Review: Zeeslag Xbox One

Geplaatst: 17 augustus 2016 14:00

Het was stil op de oceaan. Te stil. Admiraal B. Otsjunge tuurt met zijn verrekijker over de wateren. Er klopt hier iets niet. Inmiddels zijn ze al hun schepen al kwijt, en stonden alleen zij met het grote slagschip er nog. Waar zit nu toch die vijandelijke onderzeeër? "B5", zegt de admiraal, "probeer maar B5, we kunnen enkel gokken en hopen op geluk." BAROEM! Met een grote knal vuurt het schip een grote raket af. De admiraal doet zijn pet af en veegt het angstzweet van zijn voorhoofd. Alle bemanningsleden kijken gespannen naar het plekje aan de horizon waar de raket verdwijnt. Ineens is er dan een flits van geel, een daverende knal klinkt over de zeevlakte: BAAAMMM! Ze zijn gered.

Battleshit

Vroeger vond ik Zeeslag een leuk spel, een spel dat ik vaak heb gespeeld. Wat ik wel jammer vind, is dat zo'n potje ongelooflijk lang kon duren, vooral wanneer je tegen mensen speelde die excelleren in twijfelen. De simplisme van zeeslag is zowel zijn charme als zijn nadeel. Je kunt het heerlijk ontspannen spelen zonder jezelf in het zweet te denken. Maar echt tactiek en strategie is er amper mee toe te passen. De frustratie en onmacht die je voelt wanneer je tegenstander de ene na de ander toevalstreffer maakt, doet weinig goeds voor je bloeddruk. Nu is de game in digitale gamevorm op de markt verschenen. Hasbro is al een tijdje bezig met zijn spellen digitaal uit te brengen, zoals ook met Monopoly en Risk het geval is. En ook al is het succes hierin wisselend, potentie zit er genoeg. Is dit echter ook het geval met Zeeslag?

Diepe wateren?

De film is in ieder geval bijzonder slecht, en mensen die hier anders over denken: jij hebt geen smaak, en ik wel. Ik was erg benieuwd naar de game van Zeeslag en vooral over wat ze hier nu mee van plan waren. Je zou er namelijk makkelijk een soort van Command&Conquer stijl verhaalvertelling aan kunnen toevoegen, voorzien van settings zoals lava of in de ruimte, allemaal met het basisidee van Zeeslag qua gameplay. Gezien dat dit een digitale release is die ook niet al teveel kost, leek mij dit al sterk. Zoiets vooruitstrevend moet je ook niet verwachten van Zeeslag op de Xbox One. Daarentegen verwacht je simpelweg beurt na beurt een coördinaat aanwijzen gelukkig ook niet.

Drijfveer

De gameversie van Zeeslag blijft vrij simpel, maar toch is er redelijk wat veranderd ten opzichte van de originele bordspelversie. Je krijgt per beurt drie witte en drie rode "punten". Met een witte kun je op een coördinaat kijken, en met een rode knal je een raket neer op een coördinaat. Ieder schip dat je in je vloot hebt drijven heeft zijn eigen krachten, waar je ook deze punten in kunt stoppen. Zo kan je grote vliegdekschip voor vier punten een straaljager erop uit sturen die een hele rij coördinaten kan checken. Een ander schip kan voor vijf punten een mijn droppen die gelijk 9 coördinaten kan opblazen bij een hit. Dit maakt het gehele zeeslag-spel aanzienlijk leuker en vlotter.

Zeemodi

Gelukkig zijn ze zo slim geweest om meerdere gamemodi te geven, en je niet enkel op te zadelen met klassieke potjes zeeslag, al is die keuze er wel. Je wordt niet gelijk in het diepe gegooid, maar kan eerst een reeks tutorials doen, welke fijn zijn met de nieuwe spel elementen. Er is een singleplayer campaign die vrij rudimentair is, maar wel leuk afwisselt in wat de criteria en vijanden zijn van het potje zeeslag. Zo begin je met vriendschappelijke potjes tegen veteranen, ga je daarna schieten op piraten en uiteindelijk moet je een lading orcs op de bodem zien te krijgen. Uiteraard kun je een potje multiplayer lokaal alsook online spelen, en kun je allerlei skins unlocken voor je vloot, plus extra vloten vrijspelen met andere verdeling van krachten.

Al met al is Zeeslag geen domper. Er had makkelijk meer mee kunnen worden gedaan, maar de vraag is of het dan wel qua productiekosten iets terugverdiend. De game is echt zeeslag, maar dan met een hoop leuke toevoegingen waardoor het veel afwisselender en leuker is dan ik had verwacht. Het is en blijft natuurlijk wel gewoon erg zeeslaggerig qua spel, maar dan wel wat boeiender dan verwacht.

• Leuke gameplay toevoegingen
  • Singleplayer campaign tegen piraten en orcs
  • Blijft simpelweg zeeslag