Review: Syberia 3 PlayStation 4

Geplaatst: 30 april 2017 17:30
Aangepast: 17 maart 2024 20:11

Het is lang geleden dat ik me gewaagd heb aan een echt puzzel avontuur, dat terwijl ik vroeger behoorlijk fan van het genre was. Nu mocht ik eindelijk weer met een dergelijke game spelen in de vorm van Syberia 3. Ik ben totaal niet bekend met de serie, maar gelukkig was dat ook niet noodzakelijk afgezien van wat achtergrondinformatie. Of dit echter een succesvolle terugkeer naar genre is geweest, laat ik voor nu nog even in het midden. Om toch even een tipje van de sluier op te lichten: ik heb flink zitten klappertanden. Maar is dat van woede of van de ijzingwekkende sfeer?

Dat is een vreemde situatie, Kate Walker

In Syberia 3 beginnen we het avontuur in een kliniek. Hoofdrolspeelster Kate Walker is tijdens een trektocht in elkaar gezakt en wordt gevonden door een lokale stam, genaamd: de Youkol. Kate is toe aan medische hulp en wordt naar een kliniek gebracht om daar te herstellen. Er is echter iets vreemds aan deze kliniek. De doctoren hebben iets te verbergen en de patiënten mogen het pand alleen verlaten als ze een serie puzzels weten op te lossen. Daarbij lijken heel veel patiënten niet eens ziek, maar eerder een beetje verward. A strange situation indeed, Kate Walker.

De game draait dus volledig om het oplossen van puzzels. Het oplossen van de ene puzzel geeft weer een onderdeel voor de volgende en zo ploeter je wat af. Daarbij draait Syberia 3 ook om interactie met anderen. Er wordt flink wat afgepraat en langzaamaan ontrafel je het mysterie beetje bij beetje. De ene puzzel is wat beter uitgedacht dan de andere, maar over het algemeen kan ik concluderen dat de puzzels behoorlijk uitdagend kunnen zijn en op momenten ook zeer slim bedacht zijn. Het is echter jammer dat de game getorpedeerd wordt door technische fouten"

Je wordt gek, Kate Walker

Als de game alleen bestond uit puzzelen, dan had ik Syberia 3 een dikke ok' gegeven. Helaas is dat niet het geval. Ja, het grafische sausje dat over de game is gegoten is mooi en de puzzels zijn goed uitgedacht, maar dat is helaas onvoldoende. Er is geen minuut voorbij gegaan dat ik me niet heb moeten storen aan iets. Zo zakt de framerate regelmatig als een plumpudding in elkaar. De game hapert en stottert om de haverklap, soms valt zelfs het hele geluid een seconde weg. Ok', de gameplay is van nature traag door het puzzelen, maar dit is wellicht iets teveel van het goede. Daarbij zijn de animaties dermate houterig dat Pinokkio blij is dat hij geen jongetje in Syberia 3 is geworden.

Daar houdt het echter niet op. Nee nee, de game bestuurd als Octodad in een antiekwinkel. Ik bleef constant hangen aan onzichtbare muurtjes, kon niets zien door vreemde camera standpunten, en de camera schoot steeds naar een andere hoek waardoor ik telkens de verkeerde kant opliep. Dat is echter niet het ergste. Als een game voornamelijk om interactie met anderen draait, waarom is deze in hemelsnaam dan zo slecht uitgevoerd. Slechts 'n personage in het eerste uur heeft een accent en de rest praten allemaal vloeiend Engels. Daarbij passen de stemmen veelal niet bij het personage die de woorden uitspreekt, zo hoor je bijvoorbeeld bij een zeer oude vrouw met een piepjonge stem. En waarom moet iedereen me er constant aan herinneren dat ik Kate Walker heet! Iedere keer als iemand een zin uitspreekt, kan je er van uitgaan dat de zin wordt afgesloten met: Kate Walker. Als kers op de taart lopen de stemmen totaal niet gelijk met de gezichtsanimaties. Normaliter vind ik dat niet erg storend, maar in Syberia 3 lopen de stemmen dermate asynchroon dat ik er niet omheen kan.

Syberia 3 had in potentie een topper kunnen zijn. De artwork is erg mooi en de game biedt eindelijk iets anders dan de grote blockbusters van het afgelopen jaar. Het is dan ook jammer dat de game dermate last heeft van technische problemen dat ik er simpelweg niet doorheen kan kijken. De framerate is dramatisch, het besturen werkt niet lekker en de gezichtsanimaties zijn om te janken. Zonde, want de puzzels zijn op momenten goed doordacht. Als je alleen voor de puzzels gaat, prima ga ervoor, maar wacht op z'n minst tot de game sterk is afgeprijsd. Er is namelijk zoveel moois verkrijgbaar voor hetzelfde, als het niet minder is, aantal knaken.

• Leuke puzzels
  • Mooi artwork
  • Framerate