Review: King's Quest - Episode 3: Once Upon a Climb PlayStation 4

Telkens wanneer ik denk: H', wordt het niet eens tijd voor een nieuwe episode van King's Quest, is daar plots een nieuwe episode. In episode 1: A Knight to Remember zien we een piepjonge Graham die maar wat graag ridder wil worden. In episode 2: Rubble Without a Cause is Graham wel koning, maar moet de held op sokken in zijn rol groeien. Nu is Graham in episode 3: Once Upon a Climb een gespierde koning die zijn zaakjes goed op orde heeft. Toch ontbreekt er én klein detail waar iedere man weleens behoefte aan heeft, namelijk: liefde. Doet deze derde episode mijn hart smelten of breekt mijn tere hartje in gruzelementen? Let's find out!

Er was eens

Zoals jullie wellicht weten, sta ik bekend om mijn zwakte voor sprookjes. Waar voorgaande episodes vooral op de groei van hoofdrolspeler Graham ingingen, doet episode drie dat niet. Nee, episode drie gaat vooral om de zoektocht. De zoektocht waarnaar vraag je? De zoektocht naar liefde natuurlijk. Een koning is evenveel waard als de geliefde naast hem en bij aanvang van episode drie is Graham een bittere single. Het is overduidelijk dat er een lange tijd tussen de tweede en derde episode zit. Graham is nu namelijk een gespierde en wijze koning. Geen jongen, maar een echte man.

Mannelijkheid wordt niet bepaald door het aantal tegenslagen dat je hebt gehad, maar om hoe je ermee omgaat. Graham is niet het type dat bij de pakken neer gaat zitten, maar gaat proactief op zoek. Waar vind je een prinses? Precies, in de hoogste toren van het land. Het duurt dan ook niet lang voordat Graham een geschikte toren heeft gevonden. Na een ellenlange tocht naar boven kan Graham zijn geluk niet op. Er staat namelijk niet én, maar een tweetal van prinsessen op de held te wachten. Voor wie moet de koning nu echter gaan? Die zware keuze rust op jouw schouders.

Koninklijk vermaak

De derde episode uit de King's Quest-serie heeft het beste verhaal tot op heden. Pfoe, dat is eruit. Het verhaal steekt precies goed in elkaar en heeft een duidelijke opbouw. Het begint als een waar sprookje, maar al snel loopt er van alles spaak. Ik heb het gevoel dat hier echt is over nagedacht en de speler wordt daadwerkelijk meegenomen in het verhaal. Zoals in eerdere delen al het geval is, moet je ook in deze episode cruciale besluiten nemen die daadwerkelijk gevolgen hebben voor het verloop van de toekomstige episodes. Voor welke prinses ga je en welke keuzes maak je om deze prinses voor je te winnen? Dit soort moeilijke vraagstukken worden voorgelegd en de keuze kan daadwerkelijk breinbrekend werken.

Toch kleeft er een groot minpunt aan deze uitstekende derde episode. Het verhaal is namelijk, naar mijn gevoel, veel korter. Het duurde niet langer dan vier korte uren voordat ik de credits voorbij zag rollen en dat is jammer. Daarbij is het aantal te bezoeken locaties lang niet zo uitgebreid als in de eerste episode. Begrijp me niet verkeerd, de locaties die je bezoekt zijn fantastisch, maar toch mis ik wat diversiteit.

Presentatie 2.0

Ik heb het al eens gezegd, maar de presentatie van King's Quest is werkelijk subliem. Nog altijd wordt het verhaal door een oude Graham (ingesproken door Christopher Lloyd) aan kleindochter Gwendolyn verteld. Hierbij wordt zeer veel humor gebruikt en geen grap mist zijn cue. Daarbij zijn de handgetekende omgevingen een ware lust voor het oog. Gedurende het spelen van King's Quest wordt je letterlijk meegezogen in het verhaal en stop je niet met spelen voordat het verhaaltje uit is. De visuele pracht en praal wordt uitstekend ondersteund door een sterk staaltje audiodesign. Opzwepende momenten worden ingezet door een bombastisch orkest, maar ook tijdens de kleine momentjes worden delicate snaarinstrumenten gebruikt.

King's Quest wordt nog altijd uitgegeven door de originele uitgever Sierra. Het is dan ook overduidelijk dat er veel liefde in dit project zit. Regelmatig komt er een throwback naar de oude serie voorbij. In episode drie (nee, ik ga niets spoilen) wordt er eindelijk een knipoog naar een oud personage, waar ik al heel lang op zit te wachten, gegeven. Enkel door deze knipoog heb ik ontzettend veel zin in de volgende episode gekregen. Het lijkt er namelijk op dat Graham gedurende de episodes steeds ouder wordt. Dat moet dus betekenen dat de reboot paden kruist met de originele delen.

King's Quest - Episode 3: Once Upon a Climb is een heerlijk tussendoortje voorzien van een ijzersterk verhaal. Dit is een game met een eigen persoonlijkheid en unieke gameplay. Toch is het jammer dat de speelduur zo kort is. Desalniettemin ben ik uitermate tevreden met de content die ontwikkelaar The Odd Gentleman steeds uit de hoge hoed weet te toveren. De diverse personages krijgen met iedere episode een dieper laagje en ook de nieuwe introducees worden uitstekend neergezet. Heb je zin in een sprookje, maar ben je te lui om een boek te openen? Dan is King's Quest zeker een aanrader voor jou.

• Fantastisch verhaal
  • Uitstekende humor
  • Lust voor het oog