Review: FIFA 17 PlayStation 4

Geplaatst: 28 september 2016 14:00

De herfst is officieel begonnen en alle grote voetbalcompetities en Europese toernooien zijn inmiddels weer van start gegaan. Dit betekent dat het ook weer tijd is om virtueel een potje te voetballen. Twee weken geleden nam PES 2017 al de aftrap van dit seizoen en nu is het aan FIFA 17 om te laten zien wat het in zijn mars heeft.

Frostbite Engine

Eén van de grootste vernieuwingen van FIFA 17 is dat het de engine van de voorgaande delen achter zich laat en overstapt naar de Frostbite Engine. Deze engine zorgt uiteraard voor een grafische boost, alhoewel er ook weer geen enorme stappen worden gezet. De game ziet er gewoon een stuk fraaier uit dan voorheen. Dit heeft voor een groot deel te maken met de belichting die de Frostbite Engine met zich meebrengt. De stadions en de grasmatten zien er geweldig uit en het lijkt bijna of je naar een echte voetbalwedstrijd zit te kijken. De nieuwe engine zorgt er ook voor dat de gezichten van spelers er beter uitzien, en bovendien een stuk levendiger ogen. Voorheen zagen de gezichten er toch een beetje plastic uit en toonden deze weinig emotie. Nu zie je echt pigment, rimpels en realistische zweetdruppeltjes.

De spelers hebben dit keer wat acteerlessen gekregen voor een betere interactie. Het handen schudden voorafgaand aan de wedstrijd, het reageren op de scheidsrechter en vieren van doelpunten met teamgenoten is beter uitgewerkt dan voorgaande jaren. Dit soort kleine details zorgen ervoor dat de game vele malen geloofwaardiger overkomt. Naast de spelersgezichten van de Premier League clubs heeft Electronic Arts ook de spelersgezichten van topclubs als Juventus en Bayern München ingescand. Deze gezichten zien er fantastisch uit, maar dat geldt helaas niet voor de gezichten van kleinere clubs en competities. Op een aantal ingescande gezichten na zien de spelers er weer hetzelfde uit als voorgaande jaren. Verwacht dus ook dit jaar geen realistisch uitziende Davy Klaasen, Tonny Vilhena of Luuk de Jong.

Aanvallen is weer leuk

De nieuwe engine is zeer welkom, maar het draait bij een sportgame uiteraard om de gameplay. Vorig jaar viel FIFA een beetje tegen doordat de gameplay wat traag was en het op het middenveld vaak een rommeltje werd door de wat sterkere middenvelders. In FIFA 17 is het spel minder rommelig en is het weer leuk om een aanval op te zetten. Dit komt voornamelijk door het Active Intelligence System waardoor aanvallers betere looplijnen kiezen en het dus makkelijker is om een steekbal tussen twee tegenstanders te geven. Het afschermen van de bal is ook belangrijker geworden dan voorheen. Zo kun je als aanvaller je breed maken voor je wordt aangespeeld, de bal heel even vasthouden en dan opzij leggen voor een tegemoet sprintende medespeler. Tot slot is het nu mogelijk om een hard en laag schot op doel te lossen, iets wat eigenlijk allang in FIFA had moeten zitten. Deze veranderingen zorgen ervoor dat het tempo niet zo laag ligt als bij FIFA 16 en er meer afwisseling zit in de aanvallen. De gameplay is echter nog niet perfect. De overgang tussen bepaalde animaties kan nog wel eens houterig ogen en de keepers willen nog wel eens wat paniekerig overkomen. Zo worden ballen die makkelijk te vangen zijn nog wel eens blind weg gestompt en willen deze zo nu en dan voor de voeten van een aanvaller belanden.

Spelhervattingen in een nieuw jasje

Een andere belangrijke verandering op het gebied van gameplay zijn de vernieuwde spelhervattingen. Bij inworpen is het nu mogelijk om een paar meter langs de lijn te lopen en bij directe vrije trappen kun je de speler zelf opstellen voor de bal. Dit zijn echter vrij subtiele veranderingen. De grootste aanpassingen zijn gedaan bij het nemen van hoekschoppen, indirecte vrije trappen en strafschoppen. Bij de eerste twee spelhervattingen zie je nu waar de bal terecht komt door middel van een indicator. Dit zorgt voor meer precisie, alhoewel het ook weer niet zo is dat er nu makkelijker gescoord wordt met hoekschoppen en indirecte vrije trappen. Bij de strafschoppen positioneer je de speler voor de bal en begin je met een aanloop door de linkerstick naar voren te drukken. Tijdens de aanloop zie je een pijl in beeld waarmee je kunt mikken. Ook de kracht van het schot is te bepalen.

The Journey

In FIFA 17 wordt een complete nieuwe singleplayer-modus geïntroduceerd genaamd: The Journey. Hierin volg je het verhaal van de zeventienjarige Alex Hunter, die samen met zijn jeugdvriend Gareth Walker aan de slag kan bij een Premier League-club naar keuze. Aan het begin moet je je bewijzen door hard te trainen en indruk te maken tijdens invalbeurten. Voor elke wedstrijd kun je kiezen om puur te spelen als Alex Hunter óf het volledige team te besturen. Je begint aan een wedstrijd met een score van 6.0. Door goede acties te maken, assists te geven én doelpunten te maken kan deze score verhoogd worden. Een hogere scoort zorgt ervoor dat je er beter voorstaat bij de manager en je meer kans maakt op een basisplaats. En over de managers gesproken, alle twintig managers van de Premier League zijn ingescand waardoor je niet alleen Jos' Mourinho en Pep Guardiola langs de lijn ziet staan, maar ook onze eigen Ronald Koeman.

The Journey is in feite de 'Be a Pro'-modus, maar dan met een verhaal en een vast hoofdpersonage. De modus wist me direct te pakken door de overtuigende personages en een goed verhaal. Het script is goed geschreven en Alex Hunter en zijn familie zijn sympathieke personages. The Journey heeft een RPG-achtig systeem waarin je tijdens gesprekken met personages drie keuzes kunt maken. Er kan gekozen worden uit een cool, een vurig, of een gebalanceerd antwoord. De keuzes die je tijdens deze gesprekken maakt, hebben invloed op de speelstijl van Hunter, maar ook op zijn relatie met de andere spelers, de manager en de fans. Zo kun je tijdens interviews met de pers ervoor kiezen om met de eer van een winstpartij te strijken of om het gehele team te prijzen. Het eerste levert meer volgers op social media op én betere sponsordeals, terwijl het andere antwoord beter valt bij de manager. Al met al is The Journey een uitstekende toevoeging, en hopelijk zien we deze modus in de toekomst terug.

FUT Champions

FIFA heeft altijd bekend gestaan om zijn vele modi en content. Dit is ook bij FIFA 17 weer het geval. Er zijn weer diverse offline en online modi, welke kleine vernieuwingen met zich mee brengen om de ervaring nog rijker te maken. Zo zijn er weer nieuwe Skill Games om je vaardigheden te verbeteren. Het is tevens mogelijk om in de Career-modus een trainer te kiezen die tijdens de wedstrijden daadwerkelijk langs de kant staat. De populaire modus blijft uiteraard FIFA Ultimate Team, dat vorig jaar nog werd aangevuld met FUT Draft. Dit jaar wordt FUT Champions geïntroduceerd. In dit onderdeel van FUT speel je doordeweeks wedstrijden en door er vier op rij te winnen kun je je plaatsen voor het weekend-toernooi. Tijdens deze toernooien zijn de beste FUT-prijzen te winnen zoals spelers-packs. Door doelen te behalen - zoals het kopen van een speler op de transfermarkt - word je ditmaal ook beloond met muntjes of packs, waardoor FUT nog completer en leuker is geworden.

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

FIFA 17 maakt grote stappen ten opzichte van het vorige deel, mede door de Frostbite Engine. De spelersgezichten hebben een boost gekregen, alhoewel de gezichten die niet ingescand zijn toch wat minder herkenbaar zijn. De belangrijkste verbetering zit hem echter in de gameplay. Deze is nog niet zo goed als een paar jaar geleden, maar is wel op de goede weg terug. Het tempo ligt een stuk hoger en het aanvallen is weer leuk. Op het gebied van modi is het ook weer dik in orde, zeker door de introductie van The Journey. Door deze verbeteringen en de vele content is FIFA 17 een absolute aanrader voor alle voetballiefhebbers.

• Gameplay sterk verbeterd
  • Frostbite Engine
  • The Journey