Review: Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 PlayStation 4

Geplaatst: 5 februari 2016 18:00

Alweer de vierde Great Ninja War is uitgebroken en dit vraagt natuurlijk om grote epische gevechten in een nieuwe Ultimate Ninja Storm-game. Naruto Shippuden is erg populair binnen de anime wereld en ikzelf ben dan ook erg benieuwd hoe deze anime wordt neergezet in Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4. Wees gewaarschuwd voor eventuele spoilers aangezien het verhaal binnen de game iets voorloopt op de anime. Natuurlijk ga ik geen spoilers geven met betrekking tot het verhaal, mits je bijloopt met de anime Naruto Shippuden.

Team 7 is terug

Wanneer na alle voorbereidingen van Akatsuki daadwerkelijk de hel losbreekt, kan Team 7 natuurlijk niet wegblijven. Naruto, Sasuke en Sakura gaan de strijd aan tegen Madara Uchiha, medeoprichter van de Hidden Leaf Village en oud leider van de Uchiha clan. Kort door de bocht gezegd is dat het hele verhaal van de game. Natuurlijk is het verhaal wel wat uitgebreid en speel je eigenlijk twee aaneen lopende verhalen. Je volgt namelijk de verhaallijnen van Sasuke en Naruto, welke uiteindelijk samensmelten tot de terugkeer van team 7. Helaas loopt het verhaal binnen de game verder dan de anime. Dit is aan de ene kant erg tof, aangezien je zo ook nog verrast wordt met wat nieuws, maar helaas zorgt het wel voor de nodige spoilers.

Story vs. adventure mode

Ondanks dat de story mode vol met legendarische gevechten zit, is het wel jammer dat de adventure mode los staat van de story mode. Om spoilers te voorkomen kan deze pas na de story mode gespeeld worden. Tijdens de story mode volg je daadwerkelijk alleen een uitgestippelde tijdlijn, waarbij je van gevecht naar gevecht gaat met de nodige cinematics. De game mist hierdoor wel wat afwisseling. De adventure mode daarentegen bevat de nodige sidequests en collectables. Zo kan je tijdens wandelingen door de verschillende shinobi villages oude herinneringen verzamelen. Deze Memory Fragments bevatten bijna elk een gevecht uit de complet Naruto-serie. De gevechten binnen de adventure mode zijn daarnaast ook nog eens een stuk uitdagender dan de gevechten binnen de story mode. Overigens is dit een goede manier om ook nog eens extra geld te verdienen voor het aanschaffen van diverse items.

Wat de story mode natuurlijk wel aantrekkelijk maakt zijn de gevechten waarbij je daadwerkelijk als Kurama of Susano'o speelt. Deze gevechten zijn net even wat anders dan het normale battle-systeem. Daarnaast kun je het jezelf lastiger maken door te voldoen aan alle battle conditions, zoals bijvoorbeeld je tegenstander uitschakelen met een geheime techniek of het winnen van de battle met meer dan zeventig procent van je health. De story mode bevat helaas niet de mogelijkheid om de moeilijkheidsgraad aan te passen. Daarnaast kan je wanneer je bent verslagen gewoon weer vrolijk verder met het gevecht. Je hoeft dus nooit opnieuw te beginnen en kunt gewoon verder spelen, waardoor de uitdaging uit de game wordt gehaald.

Alles in 'n

Ultimate Ninja Storm 4 brengt eigenlijk al het goede uit de voorgaande delen in 'n game samen. Je kunt uit alle karakters kiezen en via de Memory Fragments kun je ook nog eens alle gevechten herbeleven. Mooier zou echter zijn geweest als Bandai Namco de story mode en adventure mode had samengevoegd tot 'n geheel. Dit heeft echter weinig zin hebben, aangezien de story mode plaatsvind op dezelfde locatie. En daarbij, welke idioot gaat gezellig rondwandelen alsof er niets aan de hand is gedurende een Great Ninja War.

De game biedt niet alleen een alles in 'n pakket, maar is ook nog eens de eerste next-gen Naruto-game. Wat alle aspecten net even wat gelikter en spectaculairder maakt dan voorgaande delen. Zo is er, grafisch gezien, meer rekening gehouden met de elementen en het gebruik ervan binnen de verschillende omgevingen. Daarbij zijn sommige omgevingen ook nog eens verwoestbaar. Uiteraard kun je naast dit alles ook kiezen voor gewoonweg lekker vechten in de Free Battle Mode, waarbij je kunt kiezen tussen de opties survival, tournament, vs battle en league.

Het eindoordeel van Michelle Plantinga

Naruto is en blijft een enorm toffe anime en voor de fans gaat deze game zeker een goede aanvulling zijn. Alhoewel de game enorm veel content bevat, waaronder alle mogelijke karakters en het herbeleven van veel verschillende gevechten, bevat de story mode van de game een aantal kleine kritiekpuntjes. Het is vooral jammer dat de Adventure Mode los staat van de story mode waardoor er tijdens de verhaallijn weinig afwisseling is. Daarnaast is de moeilijkheidsgraad binnen de story mode niet aan te passen en mist Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 de nodige uitdaging doordat je gevechten gewoon kunt voorzetten met 'n druk op de knop. De gameplay binnen de Adventure Mode maakt dit echter allemaal weer goed.

• Adventure Mode
  • Hoeveelheid content
  • Memory Fragments