Review: DiRT Rally PlayStation 4

Geplaatst: 30 maart 2016 14:00

Een jaar geleden konden we met de Early Access-versie van DiRT Rally aan de slag op de pc. De lovende woorden uit Ruud z'n artikel maakte mij alleen maar enthousiaster over de game. De pc-release van de game is echter stilletjes aan ons voorbij gegaan. Er komt echter ook een consoleversie van de game waarvan uit het niets de releasedatum is verschenen. Net zo snel als dat de game wordt uitgebracht, kregen we DiRT Rally op de redactie binnen en kon ik ermee aan de slag. Het was het wachten waard, want ik ben nog net zo enthousiast over de rally-simulator als voordat ik eraan begon.

Geen gelul

Kort na het introductiescherm ben ik meteen in een raceweekend gegooid, nog voordat ik überhaupt iets kon instellen of kiezen. De makers maken op deze wijze duidelijk dat het vooral draait om het racen. Je kunt DiRT Rally niet met voorgaande DiRT-games vergelijken, welke overigens gewoon goede games zijn. DiRT Rally is voor de Rallyliefhebber en dat zie je in alles terug. Het draait niet om snelheid, maar om behendigheid. Heb je dit laatste onder controle? Dan passeer je het snelst over de finishlijn. Dit is nog een hele opgave, maar het blijft verdomd lastig hoe goed je ook je best blijft doen. Zo stond ik in de eerste paar races vaker met mijn neus naar de verkeerde richting. Het is een wisselwerking tussen behendigheid, gevoel en een beetje geluk.

In het begin had ik een paar keer mijn auto tegen een boom geparkeerd, dat is natuurlijk niet slim. Voorin de auto (voor de niet techneuten onder ons) zit een radiateur. Deze radiateur zorgt ervoor dat de motor van je racemonster gekoeld wordt. Je begrijpt het vast al. Wanneer de radiateur kapot is, raakt de motor oververhit. Het is mij vaak genoeg gebeurd dat ik de finish maar net, of juist net niet haalde omdat mijn motor het loodje legde. Het vervelende is alleen dat je dan het hele raceweekend kunt vergeten. Als je grote ingrepen aan je Rallyauto moet doen, kost dit teveel tijd. Je krijgt namelijk standaard maar een half uur om aan je auto te sleutelen. Heb je meer nodig? Dan krijg je straftijd. Je kunt niet een oneindig aantal penaltypunten gebruiken, want op een gegeven moment is de koek op en ben je gediskwalificeerd.

Erop of eronder

Het gaat uiteraard maar om een spelletje, maar soms vergat ik dit even als ik in een race zat. De game vraagt heel wat van je concentratie en daardoor zat ik geregeld op het puntje van de stoel. Je wordt in DiRT Rally niet aan je handje vastgehouden met verschillende moeilijkheidsgraden of met een plattegrondje in de linker- of rechterhoek van je televisie. Je krijgt, zoals dat in een echte rallygame hoort te zijn, aanwijzingen van de bijrijder. De informatie, die vaak vrij gedetailleerd is, kan zeer waardevol zijn tijdens de race. Het zijn point-to-point stages en deze zijn behoorlijk lang. Door de snelheid en de lengte van deze stages is het maar moeilijk om alle stages helemaal uit je hoofd te leren. Je kunt wel, mocht je een dramatische race gereden hebben, de race op ieder moment herstarten om het opnieuw te proberen. Ook al herken je een gedeelte van de stage, een ongeluk zit nog altijd in een klein hoekje. De stages zijn allemaal zeer verschillend van elkaar. Zo moest ik een race rijden in de modderige weilanden van Duitsland of in de besneeuwde bergen van Zweden. De racelocaties liggen verspreid over de hele wereld.

Zo manoeuvreerde ik mijn scheurijzer moeizaam, maar voldaan, over alle slingerwegen naar de finish. Ik had nauwelijks de tijd om de prachtige landschappen die het spel rijk zijn te bekijken. Ik kan echter wel melden dat de omgevingen die ik bewust heb gezien erg scherp ogen. Je ziet bijna alle putten in de stoffige wegen van Griekenland zitten.

Genoeg te doen

Je wordt niet langzaam tot rallycoureur bekroont, hoewel de Career-modus een zachtere opbouw heeft dan de rest van de modi. Ook in de Career-modus moet je flink je best doen, maar je verdient wel in rap tempo heel veel geld. Hier hadden ze een betere opbouw in kunnen brengen, zodat je ook iets te doen hebt. De instructievideo's leggen in het kort alle basistechnieken van het rallyrijden uit. Zo krijg je uitleg omtrent over- en onderstuur. Het is maar net hoeveel tijd en energie je wil steken in het verbeteren van je racetechnieken. Hoe vet zou het geweest zijn als er een Rookie-modus in zat, een soort rijschool, waarbij je de basis skills van het rally racen bijgeleerd wordt? Je kunt de Custom Events opstarten om nog wat te oefenen voordat je met het serieuze werk aan de slag gaat. Voor het serieuze werk kun je met de Rallycross en Hillclimb aan de slag of online met iemand over de hele wereld. Het is behoorlijk pittig, maar wel wat karig.

Het eindoordeel van Alex Zweers

DiRT Rally is racen op het hoogste niveau. Je moet de game niet aanschaffen wanneer je een rookie bent en over weinig tijd beschikt om jezelf de kunst van het rallyrijden aan te leren. Ach, hoe goed je ook je best doet, een ongeluk zit in een klein hoekje. De makers hebben er duidelijk voor gekozen een racegame te ontwikkelen voor de ervaren racer. Dit is iets wat ik zeker kan waarderen, alleen daardoor verliest de game een beetje mijn aandacht. De game biedt echter op zijn beurt voldoende uitdaging voor de ervaren racer. DiRT Rally is de beste rallygame die we afgelopen decennium hebben gehad.

• Gevarieerde rally stages
  • Prachtige omgevingen
  • Rally in zijn puurste vorm
  • Te veel geld te besteden in de Career-modus
  • Een rijschool-modus kan interessant zijn voor rookies
  • Rallycross en Hillclimb zijn te karig
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot DiRT Rally

Diablo

Codemasters