Review: Headmaster PlayStation 4

Geplaatst: 24 november 2016 14:00
Aangepast: 17 maart 2024 19:54

Iedere voetballer heeft zijn zwakke punten en zo heb jij, als speler van Headmaster, nogal moeite met het inkoppen van inkoppertjes. De coach is hier niet zo blij mee en stuurt je dan ook naar het Football Improvement Centre, een speciale school waar je wordt getraind op je zwakke punten. Of het koppen makkelijk aan te leren is, lees je in onderstaande review.

Koppie koppie

Eenmaal aangekomen in het Football Improvement Centre word je op een leeg voetbalveld geplaatst. Er staat een grote lichtmast achter je en naast de goal zie je een groot scoreboard. Via het speakersysteem spreekt een coach je toe. Hij geeft je in ieder level een doelstelling en in de eerste levels leer je vooral hoe je het beste met de bal om kunt gaan. De game bestuur je volledig met je hoofd en er is dus ook geen controller nodig. Het koppen van de bal is ontzettend accuraat en laat zien dat de headtracking van de PlayStation VR onwijs goed is. Hoewel het allemaal erg realistisch en goed aanvoelt, is de manier van koppen niet te vergelijken met de echte sport. Bij voetbal geef je de bal eerder richting met je nek, maar in Headmaster komt de beweging vooral vanuit je hele lichaam. Je merkt dan ook gauw dat je bij het gebruiken van alleen je nek, de bal nooit goed op doel kopt.

Slagen of zakken voor je examen

Ieder level draait om het behalen van zoveel mogelijk punten. Een doelpunt geeft je tien punten, maar met enkel die punten kom je er niet. Er zijn namelijk per level bordjes geplaatst die je bijvoorbeeld vijftig of tweehonderd punten opleveren. Het is vanzelfsprekend dat de moeilijkst geplaatste bordjes de meeste punten opbrengen. Er zijn ook bordjes die speciale ballen opleveren. Zo krijg je een grote strandbal waarmee je sneller een doelwit raakt en zijn er ballen die dubbele punten scoren. Voor ieder level zijn maximaal drie sterren te behalen. Met 'n ster heb je het level voltooid en met hogere scores krijg je verschillende goodies die je in je kleedkamer kunt verzamelen.

Om de zoveel levels moet je een examen afleggen. In zo'n examen komen allerlei onderdelen uit voorgaande levels samen en worden alle toeters en bellen uit de kast getrokken. Vuurwerk vliegt je om de oren en de speakers blazen nog net niet op door de keiharde muziek, maar het belangrijkste is dat je nu laat zien wat jij nou eigenlijk kunt.

Een voetbalschool brengt enkel lol

Tijdens het spelen van Headmaster heb ik zelf alleen maar gelachen en plezier gehad. De levels zijn lekker gevarieerd en vooral uitdagend. Wanneer ik twee sterren haalde, deed ik het level al snel over. Ik wist namelijk zeker dat het moest lukken om die drie sterren te halen. Doordat je soms net niet het gewenste doelwit raakt, ontstaat er een enorme vreugde wanneer dit wel lukt. Als ik een vreugdedansje deed en het in volle borst uitschreeuwde, stonden er familieleden verbaasd in de kamer om te vragen waarom ik zo hard aan het schreeuwen was.

Verder weet Headmaster de game goed op te vullen met humor. Je maakt spoedig kennis met de twee personen die het Football Improvement Centre runnen, namelijk Carl en zijn baas. Carl maakt al de trainingen en zijn baas stuurt Carl een beetje grof aan. Zo kan de stroom weleens uitvallen door een niet betaalde rekening, of is de uitleg van de training plotseling in het Italiaans.

Het eindoordeel van Devin de Groot

Headmaster is een simpele, maar zeer verslavende game. De levels bieden veel variatie en de examens komen extreem over. Carl en zijn baas maken, als een soort 'buurman en buurman', de game af en zorgen ervoor dat je zo nu en dan enorm kunt lachen om de lompheid van het duo. De game biedt naast de veertig levels een multiplayer waarmee je met vrienden thuis kunt strijden voor de maximale score. Toch had het tof geweest als je zelf levels had kunnen maken en deze vervolgens kon delen met andere spelers.

• Goed aanvoelende tracking
  • Uitdagend
  • Humor