Review: INSIDE Pc

Geplaatst: 14 juli 2016 14:00
Aangepast: 15 juli 2018 15:31

Ondanks het grote succes van LIMBO hebben we de afgelopen jaren weinig gehoord van Playdead, de makers van het populaire 2D-avontuur. Het is dan ook geen verrassing dat de Deense indie-ontwikkelaar met een nieuwe versie van LIMBO komt. Met INSIDE hebben ze er weer een pareltje bij! Zoals vanouds draait het in deze game om het overleven in een vreemde omgeving. Je bestuurt een klein jongetje die zich een weg baant door dichte bossen, vijandelijk omgevingen, en moderne kantoorgebouwen. Met een aanschafprijs van 19,99 euro is de game goed geprijsd, maar is de game ook goed gemaakt?

Never change a winning team

Het verhaal begint in een bos, waar je met het welbekende poppetje begint aan het avontuur. Door het verplaatsen van objecten klim je over hoge schuttingen of spring je naar een hogere verdieping. De indruk van het eerste level is vooral duister; met de enge gemaskerde mannen en hun trouwe viervoeters wil je niks te maken hebben. Door het uitschakelen van zogenaamde 'orbs' verzamel je achievements. Naarmate het spel vordert, veranderen de levels qua omgeving. Na het bos volgt een platteland-achtige omgeving die wordt opgevolgd door een industrieterrein. Hoe verder je komt, hoe zakelijker de omgeving wordt.

Het fijne aan Inside is dat je ongestoord door kunt spelen, ongeacht de hoeveelheid sterfgevallen. Ook het opslaan en laden is erg makkelijk. De game draait niet om een bepaalde high-score, maar om de totale beleving van de sombere wereld. In tegenstelling tot het vorige deel is het niet precies duidelijk waarom het kind vlucht. In LIMBO gingen we op zoek naar een verdwenen zusje, maar hier was het voor mij niet duidelijk dat we een zoektocht startten naar een vermist familielid. Het einde maakt het niet veel duidelijker. De enige tegenvaller is dat de game betreft verhaal en omgeving veel op LIMBO lijkt. Dit is alleen een veel nieuwere uitvoering. Er is natuurlijk genoeg aanleiding om LIMBO nieuw leven in te blazen, maar toch is het jammer dat Playdead niet nóg meer innovatie erin heeft gestopt.

Fascinerende levels en mogelijkheden

Naast het rennen door een verwilderde wereld is er nog veel meer mogelijk! Zo kun je een onderzeeër besturen en je reis vervolgen onder het wateroppervlak. Een spannende toevoeging is een zwemmende vijand die je moet zien te ontwijken. Als je gepakt wordt, trekt het enge wezen je mee de diepte in. Door slim te handelen is het mogelijk te ontsnappen aan deze figuren, mits je snel genoeg zwemt!

à‰én van de leukste features is de hersenpan. Met deze hoed is het mogelijk levenloze poppen te gebruiken om verder te komen in een level. Als je eenmaal goed vastzit in het hoofddeksel, lopen de poppen dezelfde kant op als jij. Het kind gaat echter nergens heen, aangezien je stevig bevestigd zit aan de hersenpan. Daarentegen kunnen de poppen in de voor- en achtergrond dingen verplaatsen of optillen zodat jij verder kunt in het level. Deze functie wordt bijvoorbeeld ook gebruikt in Kirby: Planet Robobot. Het is een zeer leuke toevoeging, want je moet goed puzzelen om verder te komen.

Ondanks deze leuke levels zijn er genoeg mensen die deze games geen warm hart toedragen. Volgens sommige gamers is het spel onlogisch en doelloos. Volgens critici laat het einde veel te wensen over, maar alle onduidelijkheden in deze game maken het juist zo begrijpelijk! Het jongetje symboliseert een andersdenkend individu, die zich vrij wil bewegen van de vaste samenleving. De vijanden proberen je te stoppen, maar door wat sluw- en snelheid ontsnap je aan de greep van de gemeenschap. Met dit in het achterhoofd is het einde een stuk logischer. Uiteraard ga ik hier niet vertellen wat het einde precies inhoudt. Dit is namelijk veel leuker om zelf te ontdekken!

Het eindoordeel van Hannah van Geffen

Playdead heeft een uitstekende game afgeleverd. Ondanks de gelijkenis met zijn voorganger heeft INSIDE een frisse uitstraling. De mooie graphics, in combinatie met de makkelijke besturing zorgen voor een drang om het spel volledig uit te spelen. Er is zelfs een alternatief einde welke beschikbaar wordt na het verzamelen van alle 'orbs'. INSIDE biedt tevens de kans goed na te denken over de wereld waarin we leven. Anders zijn is helemaal niet erg, het zorgt juist voor innovatie en creativiteit! INSIDE is hier z'lf het bewijs van. Hopelijk duurt het niet w'r zeven jaar voordat er een vervolg op de markt komt, want ik kan niet wachten op nog zoén fascinerend avontuur!

• Fascinerend symbolisme
  • Mooie graphics
  • Luguber verhaal