Review: Tour de France 2016 PlayStation 4

Geplaatst: 28 juni 2016 16:00

Zet je wielerpetje maar op en pak de gelletjes uit de kast, de Tour de France komt er namelijk aan! Geen groot sportevenement is compleet zonder eigen game. De Tour de France kan dan uiteraard niet uitblijven en komt daarom met zijn eigen digitale versie; Le Tour de France 2016. Of deze wielerervaring net zo afzien is als het beklimmen van een steile berg, is nog maar de vraag. Ik heb in ieder geval mijn broekje met zeem aangetrokken voor een lange zit vol zadelpijn en schaafwonden.

Wielrennen is afzien

In de wielersport draait het niet om het mooiste koppie in het peloton of het gespierde lichaam van die ene renner. Nee nee, in de wielersport gaat het om afzien. Le Tour de France 2016 weet dit concept uitstekend te omarmen, maar helaas niet op de manier dat het moet. Ja, het is afzien in de game, maar dat is vooral omdat de etappes (net zoals het echte werk) onwijs lang zijn. Veel is er niet te doen. Het gaat vooral om veel denkwerk en gebruik maken van kansjes die op je weg komen. De besturing is niet bijster ingewikkeld. Met de rechter trigger bepaal je de snelheid, met de linker trigger kan je afremmen en met de x-knop kan je demarreren (aanvallen). Verder kan je met vierkantje in het wiel hangen van een ander, met cirkel je eigen ploeggenoten opdrachten geven en met driehoekje een gelletje naar binnen werken.

De besturing is dus vrij rechttoe rechtaan. Dat is allemaal prima, maar veel valt er dan ook niet te beleven. Zeventig procent van de rit hang je in het wiel van een ander of fast forward je de rit. Dat betekent dus dat je regelmatig tijd hebt om een broodje te eten en hersenloos naar het scherm kan staren. Ook fijn, maar dat is niet de bedoeling natuurlijk. Tevens zijn niet alle renners gelicenseerd. Zo zit er bij de Sky-ploeg ene C. Vroox, maar god moge weten wie dat is. Daarbij levert de presentatie niet de verlossing waar ik wanhopig naar zoek. De omgevingen zijn saai en ook het publiek zit in een soort vicieuze cirkel waarbij ze constant dezelfde animatie herhalen. Daarbij is het toffe van wielrennen kijken, dat er regelmatig wat te vertellen valt over de omgeving en updates omtrent andere renners. Dat ga je in Le Tour de France 2016 helaas niet vinden. Zo nu en dan krijg je wat commentaar dat je moet versnellen of op je energie moet letten, maar daar houdt het dan ook echt mee op. Een gemiste kans al zeg ik het zelf, want een beetje goed commentaar weet de aandacht zeker beter vast te houden.

Met een bloedgang de berg af

Als je in deze game enkel de Tour de France kon spelen, zou de lol er zeer snel vanaf gaan. Gelukkig heeft de game dan ook een aantal andere modi die uiteindelijk een stuk interessanter zijn en meer leven in brouwerij brengen. Naast de tour van 2016, kun je onder andere ook de tour van 2015, de Tryptique Tour en het Circuit des Grimpeurs uitrijden. Tevens kan je een eigen Pro Team aanmaken en daarmee strijden om serieus prijzengeld. Mocht de hele tour uitrijden iets teveel van het goede zijn, dan kun je er ook voor kiezen om je eigen tour samen te stellen. Heb je geen zin in die lange etappes en heb je vooral het verlangen om te klimmen, dan kan dat gewoon.

De leukste modus komt echter in de vorm van de uitdagingen-modus. Hoewel deze modus uitdagingen heet, is deze uitdaging overigens ver te zoeken. In dit onderdeel krijg je vijftien afdalingen voorgeschoteld en is het aan jou om het er heelhuids van af te brengen. Dat is echter niet al te moeilijk aangezien je een bocht à  la Need for Speed (lekker langs de railing schuiven) kan doorscheuren. Je moet het wel heel bont maken om tot stilstand te komen. Iedere modus beschikt over een online-, local coop samenspel- en local versus-optie. Het is dan ook extra leuk om een verpletterende tijd neer te zetten en je tegenstander door het stof te zien kruipen. De uitdaging voor solo-spelers ligt hem in het behalen van medailles. Iedere tijd staat gelijk aan een bronzen, zilveren of gouden medaille. Het competitieve mannetje in mij kwam in deze modus helemaal los en dat is ook weleens leuk voor de verandering.

Het klinkt misschien lullig, maar ik raad aan om Le Tour de France 2016 lekker te laten liggen totdat deze heel erg goedkoop in de budgetbak ligt. De game is enkel leuk voor echte wielerfans en zelfs dan slaat de verveling aardig snel toe. Het is wel leuk om met of tegen elkaar te strijden op de nagemaakt etappes en afdalingen. De presentatie is echter ver ondermaats en de gameplay is te summier om je aan de buis gekluisterd te houden. De echte Tour de France slokt al genoeg tijd op, investeer daarom niet al te veel tijd in deze game. Er zijn namelijk veel en veel betere games op de markt.

Teleurstellend
  • Uitdagingen zijn enigszins leuk
  • Local Coop maakt de game niet zo eenzaam