Review: Grow Up PlayStation 4

Flora, fauna, en robotjes die uit zichzelf bewegen. Het klinkt een beetje als de premise van Pixar's Wall-E, maar daar heb ik het in dit geval niet over. Ik heb het natuurlijk over Ubisoft's Grow Up, opvolger van het in 2015 verschenen Grow Home. Ik moet toegeven, de game valt niet helemaal binnen mijn straatje, maar al snel raakte ik gehecht aan de stille protagonist, Bud. Grappig, want meestal hecht ik niet zoveel waarde aan de hoofdrolspeler. Dit keer dus wel. Waarom dat is kan je hieronder natuurlijk lezen.

Mechanische groene vingers

In Grow Up hebben we de controle over de Botanical Utilty Droid, BUD voor intimi. Na het redden van de thuisplaneet in Grow Home gaat het dit keer faliekant mis met BUD's partner/ schip M.O.M. Na een dramatische crash zijn M.O.M.'s wrakstukken over een onbekende wereld verspreid. In totaal zijn er negen stukken te vinden op een variatie van plaatsen. Zo vind je er én op drieduizend meter hoogte, terwijl een ander stuk te vinden is in een inactieve vulkaan.

BUD staat er echter niet alleen voor in zijn zoektocht naar de onderdelen. Hij wordt namelijk bijgestaan door de ietwat bijdehante POD. POD is een soort zweefhelikoptertje die je bruikbare tips geeft en de wrakstukken optakelt wanneer deze gevonden zijn. Om de eerdergenoemde plaatsen te bereiken, kan BUD gebruik maken van de diverse flora op de planeet. Wanneer je met de L2- of R2-knop een plant vastpakt, kan je deze scannen. Nadat deze is gescand, vind je deze terug in je rugtas en kan je de plant overal neerkwakken. Ik kan je vertellen dat dat zeer handig is, aangezien het niet slechts madeliefjes zijn. De én schiet je namelijk meters hoog de lucht in, de ander creëert een heuse windstroom.

Een robot met persoonlijkheid

Hoewel BUD nooit daadwerkelijk een woord rept, is het robotje toch zeer aandoenlijk. Met meerdere bliepjes hier en daar krijgt de robot een persoonlijkheid en begin je hem echt te waarderen. Ook POD heeft op momenten leuke opmerkingen, maar deze bot blijft me niet zo bij als BUD. Bij aanvang van het spel ben je nog redelijk zwak. Je beschikt over slechts én batterij en kan enkel gebruik maken van je dunne robotarmpjes om te klimmen. Naarmate je verder komt, speel je meerdere abilities vrij. Ik kan je vertellen dat deze abilities Grow Up een stuk leuker maken. Je kunt op een gegeven moment namelijk naar hartenlust zweven, rollen en jetpackeren.

Toch wist BUD mij menigmaal mateloos te irriteren. BUD beweegt als een Saints Row-personage dat geschept is door een auto. Je bent een soort rag doll en dat doet, naar mijn mening, de besturing niet veel goeds. Wanneer je op een bloem probeert te stappen, glijd je alle kanten op en dat kan redelijk frustreren (vooral als je op tweeduizend meter hoog zit). Ik vond de game dan ook bij aanvang helemaal niets, maar al snel wende alles een beetje en verkreeg ik wat abilities. Toen ik de PlayStation uitzette, had ik stiekem alweer zin om te spelen en dat heb ik toch niet vaak.

Verzamelen en verkleedpartijtjes

De game zelf is behoorlijk snel uitgespeeld. In zoén zes uurtjes heb je alles wel gezien, maar er is altijd nog meer te doen. Zo kan je op jacht gaan naar de 150 kristallen, alle 24 floratypes, en zoeken naar speciale personages/ wezens. Daarbij zijn er ook nog eens veertig uitdagingen die voltooid kunnen worden. In deze uitdagingen dien je een parcours te volbrengen binnen een bepaalde tijd. Hier helpen vooral de nieuwe abilities bij, aangezien je aan het begin veel te langzaam door de wereld navigeert.

Ikzelf kan veel plezier halen uit het verzamelen. Het is dan ook leuk om te zien dat het verzamelen in Grow Up daadwerkelijk nut heeft. Het bijeenrapen van de kristallen zorgt bijvoorbeeld voor upgrades voor je abilities. Zo krijg je al snel een tweede batterij en is je jetpack krachtiger. De challenges vind ik wat minder. Dit komt voornamelijk door de glibberige besturing. De beloningen zijn echter wel zeer leuk. Zo zijn er behoorlijk wat skins vrij te spelen die daadwerkelijk alles aan BUD veranderen. Niet alleen het uiterlijk is anders, maar ook bijvoorbeeld de glider en zelfs de naam verschilt per skin. Daarbij krijg je ook nog eens perks die je bijvoorbeeld sneller maken.

Ik ben aangenaam verrast door Grow Up. Het is vooral even wennen, want toen ik net begon vond ik het helemaal niets. Na een uurtje zag ik echter de charme en haalde ik zeker veel plezier uit de game. Grow Up gaat echter niet bijzonder lang mee en na zes uurtjes ben je echt wel door het magere verhaal heen. De gameplay is leuk en vooral anders. Het gebruik maken van de flora is super en vooral de Star Plants zijn erg cool (deze bonenstaken reiken duizenden meters hoog). Toch is het jammer dat de besturing van BUD zo glibberig is. Het lijkt net alsof hij constant is ingeolied en dat gaat de gameplay toch wel ten koste. Desalniettemin is Grow Up een vermakelijke game die eens wat anders weet te bieden dan het gebruikelijke stramien.

• BUD is geweldig
  • Origineel concept
  • Klimmen naar grote hoogtes is belonend