Review: Horizon Zero Dawn PlayStation 4

Geplaatst: 20 februari 2017 16:00
Aangepast: 17 maart 2024 20:05

Als je op de redactie vraagt: 'Wie wil Horizon Zero Dawn reviewen?', dan zijn er genoeg gegadigden die zonder twijfel in de bijzondere wereld van Neerlands bodem willen duiken. Uiteindelijk ben ik de grote winnaar, en man, wat ben ik een winnaar gebleken. Horizon Zero Dawn is alles wat ik zoek in een game en dan nog net dat beetje meer. Guerilla Games heeft een waar pareltje afgeleverd, een absolute must have. Waarom? Dat ga ik je in onderstaande review allemaal vertellen.

Van slappeling naar krachtpatser

Vanaf het eerste moment weet Horizon Zero Dawn je te boeien. We starten het verhaal met een kleine hoofdrolspeelster, genaamd: Aloy. Deze roodharige is als vondeling opgenomen door een buitenstaander van de Nora stam. Buitenstaander zijn is niet eenvoudig en dat wordt maar al te pijnlijk duidelijk in de intro. Al snel wordt Aloy volwassen en dat is het punt waarop we echt beginnen met de game. Ik ga verder niets verklappen, Horizon Zero Dawn is namelijk zeer verhaal gedreven, maar wat in eerste instantie een simpele opgave lijkt, blijkt uiteindelijk veel dieper te gaan. Wat ik wel kan, en wil, verklappen is dat het avontuur uiteindelijk uitmondt in epische momenten en tranentrekkers vanjewelste.

De eerste paar uur ben je voornamelijk aan het vrezen voor je leven. Je begint op level én, maar al snel vergaar je experience waar je vaardigheden mee aan kunt schaffen. De game is een lust voor het oog, de personages zijn prachtig vormgegeven (hoewel sommige Npc's ietwat houterig zijn), maar de echte eyecatcher is de wereld van Horizon. Duizend jaar in de toekomst neemt de natuur planeet Aarde namelijk terug. De mensheid staat op de rand van uitsterven en alles is prachtig groen, rood, geel en alle kleuren die je eigenlijk kunt verzinnen. Toch is natuur niet het enige dat de wereld domineert. De wereld is namelijk gevuld met vosjes, kalkoenen en everzwijnen, maar dit zijn niet de meest dominante dieren in de wereld. Nee, deze rol wordt vervuld door gigantische mechanische wezens die je af en toe de stuipen op het lijf jagen. Vooral als beginner doe je er wijs aan om op momenten een klein omweggetje te maken. Zodra je zoén wezen hoort brullen, weet je al hoe laat het is.

De wereld in kaart brengen

Het verhaal start in een vrij rustige omgeving, genaamd: De Omhelzing. Dit groene gebied zit tjokvol zijmissies, opdrachten en collectibles. Naarmate het verhaal vordert, openen de poorten van de omhelzing en bij je vrij om te gaan en te staan waar je maar wil. Ik ga nooit vergeten wat ik zag toen die poorten zich openden. Ik voelde me de koning van de Omhelzing, maar na het betreden van de woestijn, was al dat zelfvertrouwen in én mokerslag weggevaagd. Dit waren niet de relatief kleine machines waar ik bekend mee was, dit zijn monsters! Al snel ging ik dus weer vertrouwen op mijn aloude tactiek, if you can't beat them, run away. Toch voelt het onwijs vet om je eerste Thunderjaw (de gigantische T-rex uit al die trailers) neer te halen en te strippen van zijn componenten. Je kunt overigens zelf de manier van benaderen kiezen. Het is mogelijk om stealthy te werk te gaan en nietsvermoedende prooien vanuit de bosjes te grijpen. Grotere vijanden, zoals de Thunderjaw, gaan echter niet zonder slag of stoot neer en vereisen een plan de campagne. Met behulp van Aloy's focus is het mogelijk om de vijand te scannen voor verborgen zwaktes en eventuele componenten die er af te schieten zijn. Zo ontneem je aanvalsmogelijkheden van de vijand en wellicht kan je het component zelf oppakken om weer tegen de vijand te gebruiken.

Als we het hebben over de wereld van Horizon Zero Dawn, kunnen we toch wel concluderen dat deze werkelijk waar prachtig in kaart is gebracht. De gebieden zijn divers en hebben elk hun eigen unieke momenten te bieden. De wereld is in ieder geval groot genoeg om te kunnen zeggen dat dit te voet niet te doen is. Gelukkig krijg je de mogelijkheid om sommige machines over te nemen. Bepaalde machines vechten dan aan jouw zijde, maar sommige machines zijn berijdbaar. Het is dan ook ontzettend cool om op je stalen ros de wereld te verkennen. Toch zijn er altijd van die dingen die je niet zomaar vindt (zoals de stalen bloemen). Daar bieden de Tallnecks een uitstekend alternatief voor. Door deze Brachiosaurus robots te beklimmen, is het mogelijk om de omgeving te scannen voor verborgen collectibles. Dat klimmen is niet altijd even eenvoudig, maar het uitzicht is tot op heden nog niet evenaart door een andere game.

Yes, een vrouw!

Newsflash! Aloy is een vrouwelijk personage. Dat wist je waarschijnlijk al, maar ik ben oprecht blij met deze keuze. Niet alleen is Aloy van het vrouwelijke geslacht, maar Guerilla maakt niet dezelfde fout die vele andere studio's wel zijn begaan. Aloy is namelijk geen meisje meisje, maar een echte powervrouw. Bewapend met een pijl en boog is zij uiteindelijk de schrik van de mechanische gemeenschap. Voor ieder level ontvang je een uitbreidingspunt die je kunt sparen voor krachtige powerups. Zo is het mogelijk om meerdere pijlen tegelijkertijd af te vuren, of om de tijd te vertragen tijdens het richten. Overigens wordt Aloy niet alleen sterker door de vele uitbreidingspunten die zijn te besteden, ook is het mogelijk om nieuwe wapens en outfits aan te schaffen. Ieder wapen heeft unieke eigenschappen, zo heb je een eenvoudige ropecaster die vijanden simpelweg even uitschakelt, maar kun je later een ropecaster kopen die een explosie veroorzaakt. Aan die dure wapens hangt natuurlijk wel een fors prijskaartje. Dit prijskaartje is bestempeld met Horizons valuta: Scherven. Deze Scherven zijn te bemachtigen door vijanden te looten en kistjes te ontdekken. Daarbij zijn scherven ook nodig voor het maken van pijlen en het upgraden van je buidels.

Over looten gesproken. Scherven zijn niet de enige lootbare objecten die je kunt bemachtigen. Vijanden, mechanisch of menselijk (ja, er zijn ook menselijke vijanden), hebben namelijk vanalles op zak. Zo is er bijvoorbeeld brandstof te looten en speelt de richelplant een uiterst belangrijke rol. Horizon Zero Dawn draait namelijk hevig op het crafting systeem. Alle ammunitie kan je zelf on-the-fly craften en dat is broodnodig ook. Regelmatig kom je zonder ammunitie te zitten en in ruil voor wat scherven en een paar stukken richelplant maak je in een eenvoudig pop up-menu nieuwe pijlen aan. Zo simpel is het gehele besturingssysteem van Horizon Zero Dawn eigenlijk in zijn geheel. Alles is overzichtelijk gemapt en de button layout is ook logisch tijdens het spelen. Alle triggers doen wat je verwacht en de knop voor het springen is bijvoorbeeld, à¡ la Assassin's Creed, ook voor het freerunnen en klimmen.

Het mag blijken, ik ben zeer enthousiast over Horizon Zero Dawn. Niet alleen bestuurt de game als een zonnetje, ook is de wereld adembenemend en het verhaal ijzersterk. De game doet mij sterk denken aan The Witcher 3, maar dan met een beetje van Bioshock en Mass Effect. Er is zoveel dat ik niet heb kunnen vertellen in deze review, maar geloof me, de game valt absoluut niet tegen. Oké, er zijn hier en daar wat grafische pop-ups en lang niet alle zijmissies zijn interessant, maar je blijft constant verlangen naar meer. Dat de game van Nederlandse bodem komt, doet er niet eens toe (hoewel ik zeker trots ben op deze studio), Horizon Zero Dawn doet gewoon vrijwel niets fout. Ik kan dan ook niet anders dan de volle vijf sterren toekennen aan dit meesterwerk. De minpunten zijn dermate klein dat deze er niet toe doen. Dit is de absolute must have van 2017 voor PlayStation 4-bezitters!

• Vette wereld
  • Aloy is zeer likeable
  • Mooi avontuur