Review: World of Warcraft: Legion Pc

Geplaatst: 29 september 2016 14:00

World of Warcraft: Legion is alweer de zesde uitbreiding voor World of Warcraft. De rust is teruggekeerd in Draenor, omdat Grommash heeft ingezien dat The Burning Legion, de grootste dreiging voor alles en iedereen binnen World of Warcraft, een betere tegenstander is. Eveneens heeft de aanval van Archimonde, de rechterhand van 'the bad guy' Sargaras, het ook in deze alternatieve tijdlijn niet gehaald. Bij zijn ondergang wist Archimonde echter Gul'dan te herinneren aan het gesloten pact met The Burning Legion. Gevolg is Gul'dan zich nu in onze tijdslijn als hulpje van The Burning Legion bevindt, waar hij er opnieuw alles aan gaat doen om nu Azeroth succesvol over te nemen.

We zijn er klaar mee

Na de uitbreidingen The Burning Crusade en Warlords of Draenor ga je voor de derde keer de strijd aan met The Burning Legion. De Alliance en de Horde vinden het welletjes geweest. Op weg naar de Broken Isles, het nieuwe gebied van deze uitbreiding, hebben zij de handen ineengeslagen om de vijand voor eens en voor altijd terug te dringen. Het loopt echter niet volgens plan; The Burning Legion is goed voorbereid en zowel de Alliance als de Horde druipen af. Het resultaat? Anduin wordt de nieuwe leider van de Alliance en Sylvanas van de Horde.

Al snel moet als tegenwicht op de invasie van The Burning Legion een legendarisch wapen worden gevonden, de Artifact. Iedere class (Hunter, Mage, Warlock, etc) heeft verschillende specialisaties en voor ieder is er een unieke Artifact aanwezig. Nadat het legendarische wapen bemachtigd is, kun je het voortdurend krachtiger te maken door Artifact Powers te verzamelen. Deze Artifact Powers werken als Experience voor de Artifact waarmee het wapen levelt. Iedere keer als het wapen een level stijgt, kun je een Trait kiezen. Je kunt hierbij denken aan iets meer schade toebrengen of juist meer schade voorkomen. Daarnaast kan een Artifact gevuld worden met maximaal drie Relics. Relics zijn erg krachtige upgrades welke een 'gratis' Trait geven en de Artifact in de turbostand sterker maken.

More work?

Het maximaal haalbare level is verhoogd van 100 naar 110. Eveneens krijg je van Blizzard 'n gratis karakter op level 100 naar keuze cadeau. Verder verdien je Experience door het afronden van missies en in Legion worden er meteen een flink aantal voorgeschoteld. Daarnaast heb je naast een Class en specificatie twee basis Professions (Tailoring, Enchanting, Leatherworking, etc) en eventueel extra Professions (Fishing, Cooking, First Aid en Archeology). Waar je in voorgaande uitbreidingen met een flinke zak in-game gold kon smijten om deze Professions naar het hoogste niveau te brengen, is er in Legion een uitgebreide questline. De gehele Broken Isles wordt rondgereisd om overal kennis op te doen en langzaam te groeien in de gekozen Profession. Een extra toevoeging in de Professions zijn de nieuwe Ranks. Naarmate de Rank hoger wordt, wordt het efficiënter, oftewel: goedkopere grondstoffen om items mee te fabriceren.

De dailies (dagelijks herhalende quests) hebben plaats gemaakt voor World Quests. Op verschillende plaatsen op de Broken Isles verschijnen tijdelijke quests waarvan de beloningen noemenswaardig zijn en zich aanpassen aan de voortgang van je karakter. Eveneens verschijnt er iedere dag een overkoepelende Emissary Quest. Wanneer je vier World Quests van een bepaald type overeenkomstig met de Emissary Quest afrondt, levert dit een grote bonus op. De beloningen van bovenstaande quests zijn variërend van gold en items tot order resources en Profession-upgrades.

