Review: Star Ocean: Integrity & Faithlessness PlayStation 4

De Star Ocean-serie heeft alweer een tijdje stil gelegen. Met de eerste drie games maakte Square Enix een goede start, maar na Star Ocean:Till the End of Time is de serie op een laag pitje komen te staan. Het laatste deel dat tussendoor verscheen wist hier ook geen verandering in te brengen. Het feit dat de Star Ocean-serie veelal vergeleken wordt met de succesvolle JRPG-serie van Bandai Namco maakt het er niet gemakkelijker op. Of deeltje vijf, welke verscheen onder de naam Star Ocean: Integrity and Faithlessness, opnieuw de spotlight heeft weten te vinden, lees je in deze review.

Mix van genres

Bij ieder Star Ocean-deel is het altijd nog maar de vraag of de game meer neigt naar een Fantasy setting of toch naar Science Fiction. Star Ocean: Integrity and Faithlessness weet echter een goede mix van beide genres neer te zetten. De game is voor zowel Fantasy- als Sci-fi fans erg aantrekkelijk. Het is echter jammer dat het verhaal aan de magere kant is. De game bevat een vrij standaard verhaal met weinig verrassingen. Wanneer je al meerdere JRPG-games achter de rug hebt, merk je pas werkelijk hoe clich' het verhaal is. Ik noem geen namen, maar het verhaal lijkt een slechtere versie van een bepaalde game waarbij je aan het begin een mysterieus meisje vindt die leidt aan geheugenverlies. Ondanks het magere verhaal loopt de game wel lekker door, waardoor je niet verveeld raakt. Het Real-time combatsysteem draagt hier ook zeker een steentje aan bij. Doordat de gevechten direct worden ingeladen, heb je geen last van laadtijden en kan je zonder enig oponthoud doorlopen naar de andere kant van de map.

Het combatsysteem zelf kun je afwisselen door gebruik te maken van verschillende skills of karakters. Tijdens battles kan je switchen tussen karakters, die elk weer hun eigen unieke aanvallen hebben. Je kunt daarbij kiezen voor een simpele aanval of een zwaardere aanval met meer attack power. Daarnaast kun je met elk karakter een speciale aanval loslaten door middel van de Infinite Reserve Rush, welke sterker wordt naarmate de rush balk aan de rechterzijde opvult. Aangezien je natuurlijk niet alle karakters tegelijkertijd kunt besturen, kan je elk karakter een aantal rollen toespelen. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen uit Healer, Attacker of Defender. Elk van deze rollen kun je ook weer levelen om zo je karakters nog behendiger te maken. Naast het standaard levelsysteem moet je dus niet vergeten om zo nu en dan ook je skills en rollen te upgraden. Mochten de standaard battles toch te makkelijk zijn, dan kan je altijd nog zoeken naar een soort zwartgat. Deze transporteert je naar een andere dimensie, genaamd: Castle of Oblivion. Hier krijg je verschillende gevechten achter elkaar die steeds moeilijker worden. Eigenlijk is het een soort survival-mode. Wanneer je deze overleefd, wacht er aan het einde een kistje op je.

Meer dan verhaal

Gelukkig bestaat de game niet enkel uit verhaal en kunnen we ons ook vermaken met een aantal onmisbare toevoegingen. Er bestaat natuurlijk geen RPG-game zonder een lading sidequests. Star Ocean: Integrity and Faithlessness bevat zeker genoeg sidequests om de tijd door te brengen. Daarnaast kun je een leuk plakboek met specialties verzamelen. Deze specialties krijg je voornamelijk door het succesvol uitvoeren van een sidequest en zorgen er voor dat je onder andere kistjes, vispunten, oogstpunten en vijanden kunt zien op de map. Ook bestaan er specialties die het mogelijk maken om betere items van vijanden te krijgen, verschillende items te creëren of equipment te synchroniseren. Het is wel aan te raden om deze specialties vroeg in de game te halen, want voor je het weet ben je door het verhaal heen. Het nadeel hiervan is echter wel dat de game geen Fast Travel bevat, althans deze krijg je pas aan het einde van de game, je moet dus wel flink wat kilometers afleggen om sidequests te kunnen voltooien. Gelukkig is de world map lang niet zo groot zoals in de meeste RPG's. Nu we het toch hebben over de world map, ook hier mist Star Ocean: Integrity and Faithlessness een belangrijk element. De game heeft namelijk geen world map. De enige map die je te zien krijgt, is de map waar je op dat moment bent. Niet bepaald handig, en al helemaal niet als je op zoek bent naar die ene dungeon.

Het eindoordeel van Michelle Plantinga

Ondanks dat Star Ocean: Integrity and Faithlessness de plank op een aantal punten flink misslaat, bevat de game een lekkere doorlopende gameplay. Daarbij hebben de makers een mooie tijd uitgekozen om de game uit te brengen. Rond deze periode is er weinig concurrentie en slaat de verveling bij veel gamers toe. Persoonlijk denk ik dat Star Ocean: Integrity and Faithlessness het niet had overleeft wanneer deze tegelijkertijd uit zou komen met een game uit de Tales of-serie. Toch ziet het er naar uit dat de gameserie langzaamaan weer een nieuw leven krijgt. Met flink wat extra aandacht wordt het volgende deel misschien wel weer net zo tof als de eerste paar delen.

Aardig
  • Specialties
  • Real-time action battles