Review: Sébastien Loeb Rally Evo PlayStation 4

Geplaatst: 5 februari 2016 14:00

Rally lijkt weer helemaal terug te zijn. Vorig jaar lieten WRC 5 en DiRT Rally al zien dat dit subgenre nog altijd bestaansrecht heeft. S'bastien Loeb Rally Evo werpt zich nu, gewapend met de kennis, ervaring en charme van de levende legende, ook in deze zanderige strijd. Het bijzondere is vooral dat dit drietal rallygames het voor elkaar krijgt genoeg van elkaar te verschillen om stuk voor stuk voor een specifieke doelgroep interessant te zijn. S'bastien Loeb Rally Evo is uiteindelijk wellicht de beste allrounder.

[Kopje]Glibberige start[/kopje]
Als je aan S'bastien Loeb Rally Evo begint, staat er geen bevredigend welkomstcomit' voor je klaar. In plaats daarvan dien je middels een vrij vreemde tutorial kennis te maken met de basisprincipes van de game. Al snel merk je dat de auto niet reageert zoals je zou verwachten, niet op asfalt en dus al helemaal niet op een losse ondergrond. Als je de daadwerkelijke game, die na de tutorial aan je voeten ligt, gaat spelen en de kans geeft, merk je dat het deels een kwestie van gewenning is. Gelukkig zijn er voldoende hulpmiddelen aanwezig om zowel beginnende als gevorderde rallycoureurs van voldoende handvatten te voorzien. Zelfs een ideale lijn, bekend van veel andere racegames, is een optie, wat mij persoonlijk in de eerste stages aan de gameplay liet wennen en minder gevorderde spelers wellicht continu extra houvast gunt. Door hiervoor te kiezen, verdwijnen de spanning en de onvoorspelbaarheid die rally zo'n interessante tak van de racesport maken wel een beetje, waardoor ik na enkele uurtjes toch weer afscheid nam van de ideale lijn.

Door een minimaal aantal hulpmiddelen te kiezen, wordt de game meteen een stuk pittiger en komt helaas toch wederom naar voren dat de physics en wegligging van de auto vaak wat vreemd zijn in S'bastien Loeb Rally Evo. Dan komt de rewindoptie ineens wel erg van pas. Uiteindelijk zweeft de game qua rijgevoel en realisme een beetje tussen WRC 5, vrij arcade, en DiRT Rally, meer een simulatie, in. Dat is voor de gemiddelde speler waarschijnlijk een zeer interessante benadering, die in combinatie met de berg auto's, tracks en modi alleen nog maar aantrekkelijker wordt.

[Kopje]Hetzelfde, maar toch echt anders[/kopje]
Het wennen aan het rijgevoel in S'bastien Loeb Rally Evo wordt een pretje als je de verscheidenheid aan opties ontdekt. Zoals in praktisch iedere racegame, is ook nu een carrièremodus het middelpunt. Je begint een eigen team met een gammele bak en moet zwoegen en zweten om de top te bereiken, je kent het riedeltje wel. Toch pakt men het deze keer erg leuk aan, door meteen (praktisch) alle evenementen voor je open te stellen. Zo stippel je zelf je route uit door verschillende autoklassen en disciplines, waarbij je soms een enkele stage dient te rijden, dan weer een hele rally krijgt voorgeschoteld, vervolgens strijdt op een circuit om af te sluiten met een wedstrijd op de legendarische Pikes Peak. En dat is slechts een greep uit de vele mogelijkheden, die vaak lekker kort zijn en de ervaring continu fris houden. Uiteindelijk stijg je, hoe kan het ook anders, op de ranglijst en mag je deelnemen aan speciale evenementen, maar de weg daarnaartoe is al interessant genoeg om vele uren zoet mee te zijn.

[Kopje]Druk baasje[/kopje]
Ook naast de carrièremodus biedt S'bastien Loeb Rally Evo een hoop. Stages, rally's, rallycross- en Pikes Peak-evenementen kunnen allen los worden gestart, net als de gebruikelijke Time Trial-modus. Wat deze game echter écht anders maakt dan andere rallygames, is de modus genaamd Loeb Experience. Hierin volg je de legendarische snelheidsduivel van de start van zijn carrière in 1998 tot het, soort van, einde in 2013. Interviews met de beste man geven je een betere kijk op zijn loopbaan en persoonlijkheid, waarna je zijn prestaties digitaal mag proberen te recreëren. Persoonlijk kon ik dit, vooral omdat ik de beste man slechts van naam kende, erg waarderen.

Addertje onder het zand

Games ontwikkeld door Milestone zijn zowel voor als achter de schermen vaak niet helemaal volmaakt en ook met S'bastien Loeb Rally Evo is dat weer deels het geval. De game is wat wisselvallig in zijn presentatie en ook op technisch vlak zijn er genoeg verbeterpunten te vinden. Prioriteiten waren overduidelijk het brede wagenpark, de vele disciplines en de verscheidenheid aan tracks. Dat bepaalde menu's bijvoorbeeld regelrecht uit een eerdere game zijn overgenomen, dienen we dan maar op de koop toe te nemen. Hetzelfde geldt voor de zeer beperkte online multiplayermodus.

Het eindoordeel van Ruud Oomens

S'bastien Loeb Rally Evo positioneert zich tussen zijn rivalen in en is door zijn diversiteit en omvang op papier interessant voor iedere rallyliefhebber. Het is even wennen wanneer je de game oppakt, want het rijgevoel is enigszins eigenaardig te noemen, maar vooral de interessante carrièremodus geeft je genoeg mogelijkheden om hieraan te wennen of om hier op jouw eigen manier mee om te gaan. Wat de presentatie en technische gesteldheid betreft, daar blijkt nog uit dat dit een typisch product van Milestone is. De berg content zet deze problemen echter voldoende in de schaduw, waardoor S'bastien Loeb Rally Evo interessant genoeg blijft voor de gemiddelde speler.

• Fijne carrièremodus
  • Divers en uitgebreid
  • Loeb Experience is uniek