Review: Fire Emblem Fates: Birthright Nintendo 3DS

Geplaatst: 26 mei 2016 19:00

Ik zeg al weken tegen mijn vrienden dat ik niet kan wachten tot ik aan de slag kan met Fire Emblem Fates: Birthright. Aangezien ik geteisterd ben door de prachtige trailers, Azura's beeldschone lied, en mijn vrienden uit Amerika, ben ik erg benieuwd geworden naar hoe het spel speelt. Ik ben namelijk niet zo goed in keuzes maken wanneer ik games aan het spelen ben. Gehecht raken aan personages is een andere fout van mij als het gaat om gaming. Wat is er dan ook beter om een game te gaan spelen zoals Fire Emblem Fates? Het hele spel draait om het maken van keuzes die kunnen leiden tot het overleven of sterven van je manschappen. Natuurlijk is dit van toepassing op de hele serie, maar Fire Emblem Fates steekt er toch even boven uit. Voordat je gaat beginnen aan de game moet je namelijk al een keuze maken. Deze keuze staat centraal in Fire Emblem Fates. Kies je voor je bloedverwanten of je adoptie familie? Uiteindelijk heb ik dus gekozen om eerst Birthright te bekijken. Enfin, het is tijd om de keuzes te maken.

Aanvallen in paren

De eerste zes hoofdstukken uit het verhaal lichten de speler in over de geschiedenis van de avatar en hoe men de game dient te spelen. Fire Emblem staat er om bekend dat het een tactische RPG voorzien van een turn-based-vechtsysteem is. Groene wapens (zoals de boog en de bijl), zijn beter dan blauwe wapens (zoals speren en verborgen wapens) en blauwe wapens zijn op hun beurt weer beter dan rode wapens (zoals het zwaard en magie). Dat was het echter niet, rode wapens zijn weer beter dan groene wapens. Dit is de basis van de serie, maar is keer wel anders dan in de voorgaande games, waar slechts de eerste van de vermelde wapens in de driehoek zaten.

Om de gevechten makkelijker te maken, kan je gebruik maken van de Attack Stance en de Guard Stance. Voor de Attack Stance zet je twee karakters naast elkaar in het slagveld-raster en is het mogelijk om bonus aanvallen te krijgen. Zeer handig wanneer de tegenstander niet in een klap dood wil, zelfs niet met je sterkste unit. Guard Stance helpt om je units in leven te houden. Door schilden op te bouwen, krijg je kansen om aanvallen te ontwijken en te blokken. Op een kritieke momenten is dat zeker niet mis. Veel van mijn units hebben hun gevechten ter nauwe nood overleefd dankzij de Guard Stance.

Helaas vergeet ik soms om de aanvalsvoorspelling te bekijken en verlies ik toch een van mijn units door een stomme fout. In de gaten houden hoeveel schade je personage neemt en aanricht, en hoe groot de kans is dat je gaat missen is toch wel belangrijk. Heeft het wapen dat je voor ogen had niet genoeg kracht, dan kan je een ander wapen kiezen. Wapens hebben geen beperkte bruikbaarheid meer. Kijken wanneer je zwaard op het punt staat om er de brui aan te geven is dus niet meer nodig. Dat is fijn voor de portemonnee en zorgt ervoor dat je zorgeloos kunt vechten. Dit is overigens niet van toepassing op de staffen die de helers gebruiken. Die breken wel na een aantal beurten, let daar dus goed op.

Verdorie, niet weer

Fire Emblem Fates is voorzien van drie moeilijkheidsgraden, dit zijn welteverstaan: normaal, hard en lunatic. In deze moeilijkheidsgradaties kan je weer kiezen tussen Phoenix (waarbij je units, alleen in normaal, de volgende beurt terugkomen), Casual (waarin je personages na het gevechtsscenario terug komen) en Classic (waar verlies ook werkelijk dood betekend). Voor Birthright heb ik gekozen om Classic Hard te doen. En dat valt behoorlijk zwaar op de schouders van een beginneling.

