Review: Gears of War 4 Xbox One

Geplaatst: 11 oktober 2016 14:00

Je hebt al drie jaar geen reet uitgevoerd met je Lancer. Doet het trouwe monsterdodertje het nog wel? Heb je de kettingzaag regelmatig goed gesmeerd en af en toe een beetje afgestoft? Nou, ik hoop van wel, want je gaat haar verdomd hard nodig hebben! Waarom? Omdat The Locust terug zijn, maar helaas niet in de vorm die we gewend zijn. Nee nee, ze zijn geëvolueerd tot The Swarm! Wat is dat? Potverdrie, ga maar eens Gears of War 4 spelen dan kom je daar snel achter. Maar is Gears of War 4 wel echt de moeite waard? Lees, en gij zult het weten.

Gears of Wat?

Of je nu een fan bent van de serie of niet, het valt niet te ontkennen dat de Gears of War-games een hele sterke invloed hebben gehad op het actiegame-genre. Ik moet eerlijk bekennen dat ik in het begin bepaald geen fan van deze third-person actiespektakels was, vooral omdat ik het zo zonde vond dat men de stijl van Gears of War zo massaal ging na-apen. Alles kreeg gritty graphics, ging werken met dekking zoeken, veel schieten, en het leek steeds populairder te worden om niet teveel te vertellen in een actiegame. Toen ik er uiteindelijk eens goed voor ging zitten, ben ik ontzettend gecharmeerd geraakt van de Gears of War-games. Maar weinig actiegames spelen dermate solide, bruut en vloeiend door als dat de Gears of War-games doen op het gebied van singleplayer, co-op én multiplayer. Daarbij is de setting van de wereld even simpel als complex en goed uitgedacht, ondersteund door uitstekende boeken als aanvullende media. Ja, dat laatste had je niet verwacht. Ik ook niet, totdat ik mij er eens aan waagde.

Gears of Warboel

Sinds het besluit van Epic Games om te stoppen na Gears of War 3, moest Microsoft op zoek naar een nieuwe ontwikkelaar. Als tussendoortje kregen we Gears of War: Judgment, die nog deels door Epic Games is ontwikkeld, maar verder is afgemaakt door People Can Fly. Persoonlijk ben ik geen fan van Judgment, dit is voornamelijk omdat je met alle arcade-stijl toevoegingen nooit echt in het verhaal komt (voor zover dat er al is). Grootste reden waarom ik er geen fan van ben, is omdat er een grove bug in de game zit waardoor ik na een update mijn volledige savegame en opgespaarde punten kwijt was. Maar genoeg doorgezaagd over de oude games, hoe zit het met Gears of War 4? Dit deel is gemaakt door een jonge studio, genaamd: The Coalition, waarvan dit hun eerste eigen game is. Zowel de verwachtingen als de eisen liggen hoog, en het lijkt alsof ze zich hier maar al te bewust van zijn geweest.

Fenix Rising

Gears of War 4 kun je zien als het begin van een nieuwe trilogie. Ter introductie schiet en zaag je in het begin door een aantal belangrijke stukken van de Locust War heen, waarbij je ,interessant genoeg, vooral dingen doet uit de boeken. Het echte avontuur begint uiteindelijk zoén 25 jaar na het eind van het derde deel. Wat er allemaal in die 25 jaar is gebeurd wordt niet verteld, maar ontrafel je in de loop van dit nieuwe avontuur stukje bij beetje. Je speelt met James 'JD' Fenix, zoon van Marcus Fenix. JD is meer een droge grappenmaker dan een bikkelchagrijn zoals zijn pa, welke overigens uitstekend wordt ingesproken door de hoofdpersoon van de Spartacus-serie. Samen met een groepje dorpsgenoten gaat hij iets stelen in een stad die gebouwd wordt door 'the COG'. Dat is de Coalition Of Governments, die uiteindelijk The Locust wist te verslaan. Eerst waren dit de good guys dus wat is hier aan de hand? Ondertussen kom je erachter dat het milieu aardig is verpest en dat er geregeld ziekelijk grote stormen woeden. Langzaamaan kom je steeds meer te weten over wat er gaande is, en dit houdt het allemaal boeiend. Het is juist fijn dat ze niet helemaal uitleggen hoe het zit, je moet maar opletten. Uiteindelijk blijken The Locust en The Lambent te zijn veranderd in een nieuwe vijand, beter bekend onder de naam: The Swarm. Yep, dat wordt weer veel schieten geblazen!

