Review: AereA Pc

Aangepast: 17 maart 2024 20:16

Deze week kreeg ik de kans om een veelbelovende indiegame van Nederlandse bodem te spelen. Helaas viel de uitwerking wat tegen.

De verwachting

Voor een indiegame ziet het er allemaal erg mooi uit. De artwork is fantastisch en de bewegingen gaan vrij soepel. Deze game focust zich op muziek en dat blijkt; de soundtrack is geweldig. Terwijl je je avatar kiest (en daarmee het instrument waarmee je gaat vechten) hoor je de mooiste klanken voorbijkomen. Het verhaal van de game draait ook om muziek. Het idee dat de muziekinstrumenten als wapens worden gebruikt is goed uitgewerkt. De animaties werken en de instrumenten passen bij wat ze doen. Zo voelt het intuïtief goed dat een cello als zwaard en schild wordt gebruikt, terwijl een trompet een geweer is. Het muziekaspect komt terug op vele vlakken in de game en het blijft duidelijk dat de game echt draait om muziek. Zowel de graphics als de muziek zijn dan ook ver boven niveau in deze indiegame.

De teleurstelling

Voor een Nederlandse game is de Nederlandse taal echt bar slecht. De dialogen voelen stroef aan en de grappen zijn gewoon niet grappig. De gameplay zelf is matig, het spel is duidelijk niet gemaakt om alleen te spelen. Er zitten veel bugs in, die het gameplezier aanzienlijk verminderen. Zo kwam mijn avatar vast te zitten en heb ik het spel opnieuw op moeten starten. Daarnaast zijn er veel 'onzichtbare muren', waardoor het wat moeilijker is om je op de game zelf te focussen. Ik heb nog geen tijd gehad om het met meerdere mensen te spelen, maar ik hoop dat dat een wat positievere ervaring op zal leveren. Al met al is deze game zeker de moeite waard, zolang je de instellingen op Engels zet en met wat vrienden op de bank gaat spelen.

De hoop

De game heeft nog een lange weg te gaan, maar ik denk dat er zeker potentie is. De game heeft wat weg van Trine, dus fans van dat genre zullen er zeker baat bij hebben om AereA een kans te geven. De game doet soms wat kinderlijk aan en het lijkt dan ook dat de focusgroep een wat jonger publiek is, maar dat doet niet af aan het spelplezier. Als de bugs eruit gehaald kunnen worden, de gameplay wat finetuning krijgt en iemand fatsoenlijke teksten schrijft, is de game zeker een aanrader om een keer te proberen.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Deze game is vooral mooi. De graphics en de muziek zijn fantastisch en qua esthetische waarde zit de game dan ook op hoog niveau. Het idee is erg leuk; een game die draait om muziek. De uitwerking is vaak goed doordacht, maar helaas valt de gameplay tegen. Er zitten veel verbeterpunten in, maar als de studio daaraan kan werken is het zeker de moeite waard.

Aardig
  • Fantastische muziek
  • Mooie graphics
  • Leuk uitgangspunt
  • Goed doordacht
  • Matige gameplay
  • Dialogen verlopen stroef
  • Bugs
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot AereA

-

SOEDESCO