Review: Rez Infinite PlayStation 4

Aangepast: 17 maart 2024 20:02

De vijftien jaar oude culthit Rez, die oorspronkelijk uitkwam op de Dreamcast en PlayStation 2, behoort nog steeds tot én mijn favoriete games ooit. De pompende technobeats die hand in hand gaan met de abstracte graphics zorgden destijds voor een unieke game-ervaring. Het eigenzinnige spel keert nu terug in een aangepaste editie voor de PlayStation 4. Rez Infinite is eigenlijk een simpele remake van het origineel, maar voegt daar een compleet nieuw level en een (optionele) VR-optie aan toe.

Opzwepende trip

In de basis is Rez Infinite het beste te omschrijven als een eenvoudige on-rails shooter. Het pad dat je volgt in de vijf originele levels is al uitgestippeld, je kunt beperkt om je heen kijken en onderweg schiet je op alle abstracte wezens en objecten die je pad kruisen. Je neemt de tegenstanders die in je gezichtsveld opduiken in het vizier via een halfautomatisch richtsysteem. Met je primaire aanval kan je maximaal acht doelen tegelijkertijd vastleggen en door de knop los te laten laat je er projectielen op los en worden ze automatisch neergeschoten. Het is een zeer gebruiksvriendelijk systeem en zorgt voor ongecompliceerde gameplay.

De spelformule zo kurkdroog uitleggen doet Rez Infinite eigenlijk te weinig eer aan. Het is de totaalbeleving voor je zintuigen die er zoén bijzondere ervaring van maken. De unieke omgevingen, visueel uitgebeeld via kleurrijke lijnen en abstracte vormen, gecombineerd met een prima technosoundtrack, die je zelf van accenten voorziet (elke treffer zorgt immers voor een passend geluidseffect), zorgt voor een opzwepende muzikale trip. Beeld en geluid smelten naadloos samen en vullen elkaar perfect aan.

Showcase voor VR

Die multizintuiglijke onderdompeling laat zich het best genieten in korte sessies. De speelduur is sowieso wat aan de korte kant en focust vooral op het verbeteren van je persoonlijke score, waardoor het extra vreemd is dat er (voorlopig) geen online ranglijsten geïmplementeerd zijn. In een goed uurtje knal je door de vijf oorspronkelijke levels heen. Daarna ontgrendel je Area X, een compleet nieuw level waarin je wélvolledig vrij kunt bewegen. Area X biedt een sterk staaltje visueel vuurwerk voorzien van spectaculaire grafische effecten. Dit nieuwe level is een tof extraatje en voegt pakweg een kwartier aan gameplay toe.

Rez Infinite laat zich perfect op de traditionele manier - op je tv, met een PS4-controller in de hand - spelen, maar lijkt toch op maat te zijn gemaakt voor de PlayStation VR. Of zoals de Japanse gamevisionair en Rez-bedenker, Tetsuya Mizuguchi het in een interview vlak na de aankondiging zei: De originele Rez was al gemaakt met virtuele realiteit in het achterhoofd, maar de technologie was toen simpelweg nog niet beschikbaar. De PlayStation VR-ondersteuning blijkt echt een toegevoegde waarde te bieden en zet de belevenis nog wat extra kracht bij. Je zit nu echt middenin die abstracte omgevingen, terwijl de prikkelende soundtrack met de bijgeleverde oortjes of eigen headset rechtstreeks in je oren wordt geknald. Je mikt op vijanden door er naar te kijken, de tracking liet mij daarbij nooit in de steek. Rez Infinite in vr-modus spelen kan behoorlijk intens zijn, dus houd er eventueel rekening mee dat je goed bestand moet zijn tegen motion sickness. Toch is het d' ultieme manier om Rez Infinite te beleven en van alle spellen in de vroege vr-line-up misschien wel diegene die het meest bewijst dat virtuele realiteit niet als gimmick mag worden afgedaan.

Het eindoordeel van Davy De Rauw

Rez Infinite is de definitieve versie van een vijftien jaar oude culthit en de perfecte aangelegenheid voor wie nog geen trippende Rez-ervaring heeft meegemaakt. Het blijft echter een vreemde game die wellicht niet voor iedereen is weggelegd. Bovendien vormt het een showcase voor de PlayStation VR, want Rez en virtual reality lijken haast voor elkaar gemaakt te zijn. Toch krijgt Rez Infinite niet het maximale aantal sterren omdat het met vijf oude levels en én overtuigende nieuwe toch wat beperkt aanvoelt. Daarbij is het ontbreken van een online leaderboard een waar gemis en wordt je niet aangemoedigd om de levels meerdere keren te spelen.

• Totaalbeleving voor je zintuigen
  • VR is een meerwaarde
  • Unieke spelervaring