Review: Hey! PIKMIN Nintendo 3DS

Geplaatst: 4 augustus 2017 14:00
Aangepast: 17 maart 2024 21:17

Er zit veel liefde in de wereld van Pikmin. Met levende bloemen moet je natuurlijk ook liefdevol omgaan, en nu kun je dat zonder al teveel gevaren, waar je maar wil, rustig doen op je Nintendo 3DS. Ook in Hey! PIKMIN zit veel liefde, welke je ook nog eens gemakkelijk toekomt. Hey! PIKMIN is eigenlijk in 'n zin te omschrijven: PIKMIN 1 als een makkelijke side-scrolling game. Zo. Klaar. Of moet ik toch nog wat meer vertellen? Nou, vooruit dan.

Backlog Gems

De PIKMIN-games heb ik al vanaf het origineel braaf in huis gehaald, maar pas toen PIKMIN 3 uit was, besloot ik eens het eerste deel te spelen. Een aantal opeenvolgende geslaagde game-avonden verder zag ik met een voldaan gevoel het einde en de credits voorbij komen. Wat een prachtige games zijn de PIKMIN-titels. De muziek en sfeer alleen al is dik genieten. Alles is schattig, klein en het heeft een dromerig magisch gevoel zoals menige Efteling-attractie dit ook doet. Daarnaast is het net een soort van Lemmings puzzelgame, zonder de brute moeilijkheidsgraad. De games spelen allemaal isometrisch vanuit 3rd person perspectief, maar nu gaan we voor het eerst een PIKMIN-game spelen als zijnde een platformgame. Is het nog wel hetzelfde soort game dan? Nou, jawel, maar ook weer niet.

Hey!tzelfde laken en pak

De game begint met Olimar die met zijn ruimteschip, de S.S. Dolphin II, weer eens pech krijgt en neerstort op een onbekende planeet. Hierbij wordt hij vergezeld door een UFO-vormige robot die Olimar en jou als gamer van info en hulp voorziet. Wat blijkt: Pikmin zitten ook op deze planeet! Wat een toeval. Dit keer is Olimars schip niet volledig aan gruzelementen, maar is hij enkel al zijn brandstof kwijt. De brandstof, genaamd: Sparklium, blijkt overal op de planeet verstopt te zijn. Natuurlijk willen de Pikmin wel helpen, dus Olimar gaat met zijn schattige plantachtige metgezellen de planeet verkennen. Op deze planeet zijn net als in de vorige delen ook weer relikwieën te vinden welke wij mensen herkennen als alledaagse voorwerpen. De grap van PIKMIN 1 is dat je er zo achter komt dat de planeet eigenlijk de Aarde is, maar dan vele jaren in de toekomst. Of de makers hebben beseft dat het vinden van menselijke voorwerpen op een andere planeet suggereert dat de mensheid is gaan ruimtereizen, weet ik helaas niet.

Pikminder of Pikmeer

De besturing is heel simpel: Met het pookje bestuur je Olimar en met de stylus op het scherm geef je aan waar de Pikmin heen moeten. De game blijft steeds nieuwe elementen toevoegen en houdt er een leuke afwisseling in op deze manier. Je hebt verschillende Pikmin met verschillende eigenschappen, waaronder ook een nieuwe roze met paarse variant die kan vliegen. Dit keer speel je echter een lineaire game waarbij je per level nieuwe Pikmin ontmoet die je helpen. Hey! PIKMIN speelt dus daardoor ondanks herkenbare elementen wel heel anders. De uitdaging zit hem in het behouden van de Pikmin in een level, plus het vinden van alle geheimen. Een grote uitdaging is het niet. Hey! PIKMIN is duidelijk gericht op de jongere speler en ontworpen voor korte speelsessies. De levels wisselen qua stijl mooi af, waarbij je veel verschillende locaties en soorten levels hebt.

Amiibo afstoffen

Met Hey! PIKMIN is er weer sinds lange tijd een game die echt leuk en nuttig gebruik maakt van amiibo (ja dit is de correcte meervoudsvorm). Naast dat er een speciale Pikmin amiibo is uitgekomen die kan levellen en waarmee je een soort verzamel-minigame kunt doen, zijn er ook vele andere amiibo compatible. Ten eerste is natuurlijk ook Olimar te gebruiken, waarmee je vier extra Pikmin krijgt die te hulp schieten. Daarnaast zijn er echter nog veertig (!) compatible amiibo die je na het scannen kunt oppikken in de game, en waarover Olimar in zijn logboek analyses geeft. Omdat Olimar er allemaal totaal niet mee bekend is, beschrijft hij met de eerlijkheid van een kind de gescande characters op de grappigste manieren.

Hey! PIKMIN is weer een mooie toevoeging aan de PIKMIN-reeks, hetzij van een simpelere en kleinere aard, maar de prachtige sfeer en schattigheid zijn immer herkenbaar. Dat ze de Pikmin puzzelstijl goed hebben weten te vertalen naar een lineaire platformer vind ik verrassend. De game is zeer makkelijk, en zelfs wanneer je alle geheimen gaat zoeken ben je niet heel lang met de game bezig. De optie om meer uitdaging te krijgen zou inderdaad wel hebben gemogen. Toch heb ik mij geen moment verveeld, al is het alleen al om Olimar's hilarische beschrijvingen bij het vinden van menselijke voorwerpen. Heb je nog nooit de PIKMIN-games gespeeld, dan is dit de ideale instapper. Gun jezelf het genot van deze heerlijke wereld.

• Speelstijl mooi vertaald naar sidescroller
  • Pikmin wereld blijft prachtig
  • Gevarieerd leveldesign