Terug van weggeweest

Daar waar de vorige expansion de Garrison introduceerde, introduceert deze uitbreiding de Class Hall. Vanuit de Class Hall is het opnieuw mogelijk om Followers tegen betaling van order resources op missie te sturen waarna zij vervolgens met gold, items of experience-bonussen huiswaarts keren. Binnen de Class Hall zijn er allerlei upgrades te verkrijgen waardoor de Followers op missie hogere kans van slagen hebben of zelfs met extra's terugkomen. Daarnaast is de Class Hall de enige plek om aanpassingen te maken op de Artifact en h't verzamelpunt voor alle mede Class-gangers. Ieder class heeft dan ook zijn eigen Class Hall.

Het paradepaardje van Legion is de nieuwe Hero Class, namelijk de Demon Hunter. Deze Class begint in tegenstelling tot reguliere Classes op level 98. De meest bekende Demon Hunter is Illidan Stormrage en de Demon Hunter-class maakt onderdeel uit van zijn trouwe volgers; de Illidari. De Demon Hunter komt in twee specificaties, Vengeance (tank) en Havoc (melee dps). Via een bijzondere verhaallijn, welke teruggaat naar de tijd van The Burning Crusade, wordt het ontstaan van de Illidari verteld, evenals het doel van de Illidari; een definitief einde maken aan de bedreiging van The Burning Legion.

Run away little girl

In Legion is het PVP (player versus player) voor een groot gedeelte veranderd. Honor- en Conquest-punten zijn niet langer nodig om nieuwe items mee te kopen. In plaats daarvan geeft een overwinning nieuwe gear. Arena's en Rated Battlegrounds geven betere gear in vergelijking tot Skirmishes en reguliere Battlegrounds. Eveneens zijn trinkets, set-bonussen, enchants en legendary-bonussen uitgeschakeld in PVP. Wel is er een nieuw Honor-systeem; in dit systeem worden de Honor-punten gebruikt om level-up te gaan. Verder geeft ieder nieuw Honor-level een extra ability of bonus aan je karakter. Wanneer het maximale level van het Honor-systeem bereikt is, verschijnen de Prestige Levels waarmee Titles, Mounts en Pets vrij te spelen zijn.

Daarnaast heeft gear een minder belangrijke invloed gekregen op de stats van je karakter. Iedereen begint met dezelfde basis stats en voor ieder item-level hoger dan 800 komt er een tiende procent bij. Een item-level van 825 komt in dat geval neer op een verbetering wat betreft stats van 2.5%. In Dalaran, 'n van de hoofdsteden, is in het riool (Underbelly) een speciaal gedeelte voor PVP ingericht en er zijn twee nieuwe arena's toegevoegd; Ashamane's Fall en Black Rook Hold.

Het eindoordeel van Derk-Jan Visser

Legion is wederom een geweldige uitbreiding binnen de World of Warcraft-familie. De lore is, zoals we van Blizzard gewend zijn, erg indrukwekkend en worden ondersteund door schitterende cinematics. Door middel van de vele questlines wordt je aan de hand genomen en duik je steeds dieper in de onderliggende verhalen. Het is een positieve verandering ten opzichte van eerdere uitbreidingen. In Legion word je veel meer meegenomen in de lore, een absoluut pluspunt. Ondanks dat er veel veranderd is, vind ik de game niet extreem 'vernieuwend' - en dat is ook niet noodzakelijk om deze uitbreiding succesvol te laten zijn. Blizzard legt door alle eerdere uitbreidingen de lat hoog en weet hieraan te voldoen. De uitbreiding is wat je verwacht van een uitbreiding op World of Warcraft. Veel aspecten zijn in een nieuwer verfrissend jasje gestoken of hebben aanpassingen gekregen. Er zijn een aantal nieuwe onderdelen geïntroduceerd en de gameplay is als vanouds. De missies en Followers zijn gelukkig meegegaan naar Legion. Klein puntje van kritiek; zij het in een uitgeklede vorm. Dit onderdeel vond ik geweldig in Warlords of Draenor en hopelijk wordt het in de toekomst door middel van patch uitgebreid. Desalniettemin is de game even verslavend als voorheen. Wanneer je eenmaal aan het gamen bent, vliegt de tijd voorbij en wil je graag verder blijven spelen. Wat mij betreft is de game zeker de moeite waard.

• Schitterende lore
  • Questlines zijn pakkender
  • World Quests