Review: MXGP 3: The Official Motocross Videogame Xbox One

Aangepast: 17 maart 2024 20:17

Sport heeft alles in zich, competitie, techniek, spektakel, het heeft van alles wat. Daarbij leent het zich uitstekend voor een game. Dit zijn allemaal elementen die ook terugkomen in motorcross. 22 deelnemers op dikke motoren die door de modder stampen alsof hun leven ervan afhangt. In MXGP 3 kan jij 'n van die helden zijn, al begin je wel onderaan de ladder. Klaar voor de start...af!

Pruttelend uit de startblokken

Zodra je de game opstart, zit de sfeer er goed in. Strakke snel reagerende menu's, vette muziek (als je er van houdt tenminste) en meteen een duidelijk overzicht van alles wat je kan doen. Ik wil wel eens zien wat voor talent ik heb, dus start de Career mode. Direct word ik in een create-a-player-optie gezet. Naam, nationaliteit en nummer zijn gekozen en vrijwel meteen moet ik van mijn in-game manager keuzes maken. Zowel een team als een sponsor mag ik uitkiezen. Paar klikken later sta ik al in de startblokken voor mijn eerste race. Echter, heel logisch voelt het niet. Je krijgt vluchtig wat teksten te lezen van je manager, die je kort uitleggen wat je moet doen. Een gesproken begeleiding had net wat meer sfeer en diepgang geboden. Daarnaast krijg je al een eerste indruk van de graphics en die vallen enigszins tegen.

Je staat in de startblokken. Vol zenuwen. Je eerste race van de achttien. Jouw 21 tegenstanders zie je de grond aanstampen voor een perfecte start, maar de start is niet optimaal. Meteen word je afgeleid door framedrops, textures die niet goed laden en animaties die een aantal frames te kort lijken te komen. Lijkt de game niet goed geprogrammeerd? Snel herpak ik mijn concentratie, want het is gameplay boven graphics. Het startsignaal wordt gegeven en mijn carrière is gestart. De besturing is wat je van een racegame verwacht en daarmee logisch. Zodra de eerste bochten naderen, merk ik echter dat de besturing best houterig is. Het voelt niet natuurlijk. De assists heb ik uitgezet en dit zorgt voor een verbetering van de besturing. In de races die volgen leer je de besturing beter kennen en raak je vertrouwd met de motor. Dit is van belang voor met name de bochten en sprongen die je kan maken. Helaas reageert de motor niet altijd even goed op wat je doet. De collision detection en physics zijn niet optimaal. De ene keer val je om dankzij een tikje tegen een paaltje en de andere keer kun je je tegenstander flink rammen zonder consequenties. Afsnijden wordt op dezelfde, rare manier verwerkt. Soms treed je minimaal buiten het parcours zonder voordeel en wordt je opeens terug gezet, terwijl een sprong over een hoek soms enkele seconden kan schelen. Gaandeweg het spelen leer je de game beter kennen en kun je hier op inspelen. Hoewel de besturing steeds beter aanvoelt en het voldoening geeft om je motor perfect te plaatsen voor die ene bocht, kan het maar zo zijn dat de physics of collision detection roet in het eten gooien.

De Unreal 4 Engine kan veel meer

Milestone heeft de Unreal 4 Engine gebruikt, maar ik krijg het idee dat het onderste uit de kan er niet wordt uitgehaald. De game oogt over het algemeen scherp; mooie maar traag ladende textures, met een typische 'grainy' Unreal look. De parcours zijn goed aangekleed en de rookeffecten van de supporters zijn mooi. Ook de lichteffecten in de avond races zijn tof. Het lijkt echter niet goed te zijn benut. Tijdens de races zijn er behoorlijke framedrops, die hinderlijk zijn voor de besturing en totale beleving.

Je racet met 21 tegenstanders door het veld heen. Je hebt echt het idee dat je aan het crossen bent voor jouw positie, wat ontzettend tof is. In deze strijd moet je echter goed opletten. E'n van de manieren om goed op te letten, is om je heen te kijken. De d-pad gebruik je om links, rechts en achter je te kijken. Het achteruit kijken is niet handig verwerkt. MXGP3 is een game met snelheid en veel bochten. De camera draait letterlijk en nogal langzaam (inclusief framedrops) om je heen. Deze paar tellen die het kost om achter je, of weer voor je te kijken, kunnen daarom funest zijn. Bovendien moet je je linker duim van de stick halen, waar je je motor mee bestuurt. Beter was om hiervoor de linker shoulderbutton te gebruiken of de stick zelf, om in 'n keer een blik achteruit te krijgen.

Klinkt als muziek in de oren?

Zelfs wanneer je in de showroom staat, laten framedrops zich zien, bijvoorbeeld tijdens het inzoomen op de motor terwijl je tegelijkertijd de camera roteert. Zonder de 21 tegenstanders, zonder het hele parcours te moeten laden. Over laden gesproken. Waar de menu's vlot werken, moet je tussen iedere race opnieuw laden, ook al rijd je tweemaal op hetzelfde circuit. Dit haalt de snelheid flink omlaag. De geluidseffecten zijn ook matig. Althans, dit zit hem in de afmix. Mijn tip is om de motorgeluiden op zijn zachtst te zetten en de muziek half zo hard of uit. Dit geeft een veel betere mix van geluiden en een beduidend beter sfeerbeeld. Een eigenschap van crossmotoren is dat het motorgeluid niet prettig is om continu te horen. Dat is jammer, maar niet iets om de developer op af te rekenen.

MXGP3 lijkt het vooral te moeten hebben van het sportieve aspect en de gameplay. Je carrière heeft in de Career mode een prima opbouw, waar je dankzij het winnen van races betere teams en sponsoren kunt krijgen. Het is niet origineel, maar werkt prima en houdt je gemotiveerd om van de MX2 klasse te promoveren naar de MXGP. Gaandeweg verbeter je jouw motor door er losse onderdelen (ruim driehonderd!) op te schroeven met je verdiende prijzengeld. Ook je character is aan te passen. Het customizen is goed gedaan wat vooral online natuurlijk tof is. Je kunt helemaal los gaan met allerlei merken die in het echt ook bestaan en dat biedt de sfeer die een sportgame met licentie zo goed maakt. Naast de Career optie, kun je voor een losse championship kiezen, Monster Energy FIM MXoN, een time attack mode en een online multiplayer optie. Met al deze modi hoef je je in ieder geval niet druk te maken dat de game je op korte termijn gaat vervelen.

Het eindoordeel van Timo de Hoop

Racen, modder, brommers kiek'n en de officiële licentie van de MXGP, maken van MXGP 3 de game die motorcross fans moeten halen. Maar haal de officiële licentie weg, dan houd je een game over die in de middenmoot behoorlijk door moddert, maar op geen enkel vlak echt de hoofdprijs naar binnen haalt. De Unreal 4 Engine wordt niet optimaal benut. Geluidstechnisch is het slecht afgemixt. De gameplay is op orde, maar de besturing voelt niet meteen natuurlijk aan en de physics en collision detection werken niet mee. Hierdoor blijf je met een game achter, die alleen door de echte fans een must have. De overige gamers krijgen een vermakelijke, bovengemiddelde game.

• Officiële Licentie
  • Gevoel van progressie
  • Hoeveelheid gameplay