Review: Poochy en Yoshi's Woolly World Nintendo 3DS

Geplaatst: 9 februari 2017 16:00
Aangepast: 17 maart 2024 19:40

Yoshi! De guitige groene drakenvriend is al velen jaren een begrip in de game-industrie. En terecht, want eigenlijk staat zijn aanwezigheid meestal garant voor verbeterde gameplay, meer schattigheid en algeheel een betere game. Blijkbaar had Yoshi echter extra hulp nodig voor de 3DS-versie van Yoshi's Woolly World, want op onze handheld met diepte wordt de naam Poochy erbij gevoegd? Wie is dat? Dat is die ene hond uit de Yoshi-games. Welke? Ja, ik had ook een reminder nodig.

Wollige heruitgave

Yoshi's Woolly World voor de Wii U heeft een beetje gemengde reviews gekregen, al was onze Alex er zoals je kunt lezen erg positief over. Persoonlijk vind ik de game echt een prachtig spel dat met veel liefde en aandacht is gemaakt, én de beste Yoshi-game sinds Yoshi's Island. Het is wel opmerkelijk, vind ik, dat een platformer tegenwoordig niet snel meer goed wordt bevonden. De game is én en al liefde voor platforming, geheimen, schattigheid en natuurlijk wolletjes. De game is puur qua platformuitdaging niet echt heel moeilijk, maar de uitdaging zit hem vooral in alle geheimpjes vinden. Zo moeilijk als bij Yoshi's Island wordt het dus allemaal niet meer. Ik houd wel van uitdagende platformgames, maar bij de Yoshi-platformers ga ik meer voor de fun, sfeer en afwisseling in gameplay. De doelgroep is immers hiervoor ook niet de die-hard platformelite, maar mensen van alle leeftijden en alle vormen van ervaring en speelpreferentie.

Woolly 3D

Omdat er veel mensen een 3DS hebben, is het een logische stap om Yoshi's Woolly World nu ook op deze handheld uit te brengen. Inmiddels is dit de tweede Yoshi-platformer die verschijnt, want eerder is al Yoshi's New Island uitgebracht. Mario's koddige draak is dus goed vertegenwoordigd op de 3DS, maar deze keer wilt Nintendo ook de aandacht vestigen op een ander personage uit de Yoshi-wereld: Poochy. Een soort superhond die een heel enkele keer verschijnt om je te helpen door lastige stukken. Poochy kan namelijk tegen iets wat voor vrijwel alle platformhelden in de wereld de dood betekent: spikes. Met de 3DS-versie heb je nu een paar speciale endless runner-stijl Poochy-levels, welke een leuke toevoeging zijn. Oh ja, en natuurlijk is er nu ook een Amiibo Poochy, die onder andere zorgt voor een time-attack mogelijkheid bij de Poochy-levels.

Hetzelfde schaap, andere wol

Is er verder nog meer anders aan deze 3DS-versie? Eigenlijk is het exact dezelfde game, met wat toevoegingen en een enkele verandering. Ten eerste zijn de graphics uiteraard niet van HD-kwaliteit, al ziet de game er nog steeds prachtig uit op de 3DS. De wereldmap is nu een lineaire lijn met levelicoontjes, wat ik wel jammer vind. Er is ook een verandering in de mellow-modus, de supermakkelijke modus voor kleine kinderen en hele slechte platformgamers. Nu word je vergezeld door Poochy-pups die geheimen aangeven en zorgen voor eindeloze ei-werp ammo, omdat je met ze kunt gooien. Qua verzamelen in levels heb je deze keer geen stamps, maar pencil patches. Dit zijn patronen die je kunt gebruiken voor het zelf ontwerpen van je Yoshi. Om de game nóg toegankelijker te maken zonder mellow modus is het met die power patches nu ook makkelijker op de 3DS. Deze power-ups kon je op de Wii U enkel voor een level in te gaan kiezen, maar nu kun je mid-level selecteren en pakken wat je uitkomt.

Poochy & Yoshi's Woolly World is genieten geblazen op de 3DS. Er is alle mogelijkheid om de game poepsimpel te maken voor jonge en/of onervaren gamers, maar alles is daarvan wel gelukkig optioneel. Wil je zoals ik een uitdaging, dan ben je wel even zoet met alles te vinden en alle bazen te verslaan zonder geraakt te worden. Het is misschien luiheid te noemen dat er een Wii U-game wordt geport, maar met al een unieke 3DS Yoshi-game en zoén wollig juweeltje als dit, kan ik er alleen maar heel blij om zijn dat Nintendo weer een topspel op de handheld uitbrengt. Daarnaast is er ook redelijk wat extra content met de levels van Poochy, en zijn er ook nog leuke stop-motion animaties te bekijken van Yoshi en zijn kornuiten. Kortom, alom wonderlijk wollige platformpret op je handheld!

• Alle charme van de Wii U-versie ook aanwezig op de 3DS
  • Leuke toevoegingen met Poochy
  • Voor alle leeftijden en soorten gamers