Review: Batman: The Telltale Series Pc

Geplaatst: 18 augustus 2016 14:00

Tijd voor de nieuwste telg uit de portfolio van Telltale Games, namelijk Batman: The Telltale Series. Dankzij Minecraft: Story Mode is de uitgever van mijn vertrouwen verloren, maar het vooruitzicht om in de huid te kruipen van Bruce Wayne blijkt te aanlokkelijk. Ik bedoel, het is Batman. Wie is er niet dol op Batman? Daarnaast is Catwoman 'n van mijn favoriete personages. Dit geldt ook voor de immer trouwe en zorgzame Alfred Pennyworth. Met andere woorden, ik was er helemaal klaar voor.

Negentig bomvolle minuten

De eerste episode is redelijk kort en barst bijna uit zijn voegen. Op meesterlijke wijze verweeft Telltale Games diverse karakters, intrigerende gesprekken, onderlinge relaties en verhaallijnen met elkaar. Ja, Telltale Games is weer terug! Diverse belangrijke karakters passeren de revue en worden op natuurlijke wijze voorgesteld. Hierdoor heb je niet het gevoel te worden overladen. Het helpt natuurlijk dat je iedereen (waarschijnlijk) al kent. Tevens bevatten de personages veel persoonlijkheid. Alfred is zowel zorgzaam als humorvol en Catwoman / Selina Kyle is zowel verleidelijk als sluw. Deze levendige uitwerking resulteert in intrigerende gesprekken. Ook geef je Batman / Bruce Wayne met jouw antwoorden een eigen kleur. Blijf je afstandelijk of speel je de politieke spelletjes brutaal mee?

Even kort het verhaal. Ik ga proberen niet te veel prijs te geven zodat je straks net zo verrast bent als ik. Na een schermutseling met Catwoman op het dak van Gotham City Hall ben je in het bezit van een harde schijf vol waardevolle informatie. In de Batcave begin je met het ontcijferen van de data. Hiervoor is enig geduld nodig, dus is er voldoende tijd voor een benefietavond, persconferentie en informele afspraak met Harvey Dent en Selina Kyle. Van het 'n komt het ander en je besluit de schijf terug te geven aan diens eigenaar. Op de afgesproken locatie blijk iedereen te zijn vermoord. Tijd om als detective aan de slag te gaan met een vrij bloederige confrontatie als gevolg. In de tussentijd wordt de smetteloze reputatie van de familie Wayne in twijfel gebracht. Het lijken leugens totdat er hardnekkig bewijs opduikt.

Intrigerende gesprekken smaken naar meer

Batman: The Telltale Series bevat een redelijke balans tussen intrigerende gesprekken met moeilijke keuzes en actievolle momenten. De interacties met personages zoals Vicky Vale en Carmine Falcone zijn briljant. Onmiddellijk heb je het gevoel dat jouw gekozen antwoord invloed heeft op de rest van het verhaal. Is Vale te vertrouwen? Schud je Falcone wel of niet de hand? Je kunt geen enkel moment de aandacht laten verslappen. Vervolgens blijkt aan het eind van de episode wat voor impact jouw keuze heeft. Het is heerlijk om gefrustreerd toe te kijken hoe een keuze slechter uitpakt dan je had kunnen voorzien. Aan het eind van de episode heb ik mijzelf voor mijn kop geslagen. Ik had moeten vertrouwen op mijn instinct en niet binnen enkele seconden moeten schatten welk antwoord het gunstigst is. Het is mij alleen niet duidelijk of de keuzes van Bruce Wayne invloed hebben op Batman. Vooralsnog lijkt dit niet het geval.

Naast intrigerende gesprekken vind je in Batman: The Telltale Series de welbekende quick time events. Ook voor de gevechten moet je bij de les blijven. Een fijne vooruitgang ten opzichte van Minecraft: Story Mode. In rap tempo volgen de knoppen elkaar op met enkele combinaties om het moeilijk te maken. Tijdens de gevechten vul je de Ultimate-meter voor een genadeslag. Je zit op het puntje van je stoel en je lijf maakt zelfs een beetje adrenaline aan. Echte puzzelelementen bevat het spel niet en dat is een gemis. Desondanks is de impact van de gevechten niet zo groot, omdat het wordt overschaduwd door de uitstekende gesprekken. In plaats van meer actie hunker je naar meer intriges en politieke spelletjes.

Graven in de Codex en lokale krant

Tot slot wordt de wereld van Batman: The Telltale Series verrijkt met allerlei randzaken zoals de Codex en het verbinden van bewijsstukken. In de Batcave krijg je enkele keren de tijd om in de Codex en plaatselijke krant te spitten. Een aanrader, je krijgt namelijk dankzij de Codex een beter inzicht in de diverse personages. Uiteraard wordt de Codex bijgewerkt naarmate het verhaal vordert. Vervolgens lees je in de krant het laatste nieuws waarin jouw gesprekken en keuzes zijn verwerkt. Hierdoor krijg je het gevoel dat Gotham City leeft. Je lijkt echt invloed te hebben op het verhaal en de burgers van Gotham City. Ook de krant wordt gaandeweg aangevuld en is het lezen waard.

Daarnaast krijgt ook de moordscene een extra dimensie. Op basis van allerlei bewijsstukken probeer je te achterhalen wat er heeft plaatsgevonden. Je stuit op bloedvlekken, kogels en meer. Vervolgens is het de taak om de bewijsstukken met elkaar te verbinden door letterlijk lijntjes aan te leggen. Er is niet veel vrijheid in het combineren van het bewijs, maar toch wordt het geheel naar een hoger niveau getild. Middels hologrammen krijg je een beeld van wat er zich allemaal heeft afgespeeld. Tevens krijg je de kans om gevechten vooruit te plannen. Je scant de omgeving en bepaalt met welke attributen je de vijanden neutraliseert. Even lijkt het een zwaktebod, omdat het de quick time events lijkt te vervangen. Niets is minder waar. Je mag nog steeds in rap tempo op de juiste knoppen rammen.

Het eindoordeel van Dewi Welvaart

Ja, Batman: The Telltale Series heeft mij aangenaam verrast. Het vertrouwen in Telltale Games is volledig herstelt. De eerste episode is met negentig minuten enigszins kort, maar het barst van de kleurrijke karakters, intrigerende gesprekken en lastige keuzes. Het verhaal zit sterk in elkaar en de introducties van de vele personages voelen natuurlijk aan. De gevechten zijn prima, maar worden overschaduwd door de meesterlijke gesprekken. Ook worden er nieuwe aspecten toegevoegd zoals de Ultimate-meter en het verbinden van de bewijsstukken. Wat mij betreft is Telltale Games weer terug. Deze serie is zonder twijfel een aanrader, of je nu fan van Batman bent of niet. Wanneer komt de volgende episode uit?

• Sterk verhaal
  • Kleurrijke personages
  • Intrigerende gesprekken