Gelukkig heb je de mogelijkheden om er voor te zorgen dat je troepen op peil blijven. In Birthright kan je namelijk extra gevechten uitvechten door middel van de scout missies. Deze missies kunnen af en toe net zo lastig zijn als de normale gevechten en leveren aardig wat ervaringspunten op. De gevechten buiten de verhaallijn om worden wel erg eentonig op gegeven moment. Iedere keer krijg je dezelfde slappe tegenstanders voorgeschoteld. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze zo slap zijn omdat ik te sterk ben geworden door die eerdergenoemde missies. Enfin, aan ervaringspunten en goud hangt er geen limiet. Daarbij kan je de units veel sterker maken door ze naar level twintig te tillen alvorens je ze promoveert naar een hogere klasse.

Als je zoveel gevechten aangaat, gaat er wel een keer wat mis. Regelmatig is het zo dat ik bij het laatste gevecht van een scenario ben en door een critical hit een personage verlies. Dan is het echt vloeken geblazen. Ik weet dat er weinig aan te doen is, maar het blijft moeilijk te behappen dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Dan maar weer opnieuw beginnen aan het scenario en dit keer wel opletten waar ik mijn personages plaats.

Welke koppels? Keuzes, keuzes

Ook dit keer is er weer volop gebruik te maken van het support-systeem in Fire Emblem. Behalve emotionele gesprekken met je familie, leer je zo ook je bondgenoten beter kennen. De meest hilarische en grappige trekjes komen tijdens deze gesprekken tevoorschijn. Zo kan Setsuna niet koken, is huishoudster Felicia een ramp met alle huishoudelijke dingen, wordt ninja Kaze bewonderd en achtervolgd door de dames en voorspelt voorspeller Orochi een aantal kleine rampen voor de mensen met wie ze een gesprek begint. Relaties opbouwen tussen de personages is zeer belangrijk aangezien de units elkaar beter steunen naarmate ze beter bevriend zijn. Relaties worden op het slagveld opgebouwd door gebruik te maken van de Attack Stance en Guard Stance. En ik kan verstellen, aan gevechten is er geen gebrek in Birthright.

Met genoeg support schieten de huwelijken uit de grond en daarmee gaan eindeloze dialogen gepaard. De personages die voortkomen uit die huwelijken zijn het echter zeker waard. De eigenschappen van de kinderen worden bepaald door hun vader, dit is dus het omgekeerde van wat er gebeurd in Fire Emblem: Awakening. Deze personages hebben over het algemeen betere stats en krijgen een eigenschap van hun ouders mee. Best handig als je niet weer wil grinden voor die ene eigenschap die je nodig hebt. Het draait dus weer om keuzes maken. Over personages gesproken, Fire Emblem Fates maakt gebruik van amiibo. Ik weet het, weer de amiibo, maar de functies zijn zeker het bekijken waard. De Fire Emblem-figuren, Marth, Ike, Lucina en Robin zijn te gebruiken in dit spel en zelfs speelbaar. Door de gekozen amiibo in My Castle drie keer te gebruiken en ze daarna te verslaan in hun bijbehorende scenario kan je ze inlijven in je leger. Daarna kan je de amiibo weer gebruiken en werken ze in je winkels. Als je geluk hebt zijn ze in de wapenwinkel en kan je een zwakkere versie van hun wapen aanschaffen. Dat is zeker een leuk extraatje.

Het eindoordeel van Ciska Dockhorn

Als ik een hoed op had, zou ik deze voor Intelligence Systems afnemen. Fire Emblem Fates: Birthright is een spel om voor te gaan zitten en lekker van te genieten. Hoewel het mijn eerste deel van de Fire Emblem-serie is, smaakt het echt naar meer. Birthright is een perfect spel om mee te starten en je te laten wennen aan de stijl van de serie. Aangezien ik de ene kant van het verhaal heb doorgespit, ben ik toch benieuwd naar de kant van Nohr. Ik ga nu dus overlopen naar de andere kant. Er is een grote kans dat mijn 3DS binnenkort het raam uitvliegt als ik weer een unit verlies, maar dat mag de pret niet drukken.

• Prachtig en boeiend verhaal
  • Leuke personages
  • 2D-speelbord