Review: Futuridium EP Deluxe Nintendo 3DS

Geplaatst: 9 oktober 2016 17:00

Een heus ruimteavontuur vol met zwevende plateaus: Futuridium EP Deluxe is beschikbaar voor de New Nintendo 3DS! Na de eerdere releases voor bijvoorbeeld PlayStation 4 en de Wii U, kunnen 3DS-bezitters dan eindelijk aan de slag met deze remake van de ooit gratis verkrijgbare 'Futuridium EP'. Ondanks de zeer futuristische naam was het voor mij toch nog een zeer onbekende game. Het werd mij pas duidelijk waar het precies om draait toen ik begon met spelen. Onder begeleiding van aanstekelijke soundtracks ga je op zoek naar energie voor je ruimteschip.

Vlieg, scheepje, vlieg!

De opzet van de game is eigenlijk erg simpel. Je vliegt met een ruimteschip door de uitgestrekte Melkweg. Je energieniveau daalt steeds verder, dus het is zaak om op tijd energieblokken te vinden. Deze blauwe blokjes zweven her en der door het level. Door ze te vernietigen wordt je energie weer aangevuld, maar het is nog steeds oppassen geblazen!

Je vliegt namelijk boven een plateau met verschillende obstakels. De eerste levels zijn in principe niet heel lastig, mits je de besturing een beetje onder de knie hebt. Gelukkig is deze aan te passen naar jouw eigen voorkeur. De zwevende blokjes worden - logischerwijs - in elk level steeds op andere plekken geplaatst. Dit maakt het soms nog best lastig om een bepaald level te voltooien, vooral als de energieblokken op zoén manier geplaatst zijn dat je er eigenlijk nauwelijks bij kunt komen.

Na het vernietigen van alle cubes komt er een zogenaamde Core tevoorschijn. Door deze speciale kubus te vernietigen, voltooi je het level. Het klinkt misschien allemaal een beetje saai, maar door de handige turbo-functie zijn deze levels nog best een uitdaging! Door de enorme turbo vlieg je een stuk sneller, maar je ziet daardoor minder snel obstakels verschijnen. Voor de echte avonturier is deze feature onwijs interessant. Door het inzetten van zogenaamde credits kun je het level opnieuw proberen. Zonder deze credits begin je namelijk weer bij level 1, iets waar ik me erg aan ergerde op het begin. Helaas krijg je deze mogelijkheid pas als je een bepaald aantal blokken hebt vernietigd. Het is op het begin dus flink doorbijten.

Diverse modi

Naarmate je meer levels voltooit, worden er steeds meer extra's toegevoegd aan de game. Je begint met de Deluxe-modus, welke je eigenlijk verwelkomt met niet al te moeilijke levels. Je kunt kiezen uit de Original of Remix-versie. Bij Original daalt je energieniveau sneller en ben je gelijk game over als deze balk leeg is. Bij de Remix-versie ben je pas game over als je daadwerkelijk crasht. Na wat wikken en wegen vind ik Remix toch de leukere modus, vooral omdat je hier lekker lang kunt rondvliegen zonder je zorgen te maken over je gezondheid.

De Deluxe-versie bestaat in totaal uit vijf zones met verschillende levels. Door het verzamelen van energieblokken komen er steeds meer modi bij. Zo krijg je bij vijfhonderd blokken toegang tot de modus 'Single Level'. De naam zegt het al; je kunt nu alle voltooide levels nogmaals proberen. Deze feature verraadt tevens hoeveel levels er in totaal zijn: vijftig. Naast het verzamelen van cubes kun je per level ook meerdere medailles bemachtigen. Het draait in deze game dus allemaal op scoren, scoren, en nog eens scoren.

Het eindoordeel van Hannah van Geffen

Ondanks het simplistische idee van een schietend ruimteschip, is Futuridium EP Deluxe toch nog een zeer verslavende game! Het doet mij sterk denken aan de tijd van de 'Brick game'-handheld. Op de een of andere manier had werkelijk iedereen zoén ding liggen. Het 's avonds gamen op de achterbank in wisselend lantaarnlicht is me tot op heden bijgebleven. Het gevoel dat je verder mó't, je wà­l het level afmaken! Futuridium EP Deluxe geeft mij precies hetzelfde gevoel; voor die paar euro ben je werkelijk uren zoet met het redden van je scheepje in de Melkweg. Uiteraard ontbreekt er een duidelijk verhaal, maar een shoot'em up staat nou eenmaal niet bekend om zijn diepgang. Voor 9,99 euro ben je in het bezit van een leuke retro-game met aanstekelijke soundtracks, plus een leuk tijdverdrijf.

• Verslavend leuk
  • Simpele opzet
  • Fijne retro-graphics