Review: Rhythm Paradise Megamix Nintendo 3DS

Aangepast: 17 maart 2024 20:00

Ik heb weleens aangegeven dat ik al flink wat jaren op een muziekschool drumles geef. Een vraag die mij geregeld wordt gesteld door de ouders is: Peter, heeft hij/zij gevoel voor ritme? Uit ervaring weet ik onderhand dat dit lang niet altijd een duidelijk ja of nee antwoord oplevert. Soms is het een kwestie van verlegenheid waardoor het in eerste instantie niet veel lijkt, het kan ook zo zijn dat iemand heel lang heeft geoefend op én liedje waardoor die persoon erg veel aanleg lijkt te hebben. Maar hoe je ook traint en oefent, als je toch niet al iets van ritmegevoel in je lijf hebt, zal het nooit veel soeps worden. Wil je eens weten hoe goed jouw ritmegevoel is? Speel dan maar eens Rhythm Paradise Megamix!

WarioWaradise

Eerlijk gezegd was ik tot voor kort niet echt bekend met de Rhythm Paradise-games. Het zijn kleurrijke, quirky en vooral melige games die gaan om het meetikken op de maat, maar dan binnen allerlei mini-games met debiele scenario's. Rhythm Paradise Megamix op de 3DS is inmiddels het vierde deel, al zijn er maar drie delen verschenen buiten Japan. Het eerste deel op de Gameboy Advance besloot op het eiland te blijven. Het tweede deel op de DS en het derde deel op de Wii hebben wel de rest van de wereld gezien. En gelukkig maar ook, want de games zijn ware feestjes om te spelen. Hetgeen waar mij dit het meest aan doet denken, is WarioWare, omdat het eigenlijk allemaal mini-games zijn die je speelt. Je speelt ze alleen niet in snelle opvolging na elkaar. De sfeer is echter net zo raar en melig, wat een dikke plus is in mijn boekje. Deze 3DS-versie bevat vele nieuwe games, maar ook een hele hoop van de vorige drie delen, die je later in een in-game museumpje nog kunt checken.

Getikt!

In de meeste gevallen speelt iedere Rhythm Paradise-game met enkel gebruik van de A-knop, of door het touchscherm aan te tikken. Elke mini-ritme-game laat je echter op een andere manier met timing omgaan. Zo heb je de standaard timing waarbij je op de maat zo precies mogelijk een balletje moet terugslaan, maar de andere keer moet je precies op tijd een spook raken met een pijl. Telkens als je denkt dat ze je niet meer kunnen verrassen, krijg je weer een ritmische uitdaging die je compleet op een andere manier te werkt dwingt te gaan. Zo heb je ook spellen waarbij je juist lang genoeg een knop ingedrukt moet houden. Daarbij wisselen de manieren van timing op de meest onverwachte momenten zich af. Bij een enkele game komt het voor dat de meting van je timing net niet klopt. Dit is echter sporadisch, en de oplossing is veelal simpel. Het helpt namelijk om in deze gevallen te wisselen van besturing. Zo helpt het om in die bepaalde games te switchen tussen de A-knop of touchpad.

Go with the...

Gelukkig bestaat de game niet uit simpelweg wat ritme-games achter elkaar spelen. De persoon waar je mee speelt (een klein soort beestje met een enorme roze afro) is namelijk op weg naar een grote hoge boom, omdat hij terug wil naar zijn zorgeloze leventje in de hemel. Je komt echter telkens wezens tegen die jij moet helpen. Dat doe je natuurlijk door ze wat 'flow' te geven met ritme-games. Per vier levels help je iemand, zo herbouw je bijvoorbeeld een kapperszaak voor een kapper. Eens in de acht levels arriveer je bij een poort waar je een specifieke, lastige game moet spelen. Hiervoor kun je uit drie niveaus kiezen, de gradatie loopt van makkelijk tot moeilijk. Je moet hiervoor muntjes betalen die je verdiend door het spelen van de normale ritme-games.

Geiten, geld en gezamenlijk geluk

Naast deze hoofdmodus heb je echter nog veel meer modi. Zo kun je naar het 'Caf' waar je je verzamelde muntjes aan een eindeloze hoeveelheid in-game prullaria kunt besteden. Ook kan je street pass-uitdagingen spelen, alle mini-games unlocken als een soort van free-play, en een geit opvoeden. Dat laatste gaat door middel van een soort gokkast, waarbij je de geit steeds levelt door genoeg uien te voeren...Tja... Waarom doe je dat? Geen idee, maar het is in ieder geval allemaal erg grappig en vermakelijk. Als laatste heb je nog de challenges, waarbij je de reeds gespeelde mini-games kunt spelen met extra lastige uitdagingen. Deze modus is voornamelijk bedoeld om multiplayer potjes te spelen via de geweldige share/download play-functie waarover alle (3)DS-systemen beschikken.

Rhythm Paradise Megamix is een feest van een game. Alles is grappig, schattig en het aantal verschillende ritmegames is niet te tellen. Vrijwel alle games spelen leuk, al lijkt een spelletje hier en daar niet te werken qua timing of is het onduidelijk wat je moet doen. Tevens biedt Rhythm Paradise Megamix uitstekende hulp voor mensen die slecht in bepaalde onderdelen zijn, want elke minigame heeft een oefen-/tutorial-sectie. Ben je keigoed, dan is er ook ruim genoeg uitdaging. Omdat het kleine leuke spelletjes zijn die je speelt, werkt het ook heel verslavend. Telkens denk je weer: Ah, nog eentje dan Iedere ervaren gamer kent deze valkuil. Kortom, Rhythm Paradise Megamix is een dikke aanrader voor de 3DS. En nu HOP: 1...2...3...De game kopen!

• Melige sfeer
  • Veel afwisseling in spel en setting
  • Speelt heerlijk weg