Review: Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past Nintendo 3DS

Geplaatst: 25 september 2016 14:00

Een ouderwetse JRPG-klassieker in een nieuw jasje gestoken voor de Nintendo 3DS. Dat betekent in ieder geval veel speeluurtjes! Dit zorgt vaak voor onhandige situaties, zoals bijvoorbeeld opstaan van de wc en meteen op de grond vallen doordat je er veel te lang op hebt gezeten. Het kan ook voorkomen dat je kwijlend wakker wordt met pijn over je hele lichaam, mede omdat de game je in de meest oncomfortabele zitposities weet te vouwen. Beide gevallen heb ik meegemaakt met JRPG's, dus ik ben zeer benieuwd welk scenario van toepassing gaat zijn bij Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past!

JRPG: Japanse Retro Peter Glorie

In de gloriedagen van de SNES was ik gek op RPG's van Japanse makelij. Elke game waar onderaan Squaresoft of Enix stond, moest en zou ik hebben. Het waren de games waarbij je zeker wist dat je met een gerust hart 129 guldens kon neertellen. Ze waren nou eenmaal goed gemaakt, episch, lang én stelden nooit teleur. Ten tijden van de PlayStation 2 verloor ik mijn liefde voor JRPG's, vooral omdat de kwaliteit toen langzamerhand steeds verder achteruit ging. Daarnaast was ik al die typisch Japanse verhaaltrucjes een beetje beu. Geen enkele game wist echt het niveau van de SNES en PlayStation 1-RPG's te evenaren, zo leek het. De laatste paar jaar is de kwaliteit weer flink verbeterd, waardoor ook mijn interesse in de JRPG weer is gegroeid. Ik hunker al jaren naar dat heerlijke gevoel wat ik had toen ik als mannetje van zestien Chrono Trigger speelde. Was dit überhaupt wel mogelijk? Ik dacht inmiddels van niet. Het is dan ook een enorme verrassing dat Dragon Quest VII mij dit gevoel weer kon geven.

Geen échte Forgotten Past

Deze Dragon Quest VII voor de 3DS is een remake van de PlayStation 1-versie welke in Nederland nooit is uitgebracht. Dragon Quest is de RPG-reeks van Enix, wat Final Fantasy is van Squaresoft. Het zijn turn-based RPG's met altijd een groots - episch - verhaal. In Japan is de Dragon Quest gamereeks minstens zo populair als Final Fantasy, en bij elke nieuwe titelrelease geeft menig bedrijf zijn personeel vrij, want anders meldt iedereen zich ziek. Net als bij Final Fantasy is eigenlijk elk deel een volledig op zichzelf staand verhaal, met hier en daar kleine referenties. Het is tevens erg gaaf dat de character designer bij alle Dragon Quest-delen niemand minder is dan Akira Toriyama, de tekenaar én schrijver van Dragon Ball Z. Toriyama heeft ook voor Chrono Trigger de characters ontworpen, en zijn stijl leent zich ook perfect voor dit soort fantasy settings. Eerlijk gezegd vind ik zijn ontwerpen in deze RPG's qua hoofdpersonages meestal boeiender en toffer ontworpen dan de personages uit zijn eigen manga's van Dragon Ball Z. In Europa is de gamereeks niet erg bekend en kennen we de serie eigenlijk pas vanaf de uitstekende Dragon Quest 8: The Journey of the Cursed King.

Ruïnes op eilandjes

Van tevoren had ik al gelezen dat Dragon Quest VII een ontzettend ambitieuze en grote game is die een lange ontwikkeltijd heeft gehad. Uiteindelijk was dit blijkbaar zó zwaar voor de developer - HeartBeat - dat ze hierna besloten voor onbepaalde tijd te stoppen. Na een paar uur in het verhaal te zitten, begint het te dagen waarom dit zoén ambitieuze titel is. Het begint pittoresk clich', maar al snel mondt het uit op een hele originele opzet qua verhaal. Je speelt een jongen die opgroeit in een vissersdorpje op een eiland. Hij gaat samen met zijn vriend Prins Kiefer en zijn bemoeizuchtige buurmeisje op onderzoek uit in oude ruïnes. Het eiland waar je leeft is het enige stuk land wat de wereld kent, maar je komt erachter dat er oorspronkelijk veel meer landen en continenten waren, welke allemaal verdwenen zijn. Via de ruïnes bezoek je telkens een eiland in het verleden om deze te redden van de ondergang. Door het vinden van stenen fragmenten speel je steeds een nieuw stuk land vrij wat je kunt bezoeken.

Draak van een game

Uiteindelijk moet je dit dus voor zoén 40 eilanden doen, genoeg voor 100+ uren speeltijd! Door deze unieke verhaalstructuur blijft het constant boeiend en word je geprikkeld om verder te spelen. Wanneer je een eiland hebt vrijgespeeld, kun je in het heden met een schip op bezoek gaan. Je kunt dan zien hoe het eiland is veranderd ten opzichte van het verleden - toen jij het van de ondergang redde. Elk eiland vertelt zijn eigen verhaal en heeft zijn eigen (gefaalde) helden en inwoners. Elk probleem wat je onderweg tegenkomt is weer anders, wat ervoor zorgt dat je steeds bij een nieuw avontuur betrokken wordt. Meestal los je het na wat praten en puzzelwerk uiteindelijk op dezelfde manier op: jezelf turn-based knokken door een gebied vol monsters met hier en daar een raadsel. Aan het eind van elk avontuur sta je oog in oog met een baas. Ondertussen kom je erachter wie of wat dit allemaal heeft veroorzaakt.

Wat een aangename en heerlijke verrassing. Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past is een monsterlijk grote én goeie JRPG. Het heeft een heerlijke sfeer met prachtige muziek en leuke frisse graphics. Het verhaal is met zijn unieke setting en opbouw erg fascinerend, en telkens weer ben je benieuwd wat je gaat aantreffen op elk nieuw eiland. Het rondvaren met je schip en eilanden bezoeken is iets wat heerlijk vrij speelt, en wat bijna geen enkele RPG tegenwoordig nog heeft: een vrij en open te verkennen wereld. De RPG doet mij op alle vlakken heel erg denken aan Chrono Trigger, qua sfeer, leuke characters én als verhaal. Enige minpunt is dat je met de turn-based gevechten soms in stukken zit waar je het liefst even wilt kunnen doorwandelen. Je moet dan eerst nog een gevecht zien te winnen. Dragon Quest VII laat zien waarom JRPG's in hun gloriedagen zo ongelooflijk goed waren en vandaag de dag nog altijd zorgen voor een overheerlijke game ervaring.

• Geniale JRPG
  • Unieke verhaalstructuur
  • Akira Toriyama's stijl blijft tijdloos