Review: The Legend of Zelda: Breath of the Wild Nintendo Switch

Geplaatst: 10 maart 2017 12:00
Aangepast: 17 maart 2024 20:07

Na honderden digitale kilometers te voet, boot en paard door Hyrule afgelegd te hebben ben ik eindelijk op mijn eindbestemming aangekomen. The Legend of Zelda: Breath of the Wild is typisch zo'n game die over tientallen jaren nog steeds genoemd wordt, terwijl we een hoop andere games dan alweer allang vergeten zijn. De game voelt erg vertrouwd aan voor de Zelda-fans onder ons, maar wijkt af van een vast stramien en dit pakt ook nog eens verrassend goed uit.

Een lange weg

The Legend of Zelda: Breath of the Wild komt zowel uit voor de Wii U als de Nintendo Switch. Er zijn twintig launch games voor de nieuwe console verschenen op 3 maart, maar zonder de rest te kort te doen, is dit de enige game waar ik echt enorm naar uitkeek. Nadat ik me al enkele uren met de demo vermaakt had, was ik er vrij zeker van dat deze game ook naar de nieuwe console van Nintendo ging komen en ik denk dat dit een verstandige zet is geweest van de consolegigant. Heb je geen Switch in huis, dan kun je de game ook gewoon op de Wii U spelen. Je kunt de game zelfs volledig op de Wii U GamePad spelen, mocht de rest van het gezin de televisie willen gebruiken. Het enige verschil daarbij is dat de game iets stabieler draait op de Nintendo Switch en dat je deze mee kunt nemen in de bus, auto of zelfs in het vliegtuig. Ik heb de game op zowel de Wii U als op de Nintendo Switch gespeeld en er is nagenoeg geen verschil.

Nintendo heeft voor een cel-shaded design gekozen voor The Legend of Zelda: Breath of the Wild. De stijl zit een beetje tussen The Legend of Zelda: The Wind Waker en The Legend of Zelda: Ocarina of Time in. Ik vind het persoonlijk erg goed werken. Link, plus de rest van de bewegende figuren in de game hebben weinig detail, maar de omgevingen liegen er niet om. De sfeer wordt uitstekend neergezet. Ik heb me er bijvoorbeeld geen moment aan gestoord dat de game misschien wat pixelachtig oogt op de televisie. De fantasievolle omgevingen lenen zich goed voor deze stijl en dit is ook precies wat je van een Zelda-game verwacht.

Een stramien wordt doorbroken

The Legend of Zelda: Breath of the Wild is een open wereld game en dat is misschien wel het eerste stramien dat is doorbroken. De game begint vrijwel direct nadat je uit een langdurige slaap wordt geroepen door een vrouwelijke stem. Je wordt honderd jaar later wakker en iemand zit duidelijk in de problemen. Het is in het begin nog niet duidelijk wat er allemaal aan de hand is. Je wordt ongeïnformeerd in het verhaal gedropt en normaliter is dit natuurlijk erg vervelend, maar je merkt al snel dat het onderdeel is van het avontuur. Je bent daarnaast in het begin druk bezig met het bewonderen van de prachtige omgevingen en de typische orkestrale Zelda-muziek die uit de speakers komt. Je komt op een gegeven moment een oude man tegen die je redelijk wat sturing geeft in de vorm van enkele opdrachten, maar je bent nog steeds vrij om je eigen gang te gaan. De opdrachten kunnen allemaal door elkaar heen gedaan worden, je kunt alles op je eigen tempo en volgorde uitvoeren. Je krijgt tijdens het avontuur steeds meer herinneringen terug, alle verkregen verhalen van voorbijgangers vormen samen het verhaal.

Je begint in een vrij kleine omgeving op de map, waar plots een aantal Schreins uit de grond naar boven zijn gekomen. De Schreins kun je in willekeurige volgorde behalen, maar de eerste Schreins die beschikbaar zijn moeten worden behaald (die overigens niet echt moeilijk zijn). Je krijgt na het voltooien van deze Schreins superkrachten als beloning. Je hebt bijvoorbeeld een superkracht verkrijgen waarbij je bommen kunt gooien, een kracht waarmee je een grote magneet hebt, een kracht waarbij je objecten kunt stopzetten en een kracht waarbij je ijsplateaus kunt maken in de buurt van water. Deze speciale krachten heb je weer nodig voor toekomstige Schreins. Aan het einde van deze Schreins ontvang je een beloning, deze beloning kun je weer inleveren bij het standbeeld Hateno in ruil voor een extra hartje of uithoudingsvermogen. Er zijn in Hyrule meer dan 120 van deze Schreins te vinden.

Heel veel content

Er is ongelofelijk veel te doen in de wereld van Hyrule, want naast je persoonlijke missie zijn er ook een heleboel voorbijgangers die om hulp kunnen vragen. Veelal ontvang je informatie of verkrijg je handige objecten die je weer verder helpen als beloning. Dit kunnen hele uiteenlopende opdrachten zijn, zoals het verbreken van een record door in twee minuten een wild paard te temmen, maar je kunt ook gevraagd worden om te helpen bij het zoeken van tien losgebroken kippen. Dit doorbreekt het verhaal, zeker als je het vechten met Goblins even zat bent.

