Review: Quantum Break Xbox One

Geplaatst: 6 april 2016 14:00

Volgens velen was er een enorme hype rondom Quantum Break. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik daar allemaal vrij weinig van mee heb gekregen en dus vrijwel onbevooroordeeld aan de game kon beginnen. Als je geen vooroordelen hebt, kan het alleen maar meevallen, toch?

Superkrachten

Remedy Entertainment weet gamers al jaren volledig in een verhaal onder te dompelen, kijk bijvoorbeeld naar Max Payne en Alan Wake. Sinds kort mogen we een nieuwe titel aan dat lijstje toevoegen. Je raad het al, dat is natuurlijk Quantum Break. Dit tijdreisverhaal (want dat is het in principe) wordt verteld in vijf hoofdstukken. We volgen daarin grotendeels onze held 'Jack Joyce', die koste wat het kost de wereld moet redden met behulp van zijn 'superkrachten'. Zijn krachten bestaan bijvoorbeeld uit Time Shield (die ervoor zorgt dat je tijdelijk een onaantastbaar schild om je heen hebt), Time Vision (hiermee zie je al je vijanden en points of interest oplichten) en Time Stop (een kracht waarbij je vijanden kan bevriezen en ze makkelijker kunt verslaan). De wereld redden van de ondergang met of zonder krachten is echter natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Quantum Break heeft namelijk een grote vijand in de vorm van Paul Serene, baas van het bedrijf Monarch Solutions. Net zoals Jack heeft Paul gelijkwaardige krachten, maar met nog 'n extra 'kracht'. Jack heeft namelijk de toekomst gezien. Zoals je misschien wel begrijpt, heeft Paul dus een streepje voor en dat maakt het voor Jack en zijn maatjes niet makkelijker. Daarnaast is Paul eigenlijk de oorzaak van het aankomende einde van de wereld, want door zijn tijdreisexperiment dat overigens fout gaat, is de tijd instabiel en dreigt deze voor altijd te stoppen. Lekker ingewikkeld allemaal, maar als je eenmaal de game in handen hebt, heb je zo door wat er allemaal aan het handje is.

Kies verstandig

Zoals gezegd wordt het verhaal dus verteld in vijf hoofdstukken. Na ieder hoofdstuk krijg je een zogenaamde Junction waarin je voor even in de huid van Paul Serene kruipt en een keuze moet maken. Ga je bijvoorbeeld voor grof geweld of laat je het de PR afdeling oplossen? Wat je ook kiest, het verhaal past zich sowieso aan jouw keuze aan. Na deze Junction krijg je dan ook een aflevering van de serie waarin jouw keuzes zijn verwerkt. Waar de game zich vooral op de helden richt, focust de serie zich voornamelijk op het verhaal omtrent de slechteriken uit Quantum Break. De voornaamste personages die worden vertoond, zijn de eerder genoemde Paul, zijn rechterhand Martin Hatch, maar ook wat medewerkers in de lagere rangorde van het bedrijf. Deze afleveringen zijn elk zo'n twintig minuten lang en geven je dus een andere kant van het verhaal te zien. Een toffe toevoeging als je het mij vraagt. Normaal krijgt je het verhaal van de game mee vanuit (meestal) de held(en), maar Quantum Break kiest er voor om door middel van deze serie meer diepte en inzicht te geven in het algehele verhaal. Daarnaast helpt het ook mee dat er een goede cast schittert in dit geheel en dat maakt het zeker een stuk geloofwaardiger. Toch kan ik me voorstellen dat sommige gamers niet zitten te wachten op een twintig minuten durende episode tussendoor. Maar tegen die mensen heb ik maar 'n ding te zeggen: druk even lekker op de B-knop van je controller, dan kun je zo die aflevering skippen.

Slow motion

Laten we even naar de gameplay zelf gaan. Quantum Break is voornamelijk een cover based-shooter. Door middel van Jack's superkrachten moet je ervoor zorgen dat je heelhuids de levels door komt en dat is de ene keer wat pittig, maar andere momenten weer redelijk simpel. Dat houdt het geheel toch wel afwisselend. Daarnaast ziet de gameplay er super tof uit door alle slow motion-momenten die je met de krachten kunt uitvoeren. Wel is het zo dat ieder gevecht er vrijwel hetzelfde aan toe gaat. Persoonlijk vind ik dat niet vervelend aangezien je doormiddel van superpowers de vijanden kunt aanpakken zoals je zelf wil, maar anderen zien dat wellicht niet zo. Hierdoor kan het voor sommigen een repetitieve game zijn. Toch maakt het toffe verhaal veel van deze minpuntjes helemaal goed.

Ripples, stutters & framerate drops

Naast het toffe verhaal geeft de game ook zeer veel achtergrondinformatie. In Quantum kun je een hoop e-mails, filmpjes en posters vinden die vol staan met nog meer info over het verhaal (information overload poehee). Soms staan daar tips in die zeer van pas komen tijdens het doorlopen van het verhaal. Ook zijn er 'ripples' te vinden die effect hebben op de rest van het verhaal. Al met al ben je zo'n dikke tien uur bezig met Quantum Break, maar de tijdsduur wordt vooral bepaald door hoe lang je bezig bent met alle extra informatie zoeken. En nog even over het doorlopen van dat verhaal: Quantum Break ziet er grafisch prachtig uit. Zeker als je te maken hebt met een van de 'Time Stutters'. Als je je in een van de stutters bevindt staat het meeste om je heen stil, maar in de loop van de game worden deze stutters steeds heftiger. Op een gegeven moment zie je zelfs een schip een hele brug vernietigen en merk je dat het einde van de wereld steeds dichterbij komt. Jammer genoeg had ik eens in de zoveel tijd wel wat last van framerate drops, een klein puntje maar toch irritant zo af en toe tussendoor.

Het eindoordeel van Melloney van der Torre

Quantum Break is een prachtige game met een boeiend verhaal. De combinatie van de game met de serie pakt naar mijn mening zeer goed uit en geeft dit alles een extra dimensie. Tevens is de gameplay super tof en met je superkrachten creëer je prachtige momenten. Deze gameplay kan voor sommigen wat herhalend zijn, maar het verhaal van de game maakt veel goed. Naast dit alles ziet Quantum Break er grafisch spectaculair uit en de stutters zijn een lust voor het oog. Beetje jammer dus dat deze pracht en praal soms wordt onderbroken door wat framerate problemen, maar dat mag de pret niet drukken. Al met al is dit dus een toffe nieuwe IP waar men zeker een hoop plezier aan gaat beleven. Twijfel dus niet langer en ga lekker aan de slag met deze game.

• Boeiend verhaal
  • Goede combi game en serie
  • Toffe gameplay