Review: Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands: Narco Road PlayStation 4

Geplaatst: 30 april 2017 19:00
Aangepast: 17 maart 2024 20:11

Kom en reis met mij af naar het weelderige Bolivia. Een thuishaven van planten, wildlife, traditionele dorpjes en cocaïne. De coke is hier zo puur dat letterlijk iedereen helemaal doorgedraaid is. Klinkt vreemd, maar het had zo de reclamespot voor Ghost Recon Wildlands: Narco Road kunnen zijn. Ghost Recon Wildlands krijgt na slechts anderhalve maand (!!) zijn eerste uitbreiding in de vorm van Narco Road. Een DLC die sterk afwijkt van de originele game. Sterker nog, het had gewoon een andere game kunnen zijn. Lees snel verder als je benieuwd bent of dat iets goeds, of slechts is.

Coked up

In Narco Road gaan we wederom aan de slag in Bolivia. Na het uitschakelen van El Sueno is er nog altijd werk aan de winkel. In deze uitbreiding heb je echter geen fluit te maken met El Sueno. Dit keer gaan we, verspreid over vier gebieden, achter El Invisible aan. Een narco die drie kapiteins aanstuurt, maar zelf nog nooit gezien is. Dit keer doen we dat echter niet in een groepje van vier Ghosts, maar helemaal solo. Precies, it's undercover time baby!

Een undercoveroperatie vereist natuurlijk ook een nieuwe undercoveragent. Je speelt dus niet met het personage van de hoofdgame, maar bent genoodzaakt een nieuwe aan te maken. Na het aanmaken van een Amerikaanse deserteur start je op level twintig en dien je, dankzij het vergaren van Social Media-volgers, naar de top van de rang van dat desbetreffende district te klimmen. Je krijgt volgers door het voltooien van hoofdmissies, zijmissies en stunts. Aangezien je dit keer undercover bent, krijg je ook geen hulp van de rebellen. Dit keer staat de Santa Blanca aan je zijde. Tegenstand komt in de vorm van het militaire Unidad en een rivaliserende gang. Dat je aangesloten bent bij Casa Blanca biedt een aantal voordelen. Zo zijn er vette voertuigen, zoals een monstertruck, voorzien van nitro beschikbaar.

Take it to the max!

Ghost Recon Wildlands: Narco Road draait volledig om het gaan tot het extreme. Alles draait om snel gaan, bruut zijn en het krijgen van aandacht. Zo is de eerste Narco een adrenaline junkie, de tweede een ultra religieuze biker en de derde een rappende bruut. De opdrachten die je krijgt variëren dan ook van steel die motor met een vlammende band, tot skydive tot het gaatje. Deze DLC introduceert een aantal nieuwe zijmissies die verrassend goed uitpakken. Zo moet je bijvoorbeeld met een vliegtuigje cocaplanten besprayen. De stunts waar ik het eerder over had zijn volledig nieuw. Je hebt nu stunt jumps, drift challenges, trials, hill climbs, en aerial challenges. Een leuke afwisseling die de wereld een stuk voller maakt. Tenminste, met de wereld bedoel ik de wereld van Narco Road. Deze DLC is namelijk een opzichzelfstaande uitbreiding. Je speelt dus niet in de gigantische wereld van de originele game, maar in een wereld bestaande uit vier districten.

Dat laatste onderdeel stort mij enigszins. Deze toevoegingen hadden namelijk gewoon in de base game moeten zitten. Daarbij zijn er nog wel een aantal dingen die me storen. De game speelt zich namelijk af in vier reeds bestaande districten, dit had dus makkelijk samengevoegd kunnen worden met de base game, mits je niet met een ander personage moest spelen. Daarbij wijkt de DLC volkomen af van de Ghost Recon-formule. Dit is meer krachtpatserij terwijl Ghost Recon daar totaal niet om draait. Je kunt gelukkig nog wel online met anderen spelen, maar het gebrek van een squad zorgt ervoor dat dit totaal niet op een Ghosts-game lijkt. Daarbij vind ik het idee van volgers vergaren maar so-so. Het is weer een manier om te laten zien hoe 'hip' de game is. Ik snap de intentie, maar dit had beter gepast in een game zoals Watch Dogs 2 (O wacht, dat doet Watch Dogs 2 al).

Narco Road is een leuke optie voor mensen die Ghost Recon eigenlijk helemaal niet zo leuk vinden. Er is weinig tot geen, indien je niet online speelt, ruimte voor samenwerking. Sommigen vinden het wellicht fijn dat de game afwijkt van de standaard, maar ik ben daar niet een van. Ghost Recon Wildlands draait om tactiek en samenwerking, iets wat deze uitbreiding totaal niet bezit. Daarbij vind ik het raar dat je weer een nieuw personage moet aanmaken en start in een geminimaliseerde versie van Bolivia, een versie die de bestaande assets ook nog eens hergebruikt. De verschillende nieuwe zijmissies en stunt objectives vind ik dan wel weer leuk, jammer dat deze niet in de base game zitten. Toch bevat Narco Road voldoende om je waar voor je geld te bieden. Het is niet mijn kopje thee, maar wellicht wel de jouwe.

• Nieuwe zijmissies
  • Stunts een leuke toevoeging
  • Vette voertuigen