Review: Sniper Elite 4: Italia Pc

Geplaatst: 21 februari 2017 14:00
Aangepast: 17 maart 2024 20:05

Al sinds Sniper Elite V2 ben ik weg van snipergames. Met Sniper Ghost Warrior 3 op komst is het eerst de beurt aan ontwikkelaar Rebellion Developments om mij te overtuigen met Sniper Elite 4. Het derde deel in deze serie vond ik wat minder, maar dit nieuwe deel geeft opnieuw dat oppermachtige gevoel van een sluipschutter te zijn. Precies zoals ik het graag heb.

Benvenuto a Italia

Het zand nog maar net uit de laarzen geklopt na mijn avonturen in het derde deel, zet ik voet op Italiaanse bodem en dat voelt gelijk als thuiskomen. Met z'n knusse kleine dorpjes, omringt door bossen met daarin kastelen, is Italië toch een interessantere setting dan het Afrika uit de voorganger. Vooraf was ik bang dat de grootheid van Afrika zou sneuvelen, maar al snel kwam ik erachter dat de levels nog groter zijn dan voorheen. En doordat er nu relatief veel bebouwing is, kun je lekker schuilen achter het minste geringste. Wie echt een hele tactiek uitdenkt, is makkelijk een uur kwijt per missie. Italië is een setting waar ik blij van word.

X-Ray

Dat ik hier nog een kopje aan wijd, komt enkel omdat dit nog steeds het unieke verkoopargument van de game is. De X-Ray-camera laat zien hoe en waar je afgevuurde kogel inslaat in de Duitser. Persoonlijk geniet ik het meest als ik de kogel zie inslaan tussen zijn ogen, maar een schot die zijn zaakje laat exploderen is natuurlijk ook niet mis. Omdat het tempo voor de meeste spelers toch al laag ligt, werken de slow-motion beelden ook niet vertragend voor de game zelf.

Sluipen

Een tactiek uitdenken kost dan wel tijd, maar het is het waard. Ook in deze game wint het sluipen van de rambo-tactiek. Wie toch voor het laatste gaat, gaat niet alleen veel vaker dood, ook krijg je veel minder ervaringspunten. Die ervaringspunten heb je nodig voor het verkrijgen van wapens en het halen van 'ranks'. Bij het behalen van 'ranks' krijg je de mogelijkheid om allerlei vaardigheden te upgraden. Op den duur kom je erachter dat de vaardigheden die je in level 3 hebt gebruikt, minder effectief zijn in het volgende level. Daarom kun je voor elke missie kiezen welke vaardigheden je wilt gebruiken.

Multiplayer?

Wat is een game vandaag de dag zonder een multiplayer? Het zat ook al in de voorganger en ik moet zeggen dat ik de multiplayermodus enkel heb gespeeld om aan jullie te vertellen dat die er inzit. Free for All en Team Deathmatch zijn terug en daarnaast kun je nog kiezen voor wat andere spelmodi. Het nadeel hieraan is het vinden van tegenstanders. Deze waren er nauwelijks en het wachten tot je kon spelen duurde lang. Te lang! Dat is ook de reden waarom ik snel weer ben terug gestapt naar de solocampagne: de voornaamste reden om deze game te spelen.

Grafisch niet de beste

Grafisch hinkt Sniper Elite 4 een beetje achterop. Voor mij persoonlijk zijn vloeiende animaties en perfect gerenderde filmpjes absoluut geen must, maar met de hardwarekwaliteit van vandaag de dag, had het allemaal net wat mooier kunnen en mogen zijn. Italië springt er zeker wel uit met zijn heldere kleurenpalet, maar het zijn vooral de animaties van de personages die nogal pijn aan de ogen doen.

Het eindoordeel van Bobby Grasso

Sniper Elite 4 is een heerlijke snipergame geworden die ik met veel plezier nog steeds speel. Ja, nog steeds, want doordat je zoveel tijd kwijt kan zijn aan een missie ben ik nog steeds niet door alles heen. Een inschatting geven van hoe lang de singleplayer duurt gaat dan ook niet, dat is afhankelijk van jouw speelstijl. Daarnaast is Italië is een geweldige setting die ik graag zie terugkomen in een vervolgdeel. Helaas zijn er grafische minpuntjes in de game die je soms abrupt uit de ervaring halen en de multiplayer is vooralsnog niet populair en in deze vorm zwaar overbodig.

• Italië is een geweldige setting
  • X-Ray-camera is nog niets van zijn charme verloren
  • Lange missies bij juiste tactiek