Review: Yo-Kai Watch 2: Skeletspoken & Gigageesten Nintendo 3DS

Geplaatst: 15 april 2017 12:00
Aangepast: 17 maart 2024 20:10

Sinds Pok'mon Yellow vang ik al virtuele beestjes. Ook Digimon is vaak genoeg door de verschillende consoles gedraaid, maar sinds kort is er nog een game waarin ik die virtuele dieren vang, al zijn dit meer geesten te noemen. Yo-Kai Watch kwam uit en ik ging volop vangen, maar de game wist mij niet volledig te overtuigen. Nu is deel twee daar, opgedeeld in Skeletspoken en Gigageesten. Lukt het de game nu wel om mij van het Pok'mon-virus te genezen en over te stappen naar deze game, of blijf ik jagen op Pikachu en co?

Jongere doelgroep

Als Nate wordt je wakker in het, op het eerste oog, rustige Lenthuizen. Pas wanneer je een mysterieuze winkel binnenstapt en daar een horloge koopt, begint je avontuur en keert je geheugen terug. Want naast de normale wereld is er een wereld die de dingen in ons leven aanstuurt. Een geesten wereld, de wereld van de Yo-Kai. Deze geesten helpen mensen, maar kunnen ook voor ongelukken of verdriet zorgen. Ze zitten overal en het is aan jouw de taak om ze te ontdekken, te vangen en om met ze te vechten. Bij dit laatste valt op dat Yo-Kai Watch een jongere doelgroep heeft dan Pok'mon. De gevechten verlopen namelijk geheel automatisch. Er is dus geen mogelijkheid om een strategie te bepalen op basis van aanvallen. Enkel de keus waar welke Yo-Kai start en ze helpen te overleven met genezende zalfjes en hulpmiddelen. Het is een aparte keuze van ontwikkelaar Level-5. Ik merkte dat de gevechten mij bijna geen moment konden vasthouden en daardoor verloor ik vaker dan mij lief was.

Ook het vangen, of eigenlijk bevriend raken, van de Yo-Kai is niet heel ingewikkeld. Hier ontbreekt het aan een duidelijke uitleg over hoe het proces precies gaat, maar daar is zo achter te komen. Het is voornamelijk de waarom die hier ontbreekt en ervoor zorgde dat ik in het begin niet echt de neiging voelde met verschillende Yo-Kai bevriend te raken. Pas later ga je snappen dat ze nodig zijn om missies te voltooien en gevechten te winnen, maar dan is het al te laat.

Gotta do it all

Aan sfeer is geen tekort in deze game. De keuze om alleen te kunnen reizen in Lenthuizen en diens omgeving pakt goed uit. Want hierdoor is de wereld wel met heel veel zorgvuldigheid opgebouwd. Nergens in de wereld voelt het saai aan. Dit komt voornamelijk omdat er ook zoveel te doen is in de game. Niet alleen help je hoofdrolspeler Nate met zijn problemen, zoals een keuze maken tussen donuts of je huiswerk dat plotseling zoet is, maar je help de lokale bevolking ook menigmaal uit de brand. Uiteraard zijn er ook problemen bij je vrienden, die overigens dezelfde taal als jij en ik spreken.

Want nog een sterk punt aan deze game is dat de game volledig naar het Nederlands vertaald is. Voor de wat oudere gamer zou dit niet echt een groot ding zijn, maar voor de jongere doelgroep is de keuze heel begrijpelijk. Mede doordat zelfs de cut-scenes volledig in het Nederlands zijn, lijk je meer de gelijknamige tekenfilm te spelen dan een aparte game.

Tijdreizen

Het kwam onverwachts, maar jongens en meiden wat was het vet. Uit het niets neemt het verhaal een wending en zo dwaal je ineens rond in het Lenthuizen van de jaren '50. Hier is het niet alleen mogelijk om Yo-Kai te vangen die niet meer bestaan, maar kom je er ook achter hoe de allereerste Yo-Kai zijn ontstaan. Het is iets kleins in de gehele game, maar ik wilde het toch even benadrukken omdat het de game zo lekker doorbreekt. Gelukkig heeft Level -5 geleerd van het eerste deel en heeft het meer diversiteit aangebracht in de missies. Ook hierdoor blijft de game veel langer leuk dan het eerste deel.

Gigageesten vs. Skeletspoken

Zoals je ook van Pok'mon gewend bent, kan je ook bij Yo-Kai Watch 2 een keuze maken tussen twee verschillende versies. Ik mocht met beide aan de slag, maar dat doe ik niet voor ik heb uitgezocht wat nou precies het verschil is tussen de twee. Ik kom er al snel achter dat de ontwikkelaar alleen maar heeft gekozen voor verschillende Yo-Kai in beide versies in plaats van echt grote veranderingen. Het is dus meer aan jou om uit te zoeken welke Yo-Kai jij echt wil hebben of met iemand af te spreken wie welke versie haalt. Als je dat doet, kom je er al snel achter dat jullie hetzelfde verhaal spelen.

Het eindoordeel van Bobby Grasso

Yo-Kai Watch 2, zowel Gigageesten als Skeletspoken, kan onder jongere spelers zeker de directe concurrentie aan met Pok'mon. Voor mij zijn er echter teveel punten die er voor zorgen dat ik liever Pok'mon opstart. Mijn grootste ergernis is toch wel het gevechtssysteem. Dat onderdeel is dermate oppervlakkig dat het mijn aandacht niet weet vast te houden, wat je normaal wel verwacht van een gevecht. Wat Yo-Kai wel beter doet, is de game laten aanvoelen als een interactieve tekenfilm met volledig ingesproken cut-scenes. Ook de setting, Lenthuizen en de omgeving, zijn prachtig opgezet en een plezier om het verhaal in te beleven. De terugkeer naar het Lenthuizen van de jaren '50 is ook nog eens een perfecte toevoeging. Al met al heeft Yo-Kai Watch 2 Gigageesten en Skeletspoken het net niet in zich om de echte concurrentie aan te gaan.

• Lenthuizen is sfeervol
  • Tijdreizen
  • Gevechtssysteem zonder diepgang