Review: F1 2016 PlayStation 4

Als F1 2016 eerder was uitgekomen, was de game hoe dan ook in mijn top vijf F1-games aller tijden terecht gekomen. Het is niet het rijden van a naar b wat de game maakt wat het is, want dat zit eigenlijk altijd wel snor, het is meer de hele entourage waar de game zich in onderscheid. Codemasters heeft dit jaar wederom naar zijn fans geluisterd en flikt het kunstje daarom gewoon opnieuw. Chapeau.

Carrièremodus maakt een prima comeback in F1 2016

De carrièremodus is én van de opties in F1 2016 waarmee de game punten scoort ten overstaande van de versie van vorig jaar. In F1 2015 ontbreekt namelijk onder andere de carrièremodus, iets wat je op zijn minst verwacht in een F1-game vandaag de dag. Codemasters heeft geluisterd. De carrièremodus heeft zijn comeback gemaakt, maar is nog lang niet volmaakt. Als je de carrièremodus start, kan je kiezen uit én van de elf teams, dit kan én van de topteams zijn of een van de lagere rangen. Een top team verwacht iets meer van je dan én van de lagere teams, denk aan een team zoals Toro Rosso. Je kiest uit én van de twintig voorgeselecteerde gezichten als avatar, allemaal redelijk basic qua opzet. Je kunt een helm kiezen en daarvan de kleur naar wens aanpassen. Je kiest het land waarvoor je wil uitkomen, het nummer op je F1-bolide en natuurlijk een eigen voor- en achternaam. Een van de andere 21 coureurs, denk aan bijvoorbeeld Hamilton of Verstappen, moet zijn stoeltje afstaan aan jou. Als jij liever naast Hamilton of Verstappen in het team rijdt, kan je ook Nico of Daniel uit het team verbannen door Max of Lewis te kiezen als je teamgenoot. Je begint altijd als de tweede rijder, maar door prestaties te winnen kun je je opwerken naar de eerste rijder in het team. Het geeft je verder geen betere mogelijkheden.

In de voorgaande carrièremodus zat je nog in je eigen afgesloten motorhome. Nu bevind je je in een centrale hub van het team wat meer ambiance geeft aan het spel. Terwijl je op je laptop de behaalde resultaten kunt bekijken, zie je bekende namen uit het gekozen team in het mobiele kantoor voorbij komen. Rij je, zoals het in mijn geval is, voor bijvoorbeeld Toro Rosso, dan zie je geregeld Saintz (ja, ik heb de Rus Kvyat opnieuw verbannen uit een team) en teambaas Tost voorbij komen. Niet alleen bekende gezichten uit de F1 komen geregeld langs, ook je zaakwaarneemster schuift af en toe aan. Ze kan je een stoeltje bij de betere teams aanbieden of ze geeft de doelstellingen van het team voor het komende raceweekend aan je door. Dit doet ze trouwens nooit een-op-een persoonlijk, maar altijd middels een voicemailbericht op je telefoon, alsof dit niet via de e-mail kan. De e-mails zijn overigens verdwenen. Ik had het persoonlijk wel leuk gevonden als hier wat afwisseling in had gezeten.

Ook schuift de technische medewerker van het team bij je aan. Je kunt Resource Points verdienen door bepaalde opdrachten te halen die je krijgt van het team. Met deze punten kun je je auto verbeteren. Je kiest als coureur zelf waar je je op wil focussen. Zo is er de mogelijkheid om te investeren in een snellere motor of een betere versnellingsbak. Dit is de rode draad van de carrièremodus. Met de Resource Points kun je de auto verbeteren tijdens het seizoen, wat een tikje overpowered overkomt halverwege het seizoen. Ik kwam namelijk ineens makkelijk met mijn Toro Rosso in de buurt van beide Ferrari's. Je zou op zijn minst verwachten dat Ferrari ook vooruitgang zou boeken. Je kunt ook Resource Points verdienen tijdens de vrije trainingen. De vrije trainingen sloeg ik eigenlijk over, zoals velen met mij. Codemasters heeft een prima poging gedaan om de vrije trainingen iets interessanter te maken. Dit hebben ze gedaan door je bepaalde opdrachten mee te geven in de vrije trainingen. Ik was nogal geobsedeerd met het halen van Resource Points en heb daarom de vrije trainingen helemaal uitgereden. Op zekere hoogte zijn ze hier dus zeker in geslaagd. Ondanks deze toevoeging blijft het gewoon irritant om alle vrije trainingen te rijden zoals de ontwikkelaar wil dat je het rijdt. Het is gelukkig wel mogelijk om vanuit de paddock direct de baan op te gaan en je vliegende ronde te rijden, maar als je het allemaal op de manier doet waarop de game wil dat je het doet, gaat het erg traag. Het is leuk om een keer te zien hoe jouw team zich bekommert over de scheurbolide als je de pit binnenkomt, maar als je al een aantal keer bent binnengekomen, gaan de continu herhalende beelden, die je overigens niet kunt skippen, nogal tegenstaan. Er zit absoluut geen variatie in het binnenhalen van de auto. Ik heb het op een gegeven moment maar genegeerd door vlak na het zetten van mijn tijd in de menu te kiezen voor het terugkeren naar de pits. Dit om de hele circus te ontlopen.

