Review: RIGS: Mechanized Combat League PlayStation 4

Geplaatst: 23 oktober 2016 14:00
Aangepast: 17 maart 2024 20:01

In de toekomst gaan mensen verschillende sporten in grote robotmachines uitoefenen, althans als het aan Guerilla Cambridge ligt. De controle krijgen over een reusachtige mech en daarmee in actie komen in een volle arena klinkt als een toffe, maar ook ziekmakende vr-ervaring. De ontwikkelaar probeert met RIGS een must-have vr-game neer te zetten en ik moet zeggen dat ze dat aardig goed gelukt is.

Sport op een andere manier

RIGS is een first person shooter waarin jij de piloot bent van een robotmachine. In de robots, genaamd: RIGS, ga je met een team van drie man de strijd aan in verschillende sporten. Er zijn drie verschillende sporten waarin je jouw skills moet bewijzen. Team Takedown is simpelweg een andere naam voor team deathmatch, waarin je punten krijgt voor het uitschakelen van je tegenstander. Endzone is een soort rugby waarin je een virtuele bal moet pakken en deze vervolgens naar het doel van de tegenstander moet brengen. Als laatste heb je Power Slam, dit is de modus die het meest centraal staat in de game. Power Slam is een soort basketbal waarin je in een overdrive-modus moet komen door middel van het uitschakelen van de tegenstander, of door power-ups te pakken in de arena. Zodra je in overdrive bent, kun je door een grote ring springen in het midden van de map om een punt te scoren.

De arena's in RIGS zitten vol met tunnels en ramps. Het geeft een machtig gevoel om als topsporter in zo'n arena te spelen en het publiek uit hun plaat te zien gaan na een actie van jou. Ook de commentator schreeuwt het uit als jij hard werkt voor een goal. Naast de ervaring, die erg goed wordt versterkt doordat je er echt in zit, is de game grafisch ook fantastisch goed. De game heeft goede textures en de reflecties in het metaal van bijvoorbeeld je RIG, laten zien dat vr-games er wel degelijk goed uit kunnen zien. Naast dit alles heeft Guerrilla Cambridge ook de nadruk gelegd op details. In de arena's zitten bijvoorbeeld lounge bars verwerkt waarin de VIP's zitten en in het hoofdmenu, dat eigenlijk het middelpunt van de sportstad is, lopen medewerkers, rijden er auto's en noem het maar op.

Het heft in eigen handen

RIGS biedt zowel een online- als een offline-modus. De offline-modus is erg vergelijkbaar met de carrière-modus van bijvoorbeeld de FIFA-games. Je speelt in verschillende competities met je team en buiten de wedstrijden om moet je er ook zijn voor het management. Jij bepaald wie er aangenomen wordt als speler en wie jouw team sponsort. Door middel van je prestaties verdien je geld dat je weer kunt uitgeven aan een nieuwe RIG. Daarbij kun je ook eigen uniforms en helmen vrijspelen met behulp van sponsoruitdagingen.

Mocht je het gevoel hebben klaar te zijn met de offline-modus, dan wordt het tijd voor het echte werk online. Je kunt 'n tegen 'n spelen, waarbij elk team twee AI-spelers toegewezen krijgt, of je kunt drie tegen drie spelen. Online voelen de matches veel uitdagender aan. Je tegenstander is minder voorspelbaar vergeleken met de offline-modus en het rankingsysteem draagt ook bij aan het uitdagende gevoel. Ook in de online carrière kun jem door het voltooien van uitdagingenm sponsoren voor je winnen. Die sponsoren bieden je in ruil weer vette looks om je tegenstanders bij het eerste aanzicht al te intimideren.

De RIGS bieden variatie

Iedere RIG heeft in-game drie verschillende modi, namelijk: turbo, repair en impact. Met turbo ben je sneller, met repair word je RIG gerepareerd en met impact richten je kogels meer schade aan. Wanneer je in overdrive bent, zijn al de modes tegelijkertijd geactiveerd. Je bent dan vele malen sterker wat een overwinning uiteindelijk weer makkelijker maakt.

Hier houdt het echter niet op met de opties. Er zijn namelijk vier verschillende RIGS die elk hun eigen specialiteiten hebben. Zo kan de ene RIG vliegen en de ander, vanwege een kleiner formaat, bepaalde tunnels in de arena's betreden. De vier standaard RIGS zijn op hun beurt weer te krijgen in verschillende klasses. Wanneer je bijvoorbeeld de vliegende RIG in de gele klasse, genaamd: Nuke, koopt, krijgt hij een ander uiterlijk, een ander wapen, een gele kleur en een speciale mogelijkheid. Nuke's speciale mogelijkheid is dat de RIG explodeert na zijn uitschakeling. Hierdoor kun je de tegenstander nog uitschakelen zonder er iets voor gedaan te hebben. Doordat er verschillende RIGS en klasses zijn, weet de game veel variatie in matches en gameplay te bieden.

Alles tegen motion sickness

Wanneer je RIGS voor het eerst opstart, krijg je een uitgebreide tutorial. In deze tutorial maak je kennis met het richtsysteem, dat werkt door je hoofd te bewegen, en komen al de kleine UI en besturingselementen voorbij. Opvallend zijn de vele opties tegen motion sickness die je in of uit kunt schakelen. Zo kan het brede gezichtsveld in hevige acties erg heftig zijn voor nieuwelingen, er is dan ook een optie om deze kleiner te maken. Als je tijdens een match wordt uitgeschakeld, vlieg je uit je RIG de lucht in. Dit ziet er allemaal erg tof uit, maar voor mensen die er misselijk van worden is er een optie om een zwart beeld te krijgen in plaats van de heftige sprong en landing.

Verder speelt RIGS enorm lekker weg. Je kunt, tijdens de tutorial, kiezen welke besturing het beste voor jou werkt. Je kunt bijvoorbeeld richten door met je hoofd te bewegen, maar het is ook gewoon mogelijk om te draaien met het rechter pookje. Richten met het hoofd werkt prima, maar je lichaam draait automatisch mee. Ik werd van de eerst genoemde optie een beetje dizzy, dus ik speel de game liever met behulp van het pookje. Het mag in ieder geval duidelijk zijn dat Guerrilla er alles aan heeft gedaan om het voor iedereen speelbaar te maken!

Het eindoordeel van Devin de Groot

Met RIGS weet Guerrilla Cambridge een echte must-have voor de PlayStation VR-bezitters te bieden. Dankzij de goede besturing en de uitgebreide opties is het voor iedereen fijn om te spelen. Grafisch gezien presteert RIGS ook uitstekend en het oog voor detail in de omgeving doen erg veel goeds voor de sfeer. Man man, wat is het tof om in zo'n RIG de held uit te hangen!

• Controls voor iedereen
  • Grafisch erg sterk
  • Veel detail