Review: DiRT 4 PlayStation 4

Aangepast: 17 maart 2024 20:18

Op een prachtig persevent van DiRT 4 kreeg ik eindelijk weer de kans om helemaal terug te vallen in het race-genre. We hebben uitgebreid de game kunnen spelen en ook het echte werk kunnen beoefenen in een Mitsubishi Lancer EVO welteverstaan. Aan het eind van de dag kreeg ik het review-exemplaar mee naar huis om daar nog dieper in de wereld van DiRT 4 te duiken.

Voor twee werelden

Het vorige deel in de DiRT-franchise, DiRT Rally, schrok een hoop fans al snel af. De game was echt bedoeld voor de simulatie-gamer, de bediening bootste het echte rally racen na en de moeilijkheidsgraad lag dan ook torenhoog. Met DiRT 4 heeft Codemasters een weg tussen de wereld van DiRT Rally en de wereld van DiRT 3 gecreëerd. Je krijgt bij het opstarten van de game dan ook een keus, wil je de game in 'Gamer-mode' of in 'Simulatie-mode' spelen? Ik ben voor de review natuurlijk met beide modi aan de gang gegaan. Het komt eenvoudig gezegd op het volgende neer. De 'Gamer-mode' stapt af van het realisme. De wagen reageert veel minder op de omgeving en je houdt alles een stuk eenvoudiger onder controle. De game voelt in deze mode dan ook meer arcade aan. De 'Simulatie-mode' is eigenlijk alles wat DiRT Rally te bieden heeft, maar dan nog veel beter. Het bedienen van de auto is in deze modus onwijs realistisch. De wagen reageert op ieder hobbeltje of verkeerde stuurbeweging. Neem je een scherpe bocht en accelereer je daarin? Dan begint de auto, net zoals in het echt, te slippen. Het is overigens wel aan te raden om de game met een 'Force feedback steering wheel' te spelen, omdat je dan de details en finesse van het rally rijden het meest beleeft en je daar de echte uitdaging in vindt.

Het is een slimme stap van Codemasters om de speler de optie te geven tussen de gamer-mode en de simulatie-mode, zo kan iedereen plezier beleven aan de game. In beide modi is het overigens ook gewoon mogelijk om de moeilijkheidsgraad in te stellen en dus langzaamaan meer richting de simulatiezijde van de game te sturen. Voor nieuwkomers is er ook weer een DiRT Academy, waarin je met behulp van verschillende instructies en oefeningen het racen onder de knie kunt krijgen. Mocht je nu denken dat je net zoals in DiRT Rally al die verschillende niveaus weer in hetzelfde leaderboard terug ziet, dan kan ik je nu geruststellen, aangezien je in DiRT 4 eindelijk gescheiden leaderboards hebt en je ook nog een per platform de standen kunt bekijken.

Genoeg te doen

In DiRT 4 vind je vier race-types. Je kunt net zoals in DiRT Rally de normale Rally beoefenen of de Rallycross, waarvan DiRT 4 de officiële FIA World Championship licenties bezit. Naast deze twee modi bevat DiRT 4 in plaats van de Hillclimb-races nu Landrush en Historic Rally. Landrush kennen wij natuurlijk uit eerdere DiRT-games. In dit speltype race je in een buggy of truck op een circuit tegen een aantal andere coureurs. De Historic Rally is eigenlijk hetzelfde als de normale rally-modus alleen dan met de wagens van vroeger. Ieder type race heeft weer andere locaties dan de andere en de locaties per type race zijn verspreid over de hele wereld. Door de Rallycross licenties kom je ook officiële circuits zoals Holjes en Lydden Hill tegen in de game. Je kan de bovenstaande race-types allemaal beoefenen in zowel de Freeplay, Multiplayer en de Career-modus.

In de Career-modus begin je weer als een echte gup. Je moet met een eerste race jezelf op de kaart zetten om vervolgens internationaal door te breken. Nadat je jezelf redelijk in beeld hebt gebracht, begin je al gauw met het maken van een eigen team. Je moet een staff creëren vol met reparateurs, PR's, co-driver en noem het maar op. Ook kies je een sponsor en een eigen kleurenschema die de look van de hele mikmak bepaald. Je kan per gekochte auto de bedrukking veranderen, maar deze bestaat altijd uit jouw kleurenschema. In de verdere voortgang in de Career-modus is het niet verplicht om met je eigen team te rijden. Je kunt namelijk per kampioenschap beslissen of je die met je eigen team rijdt of onder de naam van de ander. De kans bestaat wel dat je dan natuurlijk qua inkomen het een en ander inlevert. Het moge duidelijk zijn dat er meer diepgang zit in de Career-modus. Het beperken van het aantal restarts en het onverwachts veranderen van de weersomstandigheden zorgt voor een nog meer meer onvoorspelbare ervaring dan dat het al is.

De game biedt naast de eerder genoemde modi ook nog een Competitive Gaming mode en Joyride. In de Competitive Gaming mode zijn er dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse uitdagingen tegen de rest van de wereld terug te vinden. In Joyride heb je verschillende smash en laptime uitdagingen en een grote vrije ruimte om lekker los te gaan. De Freeplay-mode geeft je niet alleen de mogelijkheid om simpelweg een losse race te spelen, maar het geeft je ook de mogelijkheid om een eigen route te creëren met het nieuwe systeem, genaamd: Your Stage. Je kiest een locatie, de lengte en complexiteit van de route en de game maakt voor jou een totaal unieke rally-route. De route kan je vervolgens met je vrienden delen om te kijken wie er het beste resultaat neerzet. Het mooie van dit systeem is dat er bijna oneindig veel verschillende routes gecreëerd kunnen worden, wat zorgt voor veel variatie in de game.

Een game vol kwaliteit

Genoeg gepraat over al de verschillende race-types en modi van de game, want als we naar het geluid, beeld en gedrag van de game kijken, is er ook weer genoeg te vertellen. De game loopt als een zonnetje, zowel op de PlayStation 4 als op de PlayStation 4 Pro, ondanks dat de game een behoorlijke grafische-upgrade heeft gekregen. Er is duidelijk verbetering in de belichting, wat zorgt voor grotere contrasten tussen schaduw en zon. Als je nu bijvoorbeeld een bos inrijdt vanaf een open vlakte of andersom, dan levert dit met zonlicht grote contrasten op die je, net als in het echt, even het zicht doet ontnemen. Ook reflecties op banners en verkeersborden zijn verbeterd. Het enige negatieve gevolg van de grafisch-upgrade lijkt de replay-functie. Deze loopt in DiRT 4 op dertig frames per seconde, terwijl de replay-functie van DiRT Rally gewoon op zestig frames per seconde loopt.

Qua audio zit het helemaal snor in DiRT 4. De soundtrack in het menu is helemaal lekker en zorgt ervoor dat het switchen tussen de verschillende opties absoluut geen straf is. De geluiden van de auto's zijn onwijs gedetailleerd en ook omgevingsgeluiden en ondergrond zijn verbeterd. Als je nu over verschillende diktes sneeuw rijdt, hoor je het verschil overduidelijk. Ook qua gameplay doet dit veel meer dan in DiRT Rally. Je voelt letterlijk het verschil tussen al de diverse ondergronden en je vernield dan ook veel sneller 'n van de meer dan vijftig beschikbare auto's in een crash. Niet alleen optisch, maar ook technisch zijn de gevolgen van een crash onwijs uitgebreid. Van een steen tussen je band en frame, tot een kapotte versnellingsbak, je komt het allemaal tegen. De WRC-fans kunnen spreken van een geluk bij een ongeluk, want zij kunnen de mooie auto's uit dat kampioenschap niet slopen in DiRT 4. Hoewel de WRC-wagens nog wel in DiRT Rally te vinden zijn, is de crème de la crème niet meer in DiRT 4 te vinden.

Graag benoem ik voordat ik een punt achter deze review zet ook nog even de incidentele dingetjes die je tijdens een race kan tegenkomen. Je gaat namelijk gedurende de races weleens overstekend wild tegenkomen of een drone die mooie beelden probeert te schieten. Natuurlijk zijn er ook helikopters met een crew die mooie plaatjes willen schieten, terwijl je onder de wieken doorscheurt, stuift het zand prachtig van de baan. Dit soort details dragen bij een unieke beleving tijdens je races!

Het eindoordeel van Devin de Groot

DiRT 4 weet voor zowel de beginnende- als voor de ervaren simulatie-racer een mooie race-ervaring te bieden. De game heeft een scala aan race-types en gamemodi. Vooral de Your Stage-functie zorgt voor een enorme replaywaarde. Ook de upgrades op grafisch-, audio- en technisch-vlak mogen er zeker wezen. Het enige jammere is dat de game niet beschikt over de WRC-wagens en, vanwege de concurrent, überhaupt het hele kampioenschap mist. Ook is het storend dat de replay-functie maar op dertig frames per seconde loopt ten opzichte van de zestig frames in-game. Dat geeft echter niet, de game is sowieso onwijs sexy!

• Voor ieder soort gamer leuk
  • Your Stage-functie zorgt voor een enorme replaywaarde
  • Grafisch en audio-technisch onwijs verbeterd