Goed, maar niet perfect

Het is niet zo vreemd dat ik in deze review een groot gedeelte heb besteedt aan de carrièremodus. Deze modus is namelijk de grootste vernieuwing in de game. Naast de carrièremodus zijn er ook nog andere spelmodi aanwezig, zoals: een Time Trial, Quick Race en multiplayer. Helaas ontbreekt het wederom aan een co-op splitscreen. In vergelijking met vorig jaar is daar niet heel veel aan verbeterd, maar er is ook niets belangrijks weggelaten, zeg maar gerust dat er gewoon niets veranderd is. F1 is absoluut geen simulator. Hoewel Codemasters zijn best heeft gedaan om er een realistische racegame van te maken, is dat het uiteindelijk niet echt. De game is vooral leuk voor de fans en wordt een stuk lastiger wanneer je alle hulpmiddelen uitzet, maar het is nog steeds te doen zonder alle hulpmiddelen, zoals ABS en Traction Control. De game kan zich makkelijk in dezelfde categorie zoals Forza Motorsport of Gran Turismo plaatsen als het op realisme aankomt. Project CARS is absoluut realistischer, maar zeker niet voor de mainstream geschikt en dat is F1 2016 weer wel. Als je de F1-bolide in de muur parkeert is het weer een stuk realistischer gemaakt dan in voorgaande delen.

Het handje uit de wagen als iemand je een beuk geeft is een leuke extra en iedere F1-fan gaat het herkennen, maar dit komt tegelijkertijd ietwat geforceerd over. Zeker wanneer jij diegene bent die niet op de juiste plek rijdt op de baan en wordt aangetikt. Zo had ik regelmatig dat ik mezelf zat te vervloeken, omdat ik mezelf nogal onsympathiek vond overkomen richting mijn concullega's op de baan.

Het weersysteem is ook weer helemaal van de partij. Het omslaan van het weer kan de race enorm beïnvloeden, vooral als je de verkeerde banden onder de auto hebt zitten en het net met bakken naar beneden komt. Het weersysteem zat al in de voorgaande delen goed, maar daar is ook in dit deel niet aan getornd.

De ontwikkelaar mag wel wat doen aan de interface van de game. Nu is er al een grote verbetering ten opzichte van voorgaande delen. Dit omdat alle mogelijke aanpassingen nu centraal in én hoek van het scherm staan, alleen had ik nauwelijks tijd om alle menu's door te pluizen tijdens het rijden zelf. Je kunt middels de d-pad op je controller commando's geven om bijvoorbeeld instellingen aan te passen aan je auto.

Safety Car

Diegene die, net zoals ik Formule 1, kijkt, gaan het met mij eens zijn dat er veel en te snel gebruik wordt gemaakt van de Safety Car. Ook in F1 2016 wordt gebruik gemaakt van de Safety Car, maar functioneert het haast beter als in het echt. Je kunt de Safety Car zelfs inzetten bij de Formation Lap, waarbij de game jou automatisch naar de grid rijdt. Het is jammer dat je dit niet zelf mag doen, maar het lijkt me ook iets te lastig om dit perfect te doen. Het is wel leuk om te melden dat je kruisje ingedrukt moet houden bij het starten, wat weer uitdaging geeft bij het wegrijden van de grid.

Je kunt tijdens de race geconfronteerd worden met de virtuele safety car, zoals ook vaak in het echt het geval is. Dit houdt in dat er geen fysieke Safety Car op de baan rondrijdt, maar dat je aan de hand van de borden die langs de kant van het circuit staan wordt ingelicht over een gevaarlijke situatie. Je krijgt dan op een deel van het circuit een maximumsnelheid opgelegd die je niet mag overschrijden.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Dankzij de toevoeging van de carrièremodus is F1 2016 meer dan compleet. Ben je meer naar een serieuzere racegame op zoek, die net even iets meer perfectie biedt dan kun je beter gaan voor Project CARS. F1 2016 is meer gericht op het mainstream-publiek, maar heeft voldoende in huis om een degelijke uitdaging te bieden. Je kunt de game helemaal naar wens aanpassen. Met of zonder hulplijnen, voor iedereen wat wils. Met de carrièremodus laat Codemasters vooral zien dat ze hun fans serieus nemen en dat biedt alleen maar perspectief voor de toekomst van deze serie in de koningsklasse van de autosport.

• Carrièremodus
  • Safety Car
  • Wegrijden van de grid
  • Crashes zien er beter uit
  • Animaties eentonig
  • Interface kan beter
  • Wederom geen co-op splitscreen
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot F1 2016

Formula 1

Codemasters