Ah Sera, Sera!

Qua gameplay speelt Gears Of War 4 oud en vertrouwd, de actie voelt alleen wat sneller aan en er zijn natuurlijk een aantal nieuwe wapens. Het is weer gelijk duidelijk waarom de serie zo geliefd is, want ook Gears of War 4 speelt werkelijk waar heerlijk. Alle wapens voelen goed aan en hebben elk hun eigen manier van gebruiken, waarbij er een paar toevoegingen zijn die mij aan de wapens van Dead Space doen denken. De vijanden en settings blijven veranderen, waarbij The Swarm geregeld wederom het ranzige heeft van de monsters uit Dead Space Volgens mij zijn ze bij The Coalition (terecht) fan van de Dead Space-games... Des te verder je trouwens komt, des te exotischer de locaties worden wat de game uiteindelijk weer qua pracht en praal ten goede komt.

Het verhaal loopt in een mooie pacing door en wanneer het saai dreigt te worden, krijg je een nieuwe vijand, setting of race. Precies zoals een echte Gears of War-game hoort te zijn dus! Veel mensen in mijn omgeving roepen dat de serie het qua gameplay en verhaal behoorlijk op 'safe' speelt, maar naar mijn mening is dit prima. De wereld van Sera zit in een totaal andere tijd met nieuwe personages, problemen en vijanden. Daarbij hebben we al drie jaar geen nieuwe Gears-titel gezien. Het is dan ook prima dat ze niet al te gekke fratsen uithalen. Waarom ben ik nog niet begonnen over de oude personages? Zitten ze erin? Laat je verrassen, zou ik zeggen! Dat Marcus Fenix in de game zit weten we allang, en hij is net zo tof als altijd.

Origineel elkaar kapot maken

Dan is er natuurlijk nog de multiplayer, welke wellicht nog beter is dan de singleplayer. The Coalition heeft namelijk lang gewerkt aan deze modus en dat is dan ook direct te zien. Alles oogt origineel, loopt als een zonnetje en voelt als een geheel compleet aan. De bekende modi zitten er vanzelfsprekend in, maar er zijn ook nieuwe modi, zoals: Dodgeball, Escalation en Arms Race. In de mode Dodgeball komt er na iedere kill een teamlid van het eigen team terug in het spel, team B doet hetzelfde en zo knal je lekker heen en weer. Escalation is de modus met het meeste potentieel en zou zomaar een eSports-mode genoemd kunnen worden. In deze mode zijn er dertien rondes waarbij je drie gebieden moet zien te 'veroveren'. Hierbij komt meer tactiek kijken dan initieel het geval lijkt. In Arms Race begin je met het sterkste wapen (Boomshot), en krijg je per death een zwakker wapen, eindigend met proppenschieters. Super tof!

Hording

En dan is er natuurlijk nog de Horde mode in een nieuw jasje. De modus is een facelift ondergaan en is nu class-based. Alles draait hier voornamelijk om de Fabricator, die doet wat je verwacht, namelijk: dingen maken, plus soldaten 'reviven'. Je verzamelt energy op het slagveld met Scouts en laat Engineers wapens en fortifications bouwen met de Fabricator. Heeft de Fabricator geen energie, dan kun je weinig doen. Horde 3.0 dwingt je dus om met je team in beweging te blijven, en het is dan ook niet aan te raden om ergens in een hoekje gebunkerd te blijven lafbekken.

Eindelijk heeft de Xbox One er weer een echte must-have bij! Gears of War 4 is een prachtige toevoeging aan de Gears-collectie. Het verhaal biedt een mooie opzet voor de komende delen, waarbij het veranderde Sera interessant uiteen wordt gezet. Dat het met een wat open noot eindigt vind ik geen probleem. Als je kijkt naar de eerste Gears of War, is het einde ook ineens daar, terwijl je net bekend bent met de wereld en diens inwoners. Het belangrijkste is nog hoe heerlijk het spel speelt, want het is een genot om alle modi te spelen. Gears of War 4 zit vol met sterk level-, wapen- en monster-design. Dus pak die Lancer en zaag dat spaarvarkentje maar door, het is de spaarcentjes namelijk meer dan waard.

• Gears of War zoals het hoort!
  • Goede pacing en controls
  • Sera is interessant veranderd