Review: LEGO Star Wars: The Force Awakens PlayStation 4

Geplaatst: 12 juli 2016 10:00

Als ik ergens niet tegen kan, dan is het wel geldmelkerij. Het staat me dan ook totaal niet aan dat TT Games de LEGO-franchise als een soort cashcow aan de uiers staat te trekken. In mijn vorige review van LEGO Marvel's Avengers, ben ik niet bepaald mild geweest. De serie is al een geruime tijd toe aan wat innovatie. Nu presenteert TT Games de nieuwste telg in de uitmelkserie; Lego Star Wars: The Force Awakens. Een game die is gebaseerd op de gelijknamige film en daarbij ook exact hetzelfde verhaal volgt. Hoor jij de alarmbellen al rinkelen? Ik ook. Maar kom niet te snel tot een oordeel, de uitkomst kan namelijk best verrassen.

Everything is so awesome

Een LEGO-game heeft anno 2016 geen uitleg meer nodig. Om de zoveel maanden poept TT Games een versie uit en veelal is het meer van hetzelfde. Dit is enigszins van toepassing op The Force Awakens. Het concept blijft hetzelfde, want je loopt nog altijd met LEGO-mannetjes door een universum die op het doosje staat en lost verschillende puzzels op door het bouwen van objecten. Daarbij kunnen medespelers zonder gedoe een game betreden en net zo makkelijk weer verlaten. The Force Awakens wijkt echter ietwat af van het standaard stramien. De game ziet er knispervers uit en het geluid is top (iets waar ik in Marvel's Avengers niet over te spreken was). Hoewel het nog altijd audioclips zijn, lijkt het alsof het geluid er beter in is gemixt. Hierdoor stoor ik mij minder erg aan het feit dat LEGO daadwerkelijk praat (hoewel ik de doofstomme poppetjes nog altijd beter vind). Ook de gameplay was aan een goede opfrisbeurt toe. Ja, je leest het goed; ik gebruik het woord 'was'.

Waar ik de gameplay in vorige games al snel repetitief vond, heb ik in dit deel echt genoten. Het kan zijn dat ik door mijn Star Wars-bril kijk, maar er zijn sowieso nieuwe aspecten toegevoegd. Zo heb je nu de blastergevechten. Deze gevechten komen in veel gevallen eens per level voor en veranderen de gameplay volledig. Soms kom je op stukken waar er barrières zijn geplaatst, vervolgens moet je dekking zoeken en word je in een third person-perspectief gezogen. Je hoort het goed, deze LEGO-game transformeert tijdens het spelen daadwerkelijk in een shooter. Tevens keren de spacebattles uit vorige games weer terug waardoor je met grote snelheden door het universum schokt om TIE Fighters kapot te knallen. De voertuigen zijn snel en bieden echt een heel ander soort gameplay. Ook ben jij niet langer de enige die kan bouwen. De tegenstanders zijn vanaf heden namelijk ook in staat om wapenarsenaal te bouwen om tegen je te gebruiken.

De wereld aan je voeten

De gameplay is dus positief veranderd. In totaal beslaat de verhaalmodus van The Force Awakens uit tien hoofdstukken en acht zijmissies. De fun begint, voor mij althans, pas na het uitspelen. Na het zien van de credits krijg je namelijk in de hub toegang tot de vrij spelen-modus. Deze modus geeft jou toegang tot alle personages in zowel de hub-werelden en diverse levels. Het vrij spelen is echt de moeite waard aangezien je nieuwe gebieden kunt betreden en leuke verwijzingen naar de films te zien krijgt. Zoals gewoonlijk draait het ook in deze LEGO-game om het verzamelen. Geloof me, er is meer dan genoeg te verzamelen. Zo zijn er (250) gouden blokjes, achttien rode blokjes, 35 karbonietstenen, 85 voertuigen en meer dan tweehonderd personages te verzamelen. Genoeg te doen dus!

Een groot deel van eerdergenoemde verzamelobjecten zijn te vinden in de tien levels en acht extra levels, want ook deze zijn weer aanwezig. In deze levels speel je een zijlijn of herleef je het verleden. Het merendeel van de verzamelobjecten is echter te vinden in én van de diverse hub-werelden die ter beschikking worden gesteld. Zo kan je vrij rondwandelen op de Starkiller Base, Millenium Falcon en Jakku. Deze hubs zijn een verademing en zeker een verbetering op eerdere LEGO-games. Er zijn tal van opdrachten en iedere opdracht kan weer anders verlopen. Daarbij is het goed merkbaar dat de personages die je koopt en vrijspeelt, rondwandelen in de wereld. Stormtroopers krijgen het regelmatig met anderen aan de stok en de opmerkingen die heen en weer worden geslingerd zijn hilarisch (fact: Stormtroopers schieten nauwkeuriger met de ogen dicht).

LEGO Star Wars: The Force Awakens tilt het huidige niveau van LEGO-games daadwerkelijk naar een hoger level. De game is oogverblindend mooi en de gameplay is in de positieve zin op de schop genomen. Het toevoegen van de blastergevechten is een gouden zet geweest en ook de hub-werelden geven deze game een goed zetje in de rug. Er is lekker veel te doen en de herhaling is vooralsnog niet toegeslagen. De basis van eerdere games stond als een LEGO-huis, maar dit is een LEGO-game zoals ik ze in mijn hoofd heb. Mocht jij een LEGO- of Star Wars-fan zijn, dan is de vraag niet of, maar wanneer je deze game gaat halen!

• Vernieuwing!
  • De hub-wereld leeft
  • Audio is goed gemixt