Review: Cities: Skylines Xbox One

Geplaatst: 26 april 2017 13:00
Aangepast: 17 maart 2024 20:10

Bouw je eigen stad met Cities: Skylines. Hoe je dit doet zoek je maar lekker zelf uit. Belastingzaken, het leukste beroep ter wereld, mag je ook zelf uitzoeken. Infrastructuur, elektriciteit, je raadt het al: zoek het zelf maar uit. De game zou eigenlijk moeten heten: Cities: Make them however the f*ck you want! Mooi toch? Met meer macht, komt meer plezier! Het was wat overweldigend in het begin, maar na een paar uur deed ik het al beter dan dat Trump het de komende jaren gaat doen. Dat is niet mijn mening, dat is een feit.

Sim Shitty

Het eerste wat iedereen natuurlijk denkt bij het zien van deze game is dat het net als SimCity is. En ja, dat is het ook eigenlijk wel. Alleen om heel eerlijk te zijn is Cities: Skylines verder gegaan waar SimCity juist is blijven steken. Overal waar de oude grondlegger van de stad-bouw-simulator het op vele vlakken af laat weten, lijkt Cities: Skylines zien hoe het wélmoet en waar het beter kan. Is SimCity dan zo slecht? Dat valt best mee, maar het is niet onterecht dat Cities: Skylines nu een console release heeft, en zijn aloude voorganger niet. Dat dit een vrij zeldzaam voorkomen is zal ook niemand ontkennen, en daarom des te meer reden voor de console-speler om eens even goed in zijn handjes te knijpen van geluk met de komst van deze prachtige sim-game op de Xbox One.

Elite Eerst, Boeren laatst

Inmiddels is het alweer twee jaar geleden dat Cities: Skylines uitkwam op de pc. Het glorieuze pc-gaming masterrace eist natuurlijk dat zij simulatie-games als eerste te verteren krijgen, dit als training voor wanneer ze de hele wereld zullen overnemen in de nabije toekomst. Nu mogen ook console peasants eens kijken of ze een zwijnensta eh stad kunnen bouwen, met een controller! Raap jezelf inderdaad even van de grond op, want zoén simulatie- game is toch onspeelbaar zonder toetsenbord en muis. Nou, dat dacht ik dus ook Maar neen. Cities: Skylines is prima te spelen vanaf je bank en met die controller in de handjes. Het heeft wel als minpunt dat rechte wegen leggen een grotere uitdaging is, maar bepaalde zaken als tunnels aanleggen gaat juist weer makkelijker. Ik kan mij wel goed voorstellen dat men een muis prefereert met dit soort games, maar die mensen die daar specifiek puristisch in zijn willen dan ook niet dood gevonden worden in de buurt van een Xbox One. Eenkennigheid heeft zijn trots.

Verschillend?

Als je wil weten hoe precies tot in de details Cities: Skylines speelt, refereer ik bij deze naar de review van Alex. De Xbox One-versie van Cities:Skylines is echt wel een port te noemen van de pc-versie, in dat het verder exact dezelfde speelervaring brengt. Niets meer, maar ook niets minder. De sandbox-versie waar Alex het over heeft, lijkt wel te zijn toegevoegd aangezien je bij een new game het zo kunt instellen dat je alles al hebt en er verder niks zal gebeuren. De pc-versie is met drie gratis dlc in de afgelopen twee jaar een paar keer verder uitgebreid: De eerste hiervan was After Dark (nee, niet wat je denkt, foei), waarbij je je stad 's nachts kunt bekijken. Dit is de enige van de drie die er standaard bij zit. De andere twee, Snowfall en Natural Disasters, zitten er jammer genoeg niet bij. Persoonlijk verwacht ik wel dat deze later nog wel zullen worden toegevoegd met een update. Beetje sneu als ze dit niet zouden doen.

Ik kan wel alinea's lang uitbouwen over Cities: Skylines, maar je hebt er genoeg aan om te weten dat dit de beste city build sim-game is die ooit is uitgebracht op console. De game is qua presentatie wel wat klinisch, maar je kunt wel ontelbaar veel dingen doen met je stad. Het blijft hierdoor een beetje een vreemde eend in de bijt voor het platform, net zoals een JRPG dat op de pc is bijvoorbeeld, maar zoiets juich ik alleen maar toe. De game mag dan wel twee jaar oud zijn, het is nog altijd een prachtspel. Je kunt zoveel bouwen en doen met je stad, dat je na vele speeluren er nog steeds plezier uithaalt en nieuwe dingen ontdekt. Zo heeft alles in het verkeer bijvoorbeeld ook echt een doel en functie, waarbij je kunt zien waar werkverkeer zich vooral bevindt en waar je de weg extra breed moet maken. Net zoals met alle sim-games het geval is, sluipt er het gevaar in dat 'eventjes gamen' leidt tot een monsterlijke avond verslaafd doorhalen, omdat je er zo in meegesleurd wordt. Dat kun je met Cities: Skylines voortaan vanaf de bank doen, voor een dikke grote tv. Zoals een echte allesheerser dat betaamd.

• De beste city simgame op console
  • Prima te spelen met controller
  • Goeie, strakke port