbox stijl game, helemaal vol met humor en zelfspot. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik erg weinig ervaring heb met de Saints Row-games. Ik heb ze altijd al wel graag willen spelen, vooral toen ik erachter kwam dat Volition de ontwikkelaar is. Dit vergde dus wat onderzoek om uit te pluizen wat precies anders is aan Agents of Mayhem ten opzichte van Saints Row.

Gat, Bay en Magnum

De verschillen zitten hem vooral in de gameplay. Agents of Mayhem is echt een class-based shooter, waarbij je voortdurend instant kunt wisselen/transformeren tussen drie personages. Welke drie schietbeulen dat zijn, kan je zelf bepalen, want uiteindelijk kun je uit een rooster van zo'n twaalf agenten kiezen. Er komen vast nog wel wat DLC-agents bij, aangezien de eerste uitbreiding al Johnny Gat is, een bekende favoriet uit Saints Row. Om de 80's vibe nog even een tandje verder bij te zetten, kun je hem spelen in een volledige Magnum P.I. look. Het speelt op een echte oldskool manier in dat je geen dekking kunt zoeken en vooral met veel schiet- en explosiegeweld de aanval in moet gaan. Soms loopt het niet helemaal gebalanceerd, maar de game is soft met checkpoints. Je begint de game met gelijk drie sterk uiteenlopende characters. Agent Fortune is de snelle tante die met dikke muziektracks vijanden afleidt en agent Hardtack beschikt over een dikke shotgun en legt mijnen. Agent Hollywood was gelijk mijn favoriet: een allrounder die als supermove alles 'Michael Bay' maakt door overal willekeurige explosies te laten verschijnen, en schietend rondloopt als Schwarzenegger in Commando.

A lot of Seoul

De hele game verblijf je in Seoul. De stad is wat kleiner dan bij de laatste Saints Row-games, maar er is zeer veel te doen op verschillende hoogtes, plus je hebt de ondergrondse geheime basissen. Kwantiteit is ook bepaald geen kwaliteit, en ik vind dat ze hier juist goed aan gedaan hebben. Kijk naar wat nodig is, niet naar of je het wel groter en langer maakt dan het vorige deel. De stad Seoul ziet eruit als een echte 80's sci-fi stad waar alles donker oogt of met neon verlicht is. Niet de meest vrolijke setting, maar het voelt vrij origineel en ziet er slick uit. Er is ook genoeg te doen aan allerlei side-quests en de wereld voelt levend. Door middel van speciale missies rekruteer je nieuwe agents, welke allemaal erg tof zijn om te doen. Je kunt allerlei perks aan je agents geven en stats verbeteren of nieuwe moves kiezen. Deze speel je vrij door power cores te vinden die overal in Seoul verstopt liggen.

Voor mij kwam deze titel volledig uit het niets. Ik heb ergens ooit de naam wel horen vallen, maar Agents of Mayhem stond compleet niet op mijn radar. Dat de game zo ontzettend goed uitpakt, had ik al helemaal niet verwacht. Agents of Mayhem heeft een sterk eigen karakter, maar past ongetwijfeld wel bij de Saints Row-liefhebber. Het speelt verfrissend strak, simpel en luchtig, zit vol met humor en heeft een gave 80's cartoon sfeer die mij weer helemaal dat 'zaterdagochtend beneden in mijn eentje DJ Cat Show/Telekids kijken terwijl papa en mama nog uit liggen te kateren in bed' gevoel. Er zit ook een goeie pacing in met een goed lange main campaign en leuke extra's, in plaats van heel veel (onnodige) extra's en een korte main campaign zoals we tegenwoordig zo vaak zien. De game is dermate lang dat ik er na tientallen uren nog lang niet klaar mee ben. Het einde heb ik nog lang niet in zicht, dus ik ga snel weer verder met" Agents" of" MAYHàˆHàˆHàˆHàˆàˆàˆàˆMMMMAH!

• 80's stijl
  • Explosies
  • Instant switchen tussen agents rules