Je komt tijdens het avontuur verschillende vijanden tegen. Dit kunnen Goblins zijn, maar dat is het zeker niet alleen, hoewel ze wel in veelvoud in de game aanwezig zijn. De game zit bomvol met verschillende soorten vijanden, die allemaal weer eigen strategieën hebben. Hoewel de Goblins een sullige indruk achterlaten, zijn ze redelijk georganiseerd. Het is daarom raadzaam om de Goblins die op de uitkijk staan eerst uit te schakelen, als je dat niet doet waarschuwen ze de andere Goblins in de omgeving door op hun hoorn te blazen. Je kunt de vijand op de stealth manier verslaan, of meteen vol in de aanval. Houdt daarbij rekening dat je wapens niet het eeuwige bestaan hebben.

Kokkerellen

De game zit vol detail en het begint al vrij basic met de hoeveelheid aan wapens die je bij je kunt dragen. Dit kan een tak zijn (een redelijk zwak wapen) of een hakbijl, die de vijand iets meer schade toebrengt. Het is ook afhankelijk hoe je de vijand aanvalt. Als ze je tijdig hebben opgemerkt, dan vallen ze je redelijk georganiseerd aan. Ze hebben dan bijvoorbeeld allerlei uitrusting bij zich, waardoor het verslaan moeilijker wordt. Ook het soort wapen dat je gebruikt kan daardoor sneller kapot gaan, omdat de vijand een gepantserd schild bij zich draagt bijvoorbeeld. Het wapen heeft dus niet het eeuwige bestaan, zoals ik al had aangegeven.

Er zit veel meer detail in de game dan alleen het wapen dat kapot gaat. Je kunt voedsel verzamelen, en ingrediënten combineren door deze te koken. De meeste dingen vind je in het bos en daarbij blijft het niet bij enkel paddenstoelen. Het Is namelijk ook bijvoorbeeld mogelijk om een wild zwijn aan het zwaard te rijgen [of aan de pijl van je boog] voor een stukje mals vlees. Het kan voorkomen dat je de bergen in moet voor een bepaalde opdracht of omdat de route door de koude bergtoppen leidt, dit is onverstandig als je niet goed gekleed bent. Het vinden van kleding is een uitkomst, maar je kunt ook een gerecht maken met hete pepers, waarmee je een aantal minuten probleemloos door de bergen kunt trekken. Oja, de samenstelling van ingrediënten bij het koken heeft invloed op het aantal minuten dat je het kunt uithouden in de bergen. Je kunt hele kookboeken volschrijven, want iedere samenstelling heeft weer zijn eigen uitwerking wat het dus redelijk uitgebreid maakt.

Grote invloeden

De details zitten hem niet alleen in het koken en in de wapens, maar is ook te vinden in de hele omgeving van Hyrule. In de bergen kan het redelijk koud zijn, maar dit is niet het enige detail in de omgeving. Als het bijvoorbeeld regent, dan lukt het je niet om het vuur aan te krijgen (of aan te houden), en zijn rotsen en bomen niet te beklimmen omdat deze glad zijn. Als het onweert dan kun je beter schuilen, als je dan toch met een metaal schild of zwaard door een open gebied loopt, dan zal de bliksem jou eerder bereiken dan wanneer je bijvoorbeeld met een houten wapen rondloopt. Dit is trouwens ook van toepassing op de vijand. Je kunt beter uit de buurt van de vijand blijven als het onweert wanneer ze een metalen uitrusting dragen. In de meeste gevallen blijven ze niet lang leven.

Als het extreem heet is, dan kun je het gras aansteken met vuur en met een tak de vlammen verder aanwakkeren totdat er een zee van vlammen ontstaat, soms doet de wind dit vanzelf. De vijand wordt bedolven door het vuur. Als het enorm heet is en je winters bent aangekleed, dan kan de temperatuur flink toenemen. Daarom moet je zorgen dat je dan iets luchtigs hebt aangetrokken.

Het eindoordeel van Alex Zweers

The Legend of Zelda: Breath of the Wild is een game waarbij Nintendo echt alles uit de kast heeft gehaald. Niet alleen de spelwereld zit goed in elkaar, maar ook de rest van de game. Je hebt genoeg te doen, hoewel je in het begin, zeker als je niet bekend bent met de Zelda-reeks, een beetje moet zoeken naar wat je precies moet doen. Het komt er eigenlijk gewoon weer op neer dat je Princess Zelda moet redden en Calamity Ganon moet verslaan. Een groot deel van het spel draait om het vinden van de vier Titanen, gekoppeld aan de vier elementen: vuur, water, lucht en aarde. Dit is uiteindelijk het grote doel. De game heeft een mooi samenspel van verschillende onderdelen die de game extreem goed maken. De graphics passen goed, de weersomstandigheden maken het je soms lastig en het verzamelen van wapens en grondstoffen maken je sterker. De game kent een paar kleine kritiekpuntjes, zoals de lage resolutie, veel pixels en het ontbreken aan anti-aliasing, maar deze kleine puntjes wegen niet op tegen alle goede punten die de game rijk is. Dit is zo'n typische game waar Xbox- en PlayStation-spelers terecht jaloers op mogen zijn. Zo komt er ook een waardig einde aan een tijdperk voor de Wii U en sterk begin voor de Nintendo Switch.

• Heel veel content
  • Vrijheid
  • Heel veel detail
  • Vertrouwd
  • Vernieuwend
  • Sfeervol
  • Lage resolutie
  • Geen anti-aliasing
  • Pixels
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Nintendo Wii U, Nintendo Switch

3 maart 2017