Review: Kirby's Blowout Blast Nintendo 3DS

Geplaatst: 18 juli 2017 10:00
Aangepast: 17 maart 2024 20:15

Het geluid van een stofzuiger is nooit aangenaam. Er is echter 'n stofzuiger die niet zo vervelend klinkt, en dat is Kirby. De nagenoeg onverslaanbare allesverslindende levende roze antistressbal heeft weer een nieuw avontuur. Zijn hoeveelste inmiddels? Het zijn er al heel veel, maar nooit genoeg! Of wel? We zullen zien.

Spin-off Shizzle

Eigenlijk is er nooit echt een slechte Kirby-game gemaakt, al zitten er zo wat mindere tussen. Wat ik zelf een beetje vervelend vind aan de reeks is dat ze stuk voor stuk altijd best duur zijn plus dat ze altijd in beperkte oplages verschijnen. Tegen de tijd dat ik erachter kwam dat Kirby's Dreamland 3 bestond, was het al nagenoeg onmogelijk de game aan te schaffen zonder hiervoor diep in de buidel te tasten. Kirby's laatste avontuur was de uitstekende Planet Robobot op de 3DS. Hierbij zat een extra game, 3D Rumble. Omdat hierop positief werd gereageerd, heeft HAL Laboratories hier nu een grotere op zichzelf staande titel van gemaakt met de titel: Blowout Blast. Met deze kersverse Kirby-titel is prijs en leverbaarheid allemaal geen issue, want de game is enkel digitaal te krijgen via de eshop, en ook nog eens voor een habbekrats van 6,99 euro!

The Pink Ball of Doom

Bij het spelen van een Kirby-game heb ik eigenlijk nooit echt het gevoel dat ik met de 'good guy' speel, maar eerder met een megalomane slechterik. Vrijwel alle vijanden kuieren en fladderen eigenlijk maar een beetje wat rond in die paradijselijke wereld, en daar komt dan ineens een nagenoeg onsterfelijk roze bal aan die alles opzuigt, krachten overneemt en de vijanden weer uitspuugt. Wat de onschuldig ogende beestjes Kirby allemaal hebben misdaan, is in de meeste avonturen eigenlijk nooit echt duidelijk. Zo is ook hier in Blowout Blast geen verhaal, maar draait alles om scores halen en de korte levels zo perfect mogelijk spelen.

Kiddy Kirby

Kirby's Blowout Blast speelt als een soort simpele kiddy-versie van Super Mario 3D Land, waarbij je met Kirby in een platform 3D-wereld rondbanjert. De controls zijn super solide en je kunt normaal spelen of met stylus. Deze zien eruit als een 2D-level met wat diepte, zoals bij Super Mario 3D Land dus ook het geval is. Dat klinkt als een beetje een triest spel, maar dat is het niet. De game draait helemaal om het halen van hoge scores, in korte speelsessies die een hoge replaywaarde hebben. Daarbij zit hem de uitdaging puur in het zo goed mogelijk de levels kennen. Hierdoor heeft Kirby's Blowout Blast eigenlijk een soort arcade-formule te pakken, met als twist dat je dan niet dood kunt gaan. Het gaat erom dat je de volgende trofeeën behaald in ieder level: No Damage, Speed Clear, All Coins en (All)Enemies Defeated. Behaal je er minstens twee in elk level, dan speel je van die wereld een moeilijkere versie vrij.

Klein maar fijn

Kirby's Blowout Blast is, zoals de pricetag al doet vermoeden, geen grote game. Je hebt vijf werelden met elk vier à¡ vijf kleine levels, waarbij je van elke wereld nog een expert- 'EX' versie met een andere eindbaas kunt vrijspelen. Je rent, zuigt en knalt gemiddeld in een kwartier met gemak door een hele wereld heen, maar je moet de levels meerdere keren spelen om alles te halen. Op het eind heb je telkens een boss-level, waarbij de bekende oude bazen uit allerlei voorgaande delen weer de revue passeren. Er zitten veel leuke throwbacks in naar de oudere Kirby-games, zoals dat het eerste level het typerende muziekje heeft van het openingslevel uit Kirby's Dream Land op de Gameboy. Als laatste zit er ook een leuke amiibo support bij. Je kunt met alle Kirby gerelateerde amiibo beelden toevoegen in de hub-wereld, gepaard met remix-muziekjes.

Onze megalomane roze vriend heeft er weer een leuke titel bij. Kirby's Blowout Blast is een heerlijk ouderwets aanvoelende game voor 'on the go'. Het is papsimpel, maar de uitdaging zit hem in het perfectioneren. Dat de levels lekker kort zijn, is perfect. En dan nog een laatste punt: De sfeer en muziek doen vooral denken aan de oude Kirby-games van de NES en Gameboy waarmee ik ben opgegroeid. De game voelt daarom als een warm dekentje van nostalgische weleer met frisse nieuwe graphics en controls. En daarmee is er wederom voor de derde keer dankzij Kirby (en HAL Laboratories) een dikke (ronde roze) aanwinst op de 3DS bij.

• Kirby is onverslaanbaar
  • Korte levels
  • Replayability