Leuke gameplay
      LEGO-humor
      Laadtijden verbetert
      Offline splitscreen
    • Graphics konden beter
      Geen nieuwe content
    De LEGO-games zijn al jaren enorm populair. De games zijn meestal gebaseerd op films of stripboeken, maar zo nu en dan verschijnt er ook een op zichzelf staand deel zoals LEGO City Undercover. Het is alweer vier jaar geleden dat dit deel uitkwam voor de en een hoop gamers vonden het jammer dat deze titel exclusief was voor het platform van Nintendo. Gelukkig wordt dit nu goedgemaakt met LEGO City Undercover voor de pc en de current-gen consoles.

Chase McCain vs Rex Fury

draait logischerwijs om LEGO City. De stad gaat gebukt onder een hoop criminaliteit en de slechte supercrimineel Rex Fury lijkt het meesterbrein achter deze criminaliteit te zijn. Gelukkig is daar agent Chase McCain, die terug is in de stad. Eerder heeft hij er al voor gezorgd dat Rex Fury in de gevangenis belande en nu probeert hij dit kunstje opnieuw te flikken. Gemakkelijk wordt dit echter niet want Chase zal undercover moeten gaan om in de buurt te komen van de supercrimineel.

Vijf of zes kopjes koffie

LEGO City Undercover kan gezien worden als de LEGO-variant van Grand Theft Auto. Net zoals die game speelt het zich af in een grote open wereld waarin je naast alle missies kunt gaan en staan waar je wil. LEGO City Undercover zit, zoals gebruikelijk is met een LEGO-game, vol met humor. Zo ontmoet je aan het begin al een schreeuwende commissaris, die alleen maar ligt te slapen en donuts zit te eten. Op het politiebureau kom je ook diverse bekende typetjes tegen, zoals: Starsky en Hutch, Sherlock Holmes en Dr. Watson, en Harry Callahan die zich afvraagt of hij nu vijf of zes kopjes koffie heeft gedronken. De humor is soms wat aan de flauwe kant, maar zorgt regelmatig voor een glimlach en dat hoort absoluut bij de LEGO-games.

Fun in LEGO City

De gameplay is wat we van een LEGO-game gewend zijn, wat uiteraard zeer positief is. Zo moeten er puzzels worden opgelost, vaak door het gebruik van de verschillende kostuums die gaandeweg worden vrijgespeeld. Als agent kun je gebruik maken van opsporingstechnologie, met het boeven-kostuum deuren openbreken en kluizen kraken, en met het mijnwerkers-kostuum kun je dynamiet plaatsen en een pikhouweel gebruiken. Ook platform-actie speelt een grote rol, wat in LEGO City Undercover is uitgebreid met behulp van free-running. In de open wereld zijn regelmatig witte en blauwe blokjes te zien. Deze blokjes geven aan dat je hier tegen gebouwen aan kunt klimmen, ergens overheen kunt springen of onderdoor kan glijden.

De open wereld van LEGO City is behoorlijk sfeervol en bevat bekende elementen van Amerikaanse steden zoals New York, San Francisco en Chicago. Om van A naar B te komen heb je de beschikking over meer dan honderd voertuigen. Van politieauto’s, tot helikopters en zelfs een grasmaaier. De besturing van de voertuigen is een tikkeltje gevoelig, maar is na wat oefening goed te doen. Naast de vijftien hoofdstukken met tientallen missies is LEGO City gevuld met zijmissies, mini-games, noppen en personages om vrij te spelen. Er valt dus naast de verhaallijn genoeg te doen en de game bevat veel fun en uren aan speelplezier.

Twee is beter dan één

In de Wii U-versie waren de laadtijden aan de lange kant, waardoor je soms meer dan een minuut moest wachten. Gelukkig zijn deze nu een stuk korter. Het langste laadscherm dat ik heb ervaren duurde dertig seconden, en dit was om de volledige open wereld te laden. Op grafisch gebied is de game er echter niet veel op vooruit gegaan, daarnaast is er op een enkel voertuig na geen nieuwe content toegevoegd. De grootste toevoeging/vernieuwing is de offline splitscreen-modus, wat altijd dolle pret is bij een LEGO-game. Wat is er nou leuker dan samen puzzels oplossen, missies voltooien, racen of op zoek gaan nieuwe noppen?

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

LEGO City Undercover is één van de leukste LEGO-games die ik in jaren heb gespeeld. Dit heeft vooral te maken met de GTA-achtige structuur en het feit dat de game niet gebonden is aan een film. De bekende puzzel en platformactie is aanwezig en ook de LEGO-humor is weer van de partij. Op het gebied van vernieuwing is er alleen de splitscreen-modus, wat toch een beetje karig is voor een full priced heruitgave. Grafisch zijn er nauwelijks verbeteringen en er is geen nieuwe content, zoals nieuwe missies of een nieuw stadsdeel. Ondanks deze minpunten is LEGO City Undercover een absolute aanrader voor fans van de LEGO-games. Je bent hier namelijk weer tientallen uren mee zoet.