Review: MLB The Show 16 PlayStation 4

Geplaatst: 17 april 2016 18:00

America's pastime heeft in Nederland helaas nog geen voeten in de aarde weten te zetten. Toch brengt Sony ieder jaar een honkbaltitel op de markt in de vorm van MLB The Show. Dit jaar is het de beurt aan MLB The Show 16. Weet de franchise de stijgende lijn vol te houden of is het een regelrechte misser die beter in de dug-out plaats had kunnen nemen? Er is slechts én manier om daar achter te komen.

Rijk aan ambiance

Net zoals tijdens de echte sporten, draait het in sportgames allemaal om ambiance. Het daadwerkelijke stadiongevoel moet in de game te zitten en de speler dient te worden meegezogen in deze ambiance. Gelukkig weet MLB The Show 16 dit uitstekend te doen. Spelers ogen realistisch, het publiek juicht geloofwaardig mee en het commentaar komt oprecht over. De game bezit slechts een handjevol modi, maar de modi die de game bezit zijn goed uitgewerkt. Daarbij bieden de verschafte modi voldoende variatie binnen een vrij eenzijdig genre.

Eén van deze modi is de 'Road To The Show'-modus. In deze modus kruip je in de huid van een beginnende honkballer met grote toekomstplannen. Je maakt je debuut gedurende de drafts en stroomt vanuit hier door naar de Minor League. Presteer je goed genoeg, dan stroom je door naar de Major League. Het is aan jou welke positie je kiest om eigen te maken. Persoonlijk ga ik snel voor het pitchen aangezien je in deze rol altijd aanwezig bent en meer speeluren maakt. Dit betekent echter wel dat je enkel vanuit deze positie speelt. Desalniettemin weet deze modus uitstekend de groei van een startende speler over te brengen. De stress die gepaard komt bij het draften en de momenten die er daadwerkelijk toe doen, zijn intens en doen jou, als speler zijnde, streven naar het uiterste.

Papierwerk en statistieken

MLB The Show 16 zit, net zoals het echte honkbal, vol met statistieken en rapporten. Spelers die deze statistieken daadwerkelijk benutten, komen uiteindelijk het beste uit de bus. Dit is vooral voelbaar in de franchise-mode en Diamond Dynasty. Het bestuderen van scouting-rapporten en overige statistieken helpen om beter voorbereid de wedstrijd in te stappen en de zwaktes van de tegenstander te benutten. Zo kan je als pitcher bijvoorbeeld inspelen op het lage slaggemiddelde van bepaalde spelers.

In de franchise-modus neem je controle over een reeds bestaande franchise. Je speelt een geheel seizoen en dient alle beslissingen omtrent het team te maken. Deze modus is niet veel anders dan andere franchise-modi uit andere sportgames. Een typisch Amerikaanse modus is de 'Diamond Dynasty'-modus. In deze modus stel je je eigen fantasy-team samen en dien je, door wedstrijden te spelen, nieuwe spelers te verdienen en deze op de een of andere manier in het team te laten spelen. Diamond Dynasty is een bijzonder diepgaande modus waarbij de eerdergenoemde statistieken zeker een grote rol spelen.

Verbazingwekkend simpel

Het is inmiddels alweer een tijd geleden dat ik een baseball-game heb aangeslingerd. Het was dan ook even wennen toen ik aan de slag ging met MLB The Show 16. Toch kreeg ik de controls al vrij snel onder de knie. De game bestuurd namelijk vrij intuïtief en steekt vrij simpel in elkaar. Voor het pitchen dien je ten eerste een pitch-techniek te selecteren. Je kan brekende ballen gooien, maar ook snoeihard fastballs. Vooraf krijg je een klein venster te zien waarop de zwakke en sterke slagposities van de tegenstander zich bevinden. Door een goed getimede druk op de knop lanceer je de bal en suist deze (hopelijk) langs de slagman. Het slaan van de bal is nog een stuk makkelijker. De slagman kan hard slaan door op vierkantje te drukken, of een veilige slag maken door op kruisje te drukken. Simpeler kan het niet gemaakt worden.

Toch gaat er wat tijd zitten in het meesteren van de verschillende technieken. Daarbij krijg je als speler een eigen Showtime-bar. Deze Showtime-bar neemt af wanneer je op R2 drukt en vertraagt de wereld tot slakkensnelheid. Een pitch wordt hierdoor zoveel accurater en slagmannen zien de bal in slowmotion op zich afsuizen. Een leuke functie die zowel zeer handig als welkom is. Deze functie maakt het spel echter wel een stuk makkelijker, maar gelukkig is de balk leeg voor je het weet. Daarbij komen de details tijdens het activeren zoveel beter naar voren en krijg je daadwerkelijk het gevoel dat je naar een wedstrijd zit te kijken.

MLB The Show 16 is een fijne ervaring voor de honkbalfans onder ons. Gamers die echter totaal niet geïnteresseerd zijn in de Amerikaanse sport, gaan hier zeker weinig plezier aan beleven. De game is vrij serieus en komt echt over als een simulator. Ja, er valt veel lol te halen uit de Homerun-contest, maar uiteindelijk zijn de wedstrijden lang en vooral veel van hetzelfde. Ik persoonlijk hou er van, maar ik kan me goed indenken dat honkbal voor nieuwe spelers te langzaam verloopt en te veel statistieken bezit. Helaas bezit de game niet al te veel modi, maar de modi die aanwezig zijn, zijn dermate goed uitgewerkt dat dit niet al te storend is. Desalniettemin levert MLB The Show 16 een puike Baseball-game af en houdt deze game de fans zeker wel een jaartje zoet.

• Presentatie is top
  • Verslavend bevredigend
  • Een must voor fans