Review: Hitman - Episode 2: Sapienza PlayStation 4

Geplaatst: 29 april 2016 18:00

Vorige maand vond er een grote modeshow plaats in Parijs. Dit had een succesvol evenement moeten worden, maar helaas werd het bruut verstoord door de moord op de gastheer Viktor Novikov en zijn partner Dalia Margolis. De verantwoordelijke achter deze verschrikkelijke daad? Niemand meer dan Agent 47. Na zijn bezoek aan Parijs kon hij wel wat zon gebruiken en daarom besloot hij ditmaal af te reizen naar het Italiaanse kustplaatsje Sapienza. Uiteraard werd dit een werkvakantie...

Een dodelijk virus

De eerste episode bleek een uitstekende start te zijn voor de nieuwste Hitman-game en ik was dan ook benieuwd of de tweede episode deze kwaliteit kon doortrekken. De tweede episode voegt een grote locatie toe in de vorm van het fictieve Sapienza. In dit kustplaatsje woont Silvio Caruso in de villa van zijn familie. Onder deze villa ligt een geheim biolaboratorium waar Caruso, samen met zijn assistente Francesca De Santis, aan een virus werkt voor het bedrijf Ether. Wanneer voltooid, kan dit virus worden ingezet als biochemisch wapen en enorm veel slachtoffers maken. Ether krijgt echter gewetenproblemen en ziet Caruso als een gevaar. Vervolgens wordt er besloten een huurmoordenaar in te zetten om Caruso en De Santis te doden en het virus te vernietigen.

Viva Sapienza

De locaties van Hitman lijken een eerbetoon te zijn aan de levels van de eerdere Hitman-games. Zo was de Parijs-locatie gedeeltelijk geïnspireerd op de Curtains Down-missie uit Hitman: Blood Money. Sapienza voelt aan als een remake van Anathema uit Hitman 2: Silent Assassin, gecombineerd met A Vintage Year uit Blood Money. Het landhuis en het biolaboratorium zijn het centrale punt, maar Sapienza bestaat uit zoveel meer. Zo is er het dorp zelf, dat bestaat uit diverse winkels en appartementen waarvan de meeste te betreden zijn. Verder is er een kerk, een haven, een ondergronds gangenstelsel en een oude ruïne. Deze omgevingen zijn er niet zomaar voor de sier, maar hebben allen een functie voor zowel de hoofdmissie als voor de Contracts-modus. De kerktoren en ruïne vormen een ideale sniperpositie, terwijl de winkels en appartementen zorgen voor een schuilplaats dan wel sluiproute. Het beste aan Sapienza is dat alles aan elkaar vastzit en er altijd meerdere routes zijn. Nooit kom je op een plek waar je niet verder kunt. Er is altijd wel een deur, trap, straat of geheime gang die je verder brengt.

I see dead people

Op het gebied van vermommingen heeft IO Interactive weer flink uitgepakt. Naast de standaard bewakers zijn er laboranten, koks, een butler en een golfcoach. Nog leuker zijn de outfits van een middeleeuwse dokter, een mimespeler, een pastoor en een boeketbezorger. Met een aantal van deze vermommingen zijn Opportunities te voltooien. Aangezien het de sterfdag van Caruso's moeder is, kun je als boeketbezorger simpel de villa betreden en hem opwachten bij het graf. Met een andere Opportunity kan je Caruso doen geloven dat de geest van zijn moeder in de villa ronddwaalt, wat even hilarisch als doeltreffend werkt. De Santis blijkt dan weer een affaire te hebben met de golfcoach, wat voor Agent 47 al snel een hole-in-one is.

The Italian Job

In de eerste episode heb ik me erg vermaakt met de Contracts-modus. Zowel het creëren van een eigen missie of het spelen van door anderen gemaakte missies blijft fantastisch werken. Doordat Sapienza een stuk afwisselender is dan Parijs, pakt deze naar mijn mening nog beter uit. Kies je een doelwit in de villa of laat je deze lekker links liggen en besluit je die vervelende mimespeler of roomse pastoor om te leggen. De keuze is helemaal aan de speler om de missie op te zetten. Naast de contracten van spelers gaat IO Interactive in de komende weken ook weer Escalation Contracts uitbrengen en verschijnen binnenkort eindelijk de Elusive Targets. Deze tijdelijke doelwitten hadden vorige maand al moeten opduiken, maar zijn uitgesteld voor episode twee.

It's-a me...

Alhoewel Sapienza een geweldige locatie is, misschien nog wel beter en meer open dan Parijs, heb ik me aan én ding wel gestoord. De personages missen bijna allemaal een Italiaans accent. In Parijs was dit ook het geval, maar aangezien dat een internationale modeshow was, kon ik nog wel begrijpen dat de personages geen Frans accent hadden. Aangezien de bewaking en inwoners van Sapienza van Italiaanse komaf zijn valt dit behoorlijk op en neemt dit toch een beetje de illusie weg dat je er daadwerkelijk bent. Daarnaast ben ik een bewaker tegengekomen die iets tegen Agent 47 zei, maar waarvan de audio niet afspeelde. Gelukkig was dit niet heel storrend, maar eerder grappig aangezien de bewaker naast hem zei: 'Je hoorde wat mijn collega vertelde, je hebt hier niets te zoeken'. In de vorige episode liet ik weten dat de A.I. zich af en toe wat twijfelachtig gedroeg en dat is hier ook weer het geval, alhoewel ik het idee heb dat de bewakers wel iets alerter reageren op gevaarlijke situaties.

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

De tweede episode van Hitman biedt dezelfde kwaliteit als het eerste deel en gaat daar op sommige vlakken zelfs overheen. Sapienza is een briljante locatie, die nog afwisselender is dan Parijs. Deze locatie zorgt ook voor toffe Oppertunities, Challenges en Contracts, die de speelduur flink oprekken. Na het voltooien van de missie speel je deze nog een keer, en vervolgens nog een keer omdat je alles wil ontdekken. Het enige minpunt van Sapienza is dat de personages geen Italiaans accent hebben en sommige zinnen uit de eerste episode direct zijn overgenomen. Dit neemt niet weg dat Sapienza een geweldige episode is die iedere Hitman-fan gespeeld moet hebben.

    Uitmuntend
  • Sapienza
  • Toffe Opportunities
  • Uren speelplezier
  • Contracts-modus
  • Geen Italiaanse accenten
  • Nog steeds kleine AI-problemen
Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Hitman - Episode 2: Sapienza

Series

Hitman

Uitgever

Square Enix

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 4, Xbox One

Releasedatum

26 april 2016

Ontwikkelaar

IO Interactive

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord