Review: Forza Horizon 3 Xbox One

Geplaatst: 23 september 2016 14:00

Het dorpje Redstone, het strand met de naam Twelve Apostels, en het Maroondah Reservoir; stuk voor stuk zeer belangrijke locaties in Forza Horizon 3. Het langverwachte nieuwe Forza-deel is dan eindelijk gearriveerd! Na de aankondiging tijdens de E3 2016 ben ik al aan het aftellen geweest. Het was dan ook zeer leuk dat ik tijdens gamescom 2016 al het én en ander heb kunnen uitproberen. Mijn verwachtingen zijn door de demo aardig hooggespannen. Vooral de grote en open wereld lijkt me werkelijk fantastisch om te ontdekken. Nu maar hopen dat de game aan al mijn verwachtingen voldoet.

Race je rijk!

De game begint met verschillende races. Het grappige is dat ik deze 'tutorials' al eerder op de gamescom heb gespeeld. Het was voor mij dus geen enorme opgave om de eerste uitdagingen te winnen. Al snel komt het ter sprake dat jij de enige echte baas bent van het Forza Horizon Festival. Vervolgens ontmoet je Keira, jouw persoonlijke assistent. Samen met haar handige tips kom je de eerste paar levels makkelijk door.

Na deze korte introductie mag je eindelijk jouw eigen auto kiezen! Verschillende types worden aan je voorgesteld, maar ik koos toch voor de 'oude' vertrouwde muscle car. De 2016 Ford Shelby GT350R rijdt eigenlijk erg onrustig, dus soms ging een race compleet de mist in door de vele pk's. Gelukkig mocht ik al snel een tweede auto aan mijn collectie toevoegen: de Lamborghini Urus. Deze enorme SUV gaf natuurlijk al aan dat we ons nu gingen bezighouden met off-roading. Ook bij deze races kwam ik redelijk simpel als winnaar uit de bus. Het is dan ook niet verrassend dat ik nóg een auto in mijn garage mocht plaatsen. Dit keer ging het echter om een cadeautje van Microsoft. Door het spelen van andere Forza-delen - wat Microsoft uiteraard allemaal netjes bijhoudt - krijg je zogenaamde 'Loyalty-cars'. Door mijn eerdere avonturen in Forza Horizon kreeg ik de Honda NSX-R en Nissan Fairlady Z. Een mooi gebaar voor de trouwe fans!

Het Festival ligt aan je voeten

De game heeft uiteraard veel meer te bieden dan alleen maar gratis auto's. Op het begin is het best wennen dat je zomaar auto's krijgt, maar dit heeft allemaal te maken met het feit dat jà­j de baas bent van het enige echte Forza Horizon Festival! Door races te winnen, krijg je steeds meer fans. Deze fans reizen af naar jouw festival, waardoor het evenement flink groeit. Het doel is jouw feestje zo groot mogelijk te maken. Na een paar gewonnen races stijgt het niveau al snel. Je mag zelfs een nieuwe locatie uitkiezen om het drukbezochte festival uit te breiden. De keuze bestaat uit de Outback, waar het vooral draait om off-road races, en Surfers Paradise, de grote stad. Na lang twijfelen heb ik uiteindelijk gekozen voor de metropool, omdat ik vooral erg benieuwd ben naar de uitwerking van een festival in zoén stad.

Om jouw festival nóg groter te maken is het de bedoeling dat je verschillende talenten aan de line-up toevoegt. Deze zogenaamde Drivatars verschijnen zo nu en dan op de wereldkaart. Aan jou de taak deze populaire racers te overtuigen. Dit doe je door middel van een Head-to-Head race waarbij je de talentvolle tegenstander moet verslaan. Dit gaat redelijk makkelijk, dus je hebt in een mum van tijd al aardig wat rijders aan het festival toegevoegd. Vooral tijdens dit soort races speelt het weertype een grote rol. Als het bijvoorbeeld erg hard regent, wordt de weg erg glad. Dit kan je de overwinning kosten! Gelukkig kun je deze Drivatars oneindig vaak uitdagen - tot je een keertje wélwint.

Naast de hulp van assistent Keira krijg je ook digitale hulp; Anna is jouw persoonlijke navigatiesysteem én boordcomputer! Ze geeft tips over de game, stelt routes voor naar nieuwe evenementen en laat weten wanneer er nieuwe features van de game beschikbaar zijn. Dit is een zeer handig systeem en komtl vooral tot uiting als je wat verder gevorderd bent. Ik kan me namelijk voorstellen dat je op een gegeven moment tientallen races op de wereldkaart kunt zien. Dan is Anna er als de kippen bij om je te helpen met kiezen.

Verzamel beloningen en credits

Computer Anna is slechts én van de vele handige extra's die aan deze game zijn toegevoegd. Zo is het ook mogelijk met een drone de omgeving te verkennen. Deze functie moet je kopen met skill-points, welke je kunt verdienen door mooie trucs uit te voeren op de weg. Het ontwijken van tegenliggers telt trouwens ook gewoon, dus het puntenaantal loopt snel op - vooral als je zo netjes mogelijk rijdt. Dankzij de drone zie je de prachtige omgeving vanuit een heel ander oogpunt.

Er zijn onderweg ook vele uitdagingen te vinden. Het is bijvoorbeeld mogelijk zogenaamde speedtraps tegen te komen. Logischerwijs moet je hierbij een zoén hoog mogelijke snelheid behalen. Het leuke aan deze functie is het feit dat je de prestaties van andere gamers kunt inzien. Je krijgt op het scherm te zien of je bijvoorbeeld bij de beste 20 procent hoort. Ondanks dat ik geen Gold-abonnement bezit, is dit een leuke toevoeging voor mensen zonder online mogelijkheden.

Naast deze snelheidsmeters zijn er ook veel extra's te vinden waarbij je credits of XP kunt verzamelen. Door het vermorzelen van bepaalde borden krijg je al snel meerdere beloningen. Natuurlijk is de schoonheid van de game én van de pronkstukken, dus de mooiste plekken van de wereldkaart worden voor je uitgelicht als je deze passeert. Op deze manier kun je de mooiste foto's maken en deze uploaden naar je feed. Uiteraard zijn de speciale autowrakken ook van de partij. Deze kun je opknappen in de garage, waardoor je de mooiste - en unieke - auto's kunt verzamelen. Je moet ze alleen wel zien te vinden.

Het eindoordeel van Hannah van Geffen

Zoals hierboven wel te merken is, ben ik enorm enthousiast over Forza Horizon 3. Mooie graphics, vele mogelijkheden en grappige extra's: het is werkelijk allemaal aanwezig! De besturing voelt goed aan, wat natuurlijk ook zeer belangrijk is voor een race-game. Ik ben zelfs zó fanatiek bezig dat ik wellicht een Xbox Live Gold-abonnement overweeg. Normaal gesproken is daar wel wat meer voor nodig dan alleen maar een goede game, dus het laat wel zien hoe fraai Forza Horizon 3 is. Het enige minpuntje is misschien het feit dat je sommige functies moet ontgrendelen door middel van skill-points. Zo kon ik niet meteen aan de slag met de drone, maar moest ik deze eerst kopen. Dit maakt de game natuurlijk ook steeds weer vernieuwend, want je kunt nog niet bekijken welke extra's je allemaal kunt vrijspelen. Op moment van schrijven ben ik een festivalbaas van level 4, maar ik weet zeker dat ik de komende maanden nog veel levels ga stijgen met mijn eigen Forza Horizon Festival. Iedereen is van harte welkom!

• Enorme open wereld
  • Fantastische graphics
  • Verfrissend verhaal