Review: Assassin's Creed: The Ezio Collection Xbox One

Aangepast: 17 maart 2024 19:54

De Assassin's Creed-games zijn inmiddels een gevestigde naam in de gamerswereld. Dit gebeurde voornamelijk met de release van het tweede deel. Hiermee leek de serie zijn populariteit wel te vertienvoudigen. Nu, zo'n zeven delen en een x aantal spin-offs verder, is de serie eventjes een adempauze aan het nemen. Een perfect moment om eerst weer even terug te kijken naar de oudere delen! Daarom is er nu een bundel waarbij je alle avonturen volgt van de tweede assassin in wiens gluiperige slippers wij ooit zijn gestapt: Ezio Auditore da Firenze. Zijn de games nog steeds de moeite waard, of verdienen ze een stille dood?

Eziorgineel

Ezio is tot op heden een uniek personage in de Assassin's Creed-reeks. Dit heeft meerdere redenen. Ten eerste is Ezio het enige personage die drie volwaardige games heeft waarin je met hem speelt. Ten tweede is Ezio de enige hoofdpersoon waarbij je zijn gehele levensloop volgt. We zien hem namelijk geboren worden, maar ook langzaam aftakelen tot een oude man tot de dood daarop volgt. Naast de twee eerdergenoemde feiten is hij ook voor de meeste gamers nog altijd de favoriete hoofdpersoon uit de AC-reeks. Persoonlijk vond ik de toffe persoonlijkheid en likeability van Ezio altijd wel meevallen, maar na het spelen van de Ezio Collection moet ik toch echt kleur bekennen. Ik heb Ezio stiekem een beetje gemist. Ezio is namelijk gewoon een toffe peer. Je ziet hem echt groeien en met iedere gebeurtenis leef je met hem mee. Bij dezen heb ik geleerd dat niet iedere suave Italiaan irritant is. Met Assassin's Creed The Ezio Collection duik je dus in alle drie de avonturen van Ezio, dit zijn welteverstaan: Assassin's Creed II, Assassin's Creed Brotherhood en Assassin's Creed Revelations. De game biedt overigens niet enkel games. Je krijgt er namelijk ook nog de prequelfilm, Lineage, en sequelfilm, Embers, bij.

Koppensnellen

Ik kan hier wel even de drie Assassin's Creed-games uitgebreid reviewen, maar dan ben ik het wiel opnieuw aan het uitvinden. De games zijn immers al uitgebreid gereviewd en het enige verschil met deze nieuwe delen is dat ze grafisch gepimpt zijn en alle DLC-pakketten bevatten. Voor de kenners onder ons: AC The Ezio Collection heeft dus ook de Copernicus Conspiracy-DLC erbij zitten, welke tot nu toe enkel te spelen was op de PS3-versie van AC Brotherhood. Hieronder zet ik mooi de links naar de oude reviews op een rijtje.

Assassin's Creed II

Het eerste deel in de Ezio-reeks kreeg zelfs twee reviews, 'n van mij, en 'n van Klaas. Ik begon die van mij heel gevat met een Sinterklaasliedje die ik had omgebouwd naar een Assassinslied, maar uiteindelijk kon ik niet tippen aan de review van Klaas. Klaas vergelijkt de game namelijk uitgebreid met tieten.

Assassin's Creed Brotherhood

De review van Klaas was alom weer positief. Dit is mijn persoonlijke favoriet onder de Ezio-games. Dit omdat deze de beste afwisseling en diversiteit weet te bieden qua gameplay, zonder dat de game focus verliest op het verhaal (zoals Unity daar te neiging toe heeft). Daarbij kun je met Rome als setting ook niet echt verkeerd gaan.

Assassin's Creed Revelations

Een waardige afsluiter van deze trilogie, zo laat ook Yan weten in zijn review. Een uitstekend verhaal met Constantinopel als setting. Toch viel dit deel naar mijn mening een beetje tegen. Uiteindelijk deed je vrij weinig met Altaïr, terwijl deze verwachting in eerste instantie wel was geschept.

Assassin's Creed The Ezio Collection is een prachtige bundel met alle verhalen van de, volgens velen, meest iconische Assassin, Ezio Auditore da Firenze. Nog altijd zijn deze games supertof om te spelen en nog altijd word je meegesleept in de drie verhalen. Dankzij de grafische pimping is het nog meer genieten dan voorheen. De lighting effects maken het duidelijk merkbaar dat de games wat ouder zijn, maar verder ziet het er qua personages en textures over het algemeen supergoed uit. Daarbij is de framerate lekker vloeiend. De hamvraag is echter: heb je de games al in huis? Als je er ook maar 'n mist zou ik zeggen: koop deze collectie, want het is dik de moeite waard. Heb je de games al in huis? Dan zou ik lekker even wachten tot er een aanbieding voorbij komt om te kijken of het wel de moeite waard is. Ik ben in ieder geval weer met groot plezier met Ezio aan het rondrennen over de daken. Wat mij betreft mag het eerste deel dezelfde treatment krijgen!

• Ezio is een toffe peer
  • Nog altijd heerlijke gameplay
  • Alle drie de games zijn goed