Review: Super Mario Maker 3DS Nintendo 3DS

Geplaatst: 11 december 2016 16:00
Aangepast: 17 maart 2024 19:49

Eind vorig jaar verscheen Super Mario Maker op de Wii U. Eindelijk kon men zonder jarenlang programmeren te studeren zelf levels ontwerpen waar onze heldhaftige Italiaanse loodgieter doorheen moest ploeteren. Maar wat te doen als je op vakantie bent of je hebt, zoals veel kinderen, enkel een 2DS of 3DS in huis? Nou, daarom is er dan nu Super Mario Maker 3DS! Even goed als op de Wii U? We zullen bouwen, en zien!

STUNTS BITCH!

Het zelf kunnen bouwen is iets wat in steeds meer en meer games zit, en Nintendo had met Super Mario Maker op de Wii U eindelijk besloten om met de trend mee te doen. Toch waren er vroeger ook al games met deze doe-het-zelf-opties. Op de pc speelde ik jarenlang met vrienden de game Stunts, een DOS-game uit 1990. Zelfs toen deze grafisch compleet achterhaald was en we inmiddels het nieuwe millennium ingedoken waren, bleven we deze toch niet al te prachtig uitziende racegame spelen. Waarom? Omdat je zelf heel makkelijk tracks kon bouwen! De pret was praktisch grenzeloos. We maakten de grootste vervelende rotbanen voor elkaar, of zaten hele middagen met z'n allen serieus te bouwen aan goede en uitdagende tracks.

Laat mij eens zelf iets bouwen

Toch zijn er maar heel weinig games die je makkelijk zelf iets laten bouwen. Little Big Planet was weer echt een game waarbij dit kon, al is levels maken met Sackboy toch zo makkelijk nog niet helaas. Met vervolgens ModNation Racers was het maken van tracks weer wel erg intuïtief en leuk om te doen. De laatste game die weer echt een goeie levelbuilder heeft, is Doom. Niet de allerlaatste, want dat is natuurlijk Super Mario Maker 3DS! Een logische en slimme stap van Nintendo, aangezien er tientallen miljoenen meer 3DS-apparaten verkocht zijn dan Wii U-systemen. Op de Wii U is Super Mario Maker een groot succes gebleken, dus laten we het dunnetjes overdoen. Gelukkig doet Nintendo het niet te dunnetjes, want eigenlijk is de game op de 3DS grotendeels hetzelfde gebleven.

Verschillen?

Hoe Super Mario Maker precies werkt en speelt, kun je lezen in de review van Alex. Waar ik in mijn review nu de aandacht aan wil besteden, is aan welke elementen zijn vernieuwd, en wat er nu anders is aan de 3DS-versie van Super Mario Maker. Kleine minpunten die Alex destijds had aangaande de Wii U-versie zijn inmiddels al gefixt door middel van updates in het afgelopen jaar. Zo kun je nu wel zelf checkpoints neerzetten wanneer je langere levels aan het ontwerpen bent. Ik heb even wat moeten (onder-)zoeken naar de verschillen, maar hier heb ik er een aantal op een rijtje:

Geen online upload mogelijkheid voor je levels

H't belangrijkste voor veel spelers is of je levels makkelijk kunt delen. Nee dus. Dit is een groot minpunt aan Super Mario Maker 3DS, al is het 'n van de enige. Alleen via local sharing of streetpass kun je levels delen. Dit is dus enkel leuk als je op een school of kantoor zit waar veel mensen naast jou een 3DS hebben met deze game. Dit heeft ook invloed op de "Course World", want nu is het levelaanbod veel beperkter. Er is nu nog enkel een Recommended Courses-optie, wat je kunt zien als "the best of" van de Wii U gemaakte levels.

Super Mario Challenge en extra building items

Je begint nu al standaard met meer bouwmogelijkheden dan de Wii U-versie dat doet. Daarnaast is er nu de Super Mario Challenge toegevoegd, waarbij je, net zoals in de klassieke Mario-games, door achttien werelden en levels heen moet spelen. Hoe verder je hierin komt, des te meer bouwitems je vrijspeelt. Een hele leuke toevoeging, waarbij elk level ook nog eens extra vrij te spelen challenges biedt, genoeg voor meer dan dertig uur aan platform plezier.

Geen Amiibo support en geen Mystery Mushroom

Het lijkt niet echt veel uit te maken, maar de event courses die je kon doen dankzij de Amiibo support en met de Mystery Mushrooms op de Wii U, zijn juist zo leuk. Nu kun je dus geen Link-levels spelen. De NEW 3DS heeft Amiibo support, maar wederom wordt er niet echt iets mee gedaan. Misschien hebben ze bij Nintendo teveel Magic Mushrooms genomen, want ik snap het echt niet.

Ondanks zijn aangebrachte beperkingen is Super Mario Maker 3DS toch de moeite waard, en kan zorgen voor eindeloos speelplezier. Dat er beperkingen zijn ten opzichte van de Wii U kan ik mij voorstellen, maar om eerlijk te zijn, snap ik een aantal van die beperkingen niet zo goed. Er is nu juist een 3DS met Amiibo-functionaliteit, dus waarom laat je dit dan weg? De online potentie dat deze game is gigantisch, maar Nintendo laat helaas wederom met deze game zien dat ze nog geen zak van The Internets snappen, door het vrijwel weg te halen juist. Waarom? Maakt het de game echter slecht? Nee, absoluut niet, de game is nog steeds supergaaf. Het levels bouwen blijft supertof en de Super Mario Challenge met zijn leuke levels en moeilijke uitdagingen is een mooie toevoeging. Het wordt alleen wel écht tijd dat Nintendo eens wat kaas gaat eten van online mogelijkheden, want ze zijn nu wel voor de zoveelste keer kampioen in kansen missen.

• Levels bouwen werkt super
  • Super Mario Challenge toevoeging is leuk
  • Eindeloos speel- en bouwplezier