Review: The Walking Dead - Michonne: Episode 1: In Too Deep Xbox One

Als er een soort wezen de afgelopen jaren alsmaar populairder is geworden, is het wel de zombie. Regisseur George A. Romero, d' uitvinder van de hedendaagse zombie, had dit succes waarschijnlijk nooit verwacht. De beste man heeft zelf met zijn laatste paar zombiefilms helaas niet echt briljant werk afgeleverd, maar gelukkig zijn er anderen die voor hem de rottende vaandel des lopende lijken vol trots voort dragen. Eentje in het bijzonder zijn de makers van The Walking Dead. Van een geniale comic naar een geniale televisieserie, en vanuit daar naar geniale games. Daarbij heb ik het dan vooral over de games van Telltale, al vind ik persoonlijk de game aan de hand van de serie ook lang zo slecht niet als men over het algemeen oppert. Nu is er weer een nieuwe titel van Telltale, genaamd: The Walking Dead: Michonne.

post apocalyptische pechvogels

De Telltale-games van The Walking Dead zijn gebaseerd op de comic, niet op de televisieserie, mocht je dit nog niet weten. Of ze nu wel of niet tot de canon van de comic behoren is een beetje vaag, al is dat bij deze nieuwe miniserie TWD: Michonne overigens niet het geval. Deze game is volledig canon met de comic, en verklaart wat Michonne doet in de periode dat zij weg is van Rick Grimes en zijn kliekje post apocalyptische pechvogels. Het is gelukkig ook als een op zichzelf te beschouwen avontuur. Ben je dus niet bekend met de comic of Michonne, dan is deze game nog altijd prima te spelen. Op dit moment zijn enkel episode 1: In Too Deep en episode 2: Give No Shelter uit, en daar gaat deze review dus ook over. Michonne behoort tot 'n van mijn favoriete personages uit de serie, en ik kan iedere liefhebber gerust stellen dat ze in deze game uitstekend wordt geportretteerd.

The Walking Story

Michonne's "tussendoor" (tussendood) avontuur begint (na wat drama in een bos) op een boot, met verder allemaal nieuwe personages. Uiteraard blijft het allemaal niet goed gaan, en al snel worden we geconfronteerd met de gebruikelijke ellende: vele zombies en vooral ook veel gemene mensen, met een enkele goedzak ertussen. Het verhaal draait vooral om een klein bootdorp dat is ontstaan nadat alle zombie rampspoed begon. Je komt in dit avontuur ook meer te weten over Michonne's verleden. Het draait daarbij vooral om wat er is gebeurd met haar twee kinderen, en hoe dat allemaal is gegaan met Michonne toen de zombie uitbraak begon. Verder wil ik niks verklappen, want hoe minder je van het verhaal weet, des te beter. Het is in ieder geval retespannend, verbazingwekkend grof en vooral goed uitgedacht. Je moet ook weer hele zware en moeilijke beslissingen maken waarbij je tot de laatste milliseconde dat je nog kunt reageren, zit te twijfelen.

The Gameplay's Dead

TWD: Michonne speelt vrijwel identiek als de andere Telltale games, al zijn er hier en daar kleine aanpassingen in hoe de Quick Time Events in beeld komen. Dit is allemaal wat duidelijker en beter dan voorheen, al zijn het maar kleine punten. Na een speelsessie van Life Is Strange, moet ik wel eerlijk zeggen dat het wellicht tijd wordt voor Telltale om hun manier van gameplay wat aan te passen. Zelden moet je echt een stukje lopen of rondkijken en meestal is het QTE, conversatie, QTE enzovoort. Het is in principe allemaal prima te noemen want het draait om het verhaal, maar onderhand heeft Telltale toch wel het geld en de middelen om dit naar een hoger niveau te tillen qua gameplay.

Qua verhaal en intensiteit levert Telltale met TWD: Michonne topwerk af in deze eerste twee episodes. Het lijkt mij dan ook zeer sterk dat episode drie niet hetzelfde gaat doen. Minstens de helft van de tijd zat ik op het puntje van de bank (blijft een zacht randje, dus echt een puntje is het niet), en een paar keer heb ik echt hardop gereageerd met termen als "oh man!" en "shit!" wanneer er weer onverwacht iets bruuts gebeurde, of wanneer ik nogal taaie beslissingen moest nemen. De gameplay begint echter naar mijn mening wel een beetje gedateerd aan te voelen. Het gaat in de Telltale-games allemaal om het verhaal en de beslissingen, maar de Telltale-ervaring pretendeert ook nog altijd een game te zijn. Games zoals Life Is Strange hebben, met wat vrijere gameplay, laten zien dat er nog wel wat te verbeteren of vernieuwen valt voor Telltale. Het wordt onderhand dan ook wel eens tijd dat ze dat nu gaan doen.

• Intens plot
  • Canon met de comic
  • Michonne is